Praca w kokpicie - jak wygląda zawód pilota samolotu?

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2025 16:03
Jak wygląda świat z perspektywy kogoś, kto niemal codziennie podróżuje do innego kraju i patrzy na wschód słońca z wysokości 11 tysięcy metrów? O pracy pilota rozmawialiśmy z Piotrem Ostrzyckim, którego biurem na co dzień jest kokpit z widokiem na niebo i chmury.
Jak zostać pilotem samolotu?
Jak zostać pilotem samolotu?Foto: Shutterstock

- Człowiek dalej jest potrzebny. Z uwagi na to, że samoloty, którymi latamy dzisiaj, nieważne jak bardzo byłyby zaawansowane i jak wiele procesów samego lotu moglibyśmy zautomatyzować używając autopilota, to dalej nie jest to sztuczna inteligencja, która przede wszystkim za nas pomyśli - mówi Piotr Ostrzycki, pilot linii lotniczych.


Posłuchaj audycji "Świat 4.0" z Piotrem Ostrzyckim


Samolotowy autopilot

Choć rola pilota jest na razie niezastępowalna, zautomatyzowanie monotonnych i długotrwałych procesów podczas lotu pozwala pilotom skupić się na najważniejszych aspektach sterowania samolotem. - Cały proces startu, kołowanie i przede wszystkim lądowanie to są takie etapy lotu, którymi sterujemy fizycznie i pilotujemy typowo my, jako piloci - opowiada Ostrzycki. - To też nie jest tak, że my ją zostawiamy samopas i tylko się przyglądamy z boku - dodaje. Wszystkie procesy są monitorowane zarówno przez kapitana, jak i pierwszego oficera.



Turbulencje - czy jest się czego bać?

- Turbulencje objawiają się zawsze tym samym. Samolot w obszarze turbulencji przez moment wpada w wibracje, traci lekko wysokość, przechyli się na lewo lub prawo. To jest dosłownie nierównomierny przepływ powietrza, który napotykamy w trakcie lotu. - opowiada gość Czwórki. - Turbulencje mogą pojawiać się od burzy, która jest gdzieś w okolicy i zakłóca przepływ powietrza dookoła, szczególnie za komórką burzową od zawietrznej strony. Są też takie turbulencje, o których wiemy zawczasu i możemy je przewidzieć oraz się przygotować - dodaje.


Kurs pilota samolotów

- W naszym kraju mamy możliwość zrobienia licencji pilota zawodowego, czy też tak zwanej zamrożonej licencji pilota liniowego na publicznych studiach - tłumaczy rozmówca Piotra Firana. - Droga do zawodu pilota w Polsce jest moim zdaniem, ujmując kolokwialnie, jedną z najfajniejszych, jakie można w Europie, czy nawet gdzieś na świecie znaleźć - podkreśla.


Zobacz także:


Wszelkie kursy można zrealizować także prywatnie. Szkoły znajdują się przy praktycznie każdym większym porcie lotniczym, a niektóre aerokluby również prowadzą kursy na mniejszych i lokalnych lotniskach. Podejmując kurs na pilota prywatnie największym kryterium jest cena, która może sięgnąć nawet trzystu tysięcy złotych.

***

Tytuł audycji: Świat 4.0 

Prowadzi: Piotr Firan

Gość: Piotr Ostrzycki (pilot linii lotniczych)

Data emisji: 19.07.2025 

Godzina: 13.12

kajz

Czytaj także

Kobieta pilot - widok niezwykły, chociaż coraz częstszy

Ostatnia aktualizacja: 13.06.2024 16:45
Kobieta pilot to niespotykany widok, w tym zawodzie cały czas panie są rzadkością. - Przełamujemy stereotypy i udowadniamy, że to zawód także dla nas - mówi Natalia Szatkowska, która pracuje jako pilot Airbusa w Stanach Zjednoczonych
rozwiń zwiń
Czytaj także

Samolot pasażerski przełamał barierę dźwięku. Niezwykłe zdjęcie

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2025 21:15
Przekroczenie prędkości dźwięku zarejestrowano 10 lutego, podczas drugiego lotu testowego amerykańskiego cywilnego odrzutowca naddźwiękowego firmy BoomSupesonic. Jest to prototyp pasażerskiego samolotu o nazwie Overture.
rozwiń zwiń