Czasy Wazów - Złota Epoka w historii polskiej muzyki

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2019 09:00
 - Cała Europa wiedziała, co znaczy skrót "MM" - mówił w Dwójce Andrzej Kosendiak. Utwory "MM", czyli Marcina Mielczewskiego, otworzyły uroczyste obchody Roku Wazowskiego na Zamku Królewskim w Warszawie.
Audio
  • Rozmowa z Andrzejem Kosendiakiem i prof. Barbarą Przybyszewską-Jarmińską o twórczości Marcina Mielczewskiego (Dwójka/Filharmonia Dwójki)
Pocztówka z widokiem na Zamek Królewski i kolumnę Zygmunta w Warszawie, rok 1933
Pocztówka z widokiem na Zamek Królewski i kolumnę Zygmunta w Warszawie, rok 1933Foto: Polona/Biblioteka Narodowa

- I Rzeczpospolita: nie przywołujemy jej zbyt często, wspominamy ją w kontekście wielkich przewag militarnych, ale zapominamy, że był to okres niezwykłej świetności polskiej kultury, a Marcin Mielczewski był najbardziej rozpoznawanym polskim kompozytorem. Odpisy jego prac znajdowały się w całej Europie, od Lubeki, przez miasta niemieckie, Morawy, po Moskwę - mówił w Dwójce dyrektor Narodowego Forum Muzyki, Andrzej Kosendiak, który prowadził koncert z muzyką Marcina Mielczewskiego w wykonaniu Wrocław Baroque Ensemble.

Koncert ten otworzył obchody Roku Wazowskiego na Zamku Królewskim w Warszawie. W jego skład wchodzą wystawy eksponatów znajdujących się w Zamku, wykłady oraz koncerty z muzyką barokową. Cykl muzyczny otworzyło wykonanie najważniejszych dzieł Marcina Mielczewskiego, którego życiem i twórczością zajmuje się prof. Barbara Przybyszewska-Jarmińska.

- Mielczewski wchodził w skład renomowanej królewskiej kapeli, jednej z największych w ówczesnej Europie, prowadzonej przez włoskiego kapelmistrza Marco Scacchiego. Niewiele wiadomo o życiu Mielczewskiego, ale opisywany był jako kompozytor muzyki głównie religijnej. Obecnie znanych jest około 120 jego kompozycji wokalnych, wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych. Odpisy jego utworów zachowały się między innymi w Gdańsku i we Wrocławiu. 

Profesor Przybyszewska-Jarmińska wyjaśniła także, dlaczego okres panowania Wazów nazywamy Złotą Epoką w polskiej muzyce: - To właśnie wtedy polski dwór zyskał bardzo silny międzynarodowy charakter, zaczęły też powstawać pierwsze szkoły muzyczne, a muzykę traktowano jako niezbędną. Nigdy już później poziom życia muzycznego w kraju nie był tak wysoki, jak za czasów Zygmunta III Wazy i jego syna Władysława IV.

***

Rozmawiała: Aleksandra Tykarska

Goście: Andrzej Kosendiak (dyrygent), prof. Barbara Przybyszewska-Jarmińska (muzykolog)

Data emisji: 3.02.2019

Godzina emisji: 19.00

Materiał został wyemitowany w audycji Filharmonia Dwójki.

at/ac

Zobacz więcej na temat: MUZYKA
Czytaj także

"Rok Wazowski". Spotkanie z Andrzejem Kosendiakiem

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2019 13:56
Gościem audycji będzie dyrygent i dyrektor Narodowego Forum Muzyki, wraz z którym zaprosimy Państwa na koncert inauguracyjny cyklu "Rok Wazowski".
rozwiń zwiń