Na pamięć i koncentrację najlepsze są... ćwiczenia fizyczne

Ostatnia aktualizacja: 04.06.2018 09:00
Ponad 200 kości, kilkaset mięśni, a to wszystko pod kontrolą milionów komórek nerwowych. Nawet kiedy śpimy w naszym organiźmie panuje ciągły ruch. Joanna Piotrowska i Tomasz Styk w "4 biegu" opowiedzieli o skomplikowanej biomechanice ludzkiego ciała.
Audio
  • Tomasz Styk i Joanna Piotrowska o tym w jaki sposób ruch wpływa na nasz organizm (4 bieg/Czwórka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/ Dirima

Spitsbergen zima antarktyda 1200.jpg
Piotr Suchenia o bieganiu na Spitsbergenie. Maraton w cieniu lodowców

Jak zmienia się praca naszego ciała, kiedy wprawiamy je w ruch?  - Nasz organizm się do niego przygotowuje. Z każdym ruchem zmienia się tętno, wzrasta temperatura naszego ciała. Zwiększa się przepływ krwi przygotowując mięśnie do aktywności fizycznej - mówiła dr nauk o kulturze fizycznej Joanna Piotrowska.

- Ale ruch to nie tylko praca mięśni. Podczas wysiłku nasz mózg zostaje dotleniony, dzięki czemu poprawia się też nasza pamięć. Jest udowodnione naukowo, że uczymy się szybciej, w trakcie wykonywania ruchu, niż w wielogodzinnej pozycji siedzącej - przekonywała ekspertka. 

Jak prawidłowo wybudzić się ze snu? Ile powinniśmy się ruszać, żeby nie nadwyrężyć naszych mięśni? Co na temat suplementacji mówi dietetyk sportowy Tomasz Styk i jaką dietę wybrać, żeby czuć się dobrze przed i po wysiłku fizycznym? M.in. o tym w nagraniu audycji. 

Zapraszamy także na materiał Zbyszka Kozłowskiego - autora audycji "Rodzinny WF" w Polskim Radiu Dzieciom o grach ruchowych i rodzinnym uprawianiu sportu. W audycji opowiedzieliśmy też o zbliżającym się Pikniku Naukowym Polskiego Radia, którego tematem przewodnim jest "Ruch".

***

Tytuł audycji: 4 bieg

Prowadzi: Piotr Galus

Goście: Tomasz Styk (dietetyk), dr nauk o kulturze fizycznej Joanna Piotrowska z Akademii Wychowania Fizycznego

Data emisji: 3.06.2018

Godzina emisji: 10.09

ac/pj

Zobacz więcej na temat: Czwórka dieta Piotr Galus

Czytaj także

Chcesz wzmocnić odporność? Postaw na dietę i ruch

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2017 13:10
- W okresie jesienno-zimowym orzechy i nasiona to są superprodukty. Mają bardzo dużo kwasów nienasyconych tłuszczowych, cynku i substancji, które w tym czasie będą dobrze działały na naszą głowę i układ odpornościowy - przekonuje dietetyk sportowy, Jagoda Podkowska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dieta sportowca. Co jeść, żeby organizm był zdrowy i silny?

Ostatnia aktualizacja: 01.04.2018 10:04
W świąteczny poranek spotkaliśmy się z Jagodą Podkowską, autorką książki dla sportowców - "Run&cook. Kulinarny poradnik biegacza".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Astrodietetyka. Dieta zależy od znaku zodiaku?

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2018 13:15
- Wydaje nam się, że dieta to wybór, którego dokonujemy nieświadomie, tymczasem planety mają wpływ na nasz sposób odżywiania się i kondycję - mówiła Anna Tomczyk.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy mamy do czynienia z epidemią nietolerancji pokarmowych?

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2018 17:29
Pojawiają się kolejne produkty dla alergików: bez glutenu, bez laktozy, z ksylitolem, dobre dla alergików, vegan friendly. Szacuje się, że za 15 lat połowa europejskiej populacji będzie uważała, że cierpi na jakąś alergię. Najbardziej popularne są te pokarmowe.
rozwiń zwiń