Cohaere Ensemble przedstawia "Suitę francuskich mistrzów" [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2023 08:00
Gospodarzem "Miejscówki z Dwójką" był zespół Cohaere Ensemble specjalizujący się w historycznym wykonawstwie muzyki baroku.
Koncert w ramach Miejscówki z Dwójką
Koncert w ramach "Miejscówki z Dwójką"Foto: Polskie Radio

Zobacz wideo:

(YouTube Dwójki)

Francuscy mistrzowie baroku lubowali się w komponowaniu tańców i łączeniu ich w zbiory (Ordre). Kompozytorzy w sposób niezwykle przemyślany notowali swoje kompozycje, m.in. ozdobniki, wymagając od wykonawcy ich idealnego wykonania. Pozostawili muzykom przestrzeń w wyborze tańców z Ordre. Wykonawca mógł w ten sposób stworzyć suitę, która odpowiadała jego gustom, potrzebom i smakowi.

Idąc krok dalej od francuskiej tradycji, Cohaere Ensemble postanowiło skomponować suitę z tańców kompozytorów najbliższych ich sercu. Tym sposobem powstała "Suita francuskich mistrzów" - Francois Couperin, Marin Marais i Pierre Gaultier - osadzona w pokrewnych tonacjach, czyli g-moll i B-dur. Pełna kolorów, różnorodnych nastrojów, barwnych instrumentacji, zmienna w ruchu, poszukująca znaczeń, sentymentalna, a przede wszystkim niezwykle istotna dla zespołu.

Poszczególne części zostały wybrane z podanych poniżej zbiorów:

  • Pierre Gaultier de Marseille - Suita g-moll z Symphonies en Trio (pour les flûtes et pour les violins) (1707)
  • François Couperin - Quartième Ordre La Piémontoise z Les Nations (1726)
  • Marin Marais - Suita g-moll oraz Suita B-dur z Pièces en trio pour les flutes, violons, et dessus de viole (1692)

Cohaere Ensemble

Zespół specjalizujący się w historycznym wykonawstwie muzyki baroku. Działający od 2019 roku w Katowicach. Założony z inicjatywy skrzypaczki Marty Korbel, wiolonczelistki Moniki Hartmann i klawesynistki Natalii Olczak. Od 2022 r. grający w stałym składzie z flecistką Martą Gawlas.

Cohaere, innymi słowy koherencja, czyli zjawisko fizyczne oznaczające najwyższy stan skupienia, bardzo silną strukturę molekularną. Koncepcją muzyków jest ideowa spójność, która buduje most między nimi samymi, między nimi a słuchaczami i między słuchaczami a dziełami muzycznymi sprzed kilkuset lat. Przestrzeń, która istnieje w strukturze molekularnej pomiędzy atomami pozwala członkiniom Cohaere pozostać indywidualnościami. Każda z nich jest niezależną osobowością artystyczną wnoszącą do zespołu pomysły, wiedzę i koncepcję.

<<< Zobacz wszystkie koncert z cyklu "Miejscówka z Dwójką" >>>

Ensemble oznacza po prostu zespół, wspólnotę. Nie ogranicza wykonawców do tworzenia w stałym składzie. Pozwala na nawiązywanie współpracy, jak i tworzenie muzyki w duetach i triach składu podstawowego. Cohaere od 2020 r. wzrasta. Koncertuje na najistotniejszych polskich festiwalach muzyki dawnej, takich jak Actus Humanus, Kromer Festival Biecz, Bach Festival Świdnica, Festiwal Młoda Muzyka Dawna, Silesia Sonans, jak i festiwalach zagranicznych - Musiques Baroques à Savennieres, Oude Musik, Fringe Torroella L'Estartit, Centro di Musica Antica.

Zespół jest laureatem wielu międzynarodowych konkursach muzycznych. Ich najistotniejszym osiągnięciem jest I nagroda na International Early Music Competition w Loire Valley. Członkinie Cohaere współpracują z orkiestrami: {oh} Orkiestrą Historyczną, Arte Dei Suonatori, Capellą Cracoviensis, Holland Baroque, l’Orchestre de l'Opéra Royal de Versailles.

ZOBACZ ZAPOWIEDŹ KONCERTU:

[Facebook/Dwójka]

Od 2022 roku Cohaere Ensemble jest częścią rodziny EEEMERGING+, europejskiego programu wspierającego najzdolniejsze młode zespoły muzyki dawnej.

***

Na "Miejscówkę z Dwójką" zaprosiliśmy Państwa w sobotę (11.02) w godz. 19.00-19.30.

pg
Czytaj także

Marcin Masecki: barok to eksplozja muzyki inspirowanej tańcem

Ostatnia aktualizacja: 05.12.2022 13:00
- Publiczność koncertów z serii "Barok, Barok, Barok" to ludzie, którzy inaczej patrzą na muzykę. Nie tylko jej słuchają, ale odbierają jako swego rodzaju spektakl - mówił w Dwójce Marcin Masecki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Musica Baltica" - muzyka barokowa znad Bałtyku

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2022 23:05
- Wszystkie najnowsze trendy muzyczne, które pojawiały się gdziekolwiek w Europie, trafiały do Gdańska w tym samym czasie, gdy pojawiały się w innych rejonach Europy, ale jednocześnie gdańszczanie byli przywiązani do form, które kiedyś już im się spodobały. W związku z tym integrowano te wszystkie nowe elementy ze starymi formami, nowe instrumenty ze starymi instrumentami - mówił na antenie Dwójki Andrzej Szadejko, koncertujący organista, dyrygent, organizator życia kulturalnego.
rozwiń zwiń