Stanisław Moniuszko - "Hrabina" w wersji koncertowej

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2022 23:00
W 150. rocznicę śmierci Stanisława Moniuszki wysłuchaliśmy koncertowej wersji opery "Hrabina" w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz. Chór Filharmonii Narodowej przygotował Bartosz Michałowski, a Orkiestrę Polskiego Radia w Warszawie poprowadził Michał Klauza.
Orkiestra Polskiego Radia (do maja 2019 Polska Orkiestra Radiowa) pod dyrekcją Michała Kaluzy
Orkiestra Polskiego Radia (do maja 2019 Polska Orkiestra Radiowa) pod dyrekcją Michała KaluzyFoto: Przemysław Zalewski/PR

Program:

Stanisław Moniuszko Hrabina - opera w 3 aktach

wyk. Ewa Tracz – sopran (Hrabina), Dariusz Machej – bas (Podczaszyc), Rafał Żurek – tenor (Dzidzi), Łukasz Załęski – tenor (Kazimierz), Roksana Wardenga – mezzosopran (Bronia), Robert Ulatowski – bas (Chorąży), Moskowicz Joanna – sopran (Panna Ewa), Joanna Schabowska – sopran (Syrena I), Barbara Szczerbaczewicz – sopran (Syrena II), Inga Poskute – sopran (Syrena III)

Chór Filharmonii Narodowej, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, dyr. Michał Klauza

(Warszawa, 15.09.2019)

***

Ta koncertowa wersja opery polskiego kompozytora zabrzmiała 15 września 2019 roku w Studiu im. Witolda Lutosławskiego.

O wydarzeniu mówił wówczas w Programie 2 Polskiego Radia dyrygent Michał Klauza. - "Hrabina" nie za często pojawia się na scenach operowych. Może z powodu jej długości, może dlatego, że zamiast recytatywów opera ta ma dialogi, co powoduje, że w pewnym sensie również w materii muzycznej w wielu fragmentach bardziej zbliża się do operetki niż do opery - zastanawiał się nasz gość.

Jak przekonywał, "Hrabina" to przykład doskonałej znajomości stylu opery włoskiej przez Stanisława Moniuszkę. - Wpływy Rossiniego, Donizettiego czy Verdiego są w doskonały sposób połączone z polską muzyką ludową, polskimi tańcami, narodowymi pieśniami. Jest to naprawdę ogromna umiejętność pokazania przez 3 godziny różnorodności stylistycznej ówczesnej Europy. Czuje się tam również wpływy muzyki rosyjskich kompozytorów, szczególnie w muzyce baletowej II aktu - podkreślał dyrygent.

***

Tytuł audycji: Opera pod gwiazdami

Prowadził: Marcin Majchrowski

Data emisji: 04.06.2022

Godzina emisji: 20.00

Czytaj także

Patriotyzm w utworach Moniuszki. Prof. Miziołek: to peany na cześć polskości

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2022 07:59
- Zaraz po powstaniu, po kilku wystawieniach "Strasznego dworu" go ocenzurowano, zostały dwa wiersze: "Znać żywota piękne cele, musi znosić pracy trud" i w tej formie Moniuszko trwał - powiedział w Polskim Radiu 24  prof. Jerzy Miziołek, historyk sztuki z Uniwersytetu Warszawskiego. - Możemy powiedzieć, że i pieśni Moniuszki, i te trzy opery i parę innych to wielki pean na cześć polskości. Moniuszko jest wielkim bohaterem niepodległości, który powinien stanąć na Gościńcu Wolności - dodał. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Agnieszka Rehlis: przede mną debiuty na scenach świata

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2022 11:15
- Tak naprawdę moja kariera operowa zaczęła się pięć lat temu, w roku 2017. Wystąpiłam w Zurich Opera House i stamtąd wszystko ruszyło - mówiła w Dwójce śpiewaczka Agnieszka Rehlis, która po debiucie ponad 25 lat temu związała się z Operą Wrocławską, przez lata była także cenioną odtwórczynią muzyki oratoryjno-kantatowej Krzysztofa Pendereckiego.
rozwiń zwiń