Zofia Szawernowska: właściwy oddech pomoże ci odzyskać siły

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2020 17:29
W czasie nauki i przygotowań do matury siedzimy długie godziny przy biurku. Stres, podobnie jak brak ruchu, również ma negatywny wpływ na nasze zdrowie. - Właściwa technika oddechowa ma tu kolosalne znaczenie - radzi mistrzyni świata w grapplingu i psycholog sportu.
Audio
  • Zofia Szawernowska podpowiada, jak regenerować się po intensywnej nauce (Rozbiegani/Czwórka)
Zosia Szawernowska
Zosia Szawernowska Foto: Darek Matyja

karina terzoni karolina erdmann 1200.jpg
Karolina Erdmann serwuje trening na trudny czas >>>

- Jeśli zmęczymy się treningiem wcześniej, przed nauką, potem może nam być trudniej się skoncentrować, dlatego warto wykonywać ćwiczenia po tym, jak już przestaniemy się uczyć - tłumaczyła Zofia Szawernowska, psycholog sportu i mistrzyni świata w grapplingu, czyli walce wręcz. - Można też robić sobie przerwy i odrywać na kilka chwil uwagę od nauki. To ułatwi zapamiętywanie.

ZOBACZ TAKŻE Plogging - moda na ekologiczne bieganie >>>

Jak podkreślała, warto działać, mając plan. - I nie skupiać się na negatywnych aspektach. Nie myślmy, że "nic nie umiemy, a czasu jest niewiele", bo to tylko spotęguje nasz niepokój - opowiadała ekspert. Wymieniała ćwiczenia gimnastyczne, na których warto się skupić. - To będą właściwie wszystkie, które otwierają nam klatkę i ułatwiają oddychanie, na przykład tzw. mostek - tłumaczyła Zofia Szawernowska. - Pozycja "zamknięta" sprawia, że ciężej nam się oddycha. Fajną dawkę energii da nam też joga, albo taniec - dodała.

ZOBACZ TAKŻE Lidia Zamyłko: zamknij oczy i oddychaj prawidłowo >>>

Jak tłumaczyła, rozluźniać mięśnie można także poprzez ich… napinanie. - Napinamy je i rozluźniamy po kolei. To daje świetny efekt, zwłaszcza jeśli jednocześnie będziemy pracować także nad naszym oddechem. Właściwy oddech przynosi wspaniałe efekty - mówiła ekspert.

Czwórka przez cały kwiecień i maj wspiera maturzystów. Co tydzień, wraz z ekspertami, przygotowujemy propozycje treningów, które ułatwią abiturientom życie i pomogą im się zarówno zregenerować po długich godzinach nauki, jak i zrelaksować. ZOBACZ TAKŻE Pokonaj stres. Ćwicz, by zyskać opanowanie >>>

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Materiał przygotowała: Adrianna Janiszewska

Gość: Zofia Szawernowska (psycholog sportu, trenerka, mistrzyni świata w grapplingu)

Data emisji: 22.05.2020

Godzina emisji: 9.49

kd

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jak się relaksować, żeby zdać maturę?

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2020 10:07
Na początku czerwca rozpoczną się egzaminy maturalne. - W tym czasie warto pamiętać o relaksie. Przerwy są potrzebne po to, by odpowiednie informacje mogły nam poukładać się w mózgu - przekonuje psycholog Marta Szydłowska.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Kuchnia Trenerów" podpowiada, co jeść, żeby lepiej ćwiczyć i szybciej spalać kalorie

Ostatnia aktualizacja: 22.05.2020 13:50
"Kuchnia Trenerów" to żywieniowy e-book Kasi Bigos i Andrzeja Bogdała, w którym znajdziemy specjalistyczne porady, jak zdrowo odżywiać się i jak zrobić pierwszy krok ku odchudzaniu.
rozwiń zwiń