X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Planujesz długie życie? "Ogranicz cukier"

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2019 14:36
- Cukier powoduje, że w naszym organizmie wzrasta stężenie dopaminy i serotoniny, czyli hormonów szczęścia. Dlatego w momentach kryzysowych po niego sięgamy. To błędne koło - mówi dietetyk Ewelina Ogrzewała.
Audio
  • Jak szkodzi nam cukier i czym go zastąpić? (Dajesz radę/Czwórka)
Przepis na pyszne ciasto podaliśmy w Czwórce
Przepis na pyszne ciasto podaliśmy w CzwórceFoto: Shutterstock.com/Mat Hayward

Agnieszka Winiewska Magorzata Rusek 1200.jpg
Cukier - jak pozbyć się słodkiego uzależnienia?

Przeciętny Polak spożywa rocznie aż o 12 kg więcej cukru przetworzonego, "ukrytego" np. w słodkich przekąskach, napojach i gotowych potrawach, niż 10 lat temu - wynika z raportu przedstawionego przez resort zdrowia. Z drugiej strony używamy mniej cukru nieprzetworzonego, bo np. mniej słodzimy herbatę bądź kawę. – Jogurty smakowe, mleka roślinne, ketchupy, gotowe sosy, desery mleczne - tam wszędzie jest cukier – mówi Ewelina Ogrzewała, dietetyczka. - Czytajmy skład produktów i unikajmy tych, w których cukier znajduje się na samym szczycie listy, bo wtedy jest go najwięcej. Ale producenci ukrywają go pod różnymi innymi nazwami, m.in. syrop glukozowo-fruktozowy, kukurydziany, glukoza, maltodekstryna, fruktoza, melasa – tłumaczyła ekspertka.

Młoda kobieta o umiarkowanej aktywności fizycznej, ważąca 60 kg powinna spożywać maksymalnie 5 łyżeczek cukru dziennie, czyli 50 g.  To równowartość porcji słodzonego muesli, jogurtu truskawkowego i słodzonego napoju, czyli np. śniadania. Ewelina Ogrzewała

Produkty te będą tak samo słodkie i będą dostarczały takiej samej wartości energetycznej, jak gdyby miały napisane po prostu "cukier", co ma konsekwencje dla otyłości i zdrowia. Jakie zamienniki produktów spożywczych będą dla nas zdrowsze niż te, które najłatwiej znaleźć na sklepowych półkach? Co dzieje się z nami, gdy w ciągu dnia zjemy za dużo cukru? O tym w nagraniu rozmowy ze studia Czwórki. 

***

Tytuł audycji: Dajesz radę

Prowadzi: Marta Hoppe 

Gość: Ewelina Ogrzewała (dietetyk platformy żywieniowej Peater)

Data emisji: 15.03.2019

Godzina emisji: 14.05

kd/ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Cukier - słodka trucizna, niezbędna do życia

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2017 16:35
Dorosła osoba spożywa rocznie około 50 kg cukru, czyli 27 łyżeczek każdego dnia. Cukier - zarówno biały, jak i brązowy, czy klonowy, bardzo niekorzystnie wpływa na zdrowie. - Ale trzeba pamiętać, że nie każdy cukier jest zły - tłumaczyła Żaneta Geltz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gluten w diecie. Czy warto z niego rezygnować?

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2018 13:00
Gluten uważa się za winowajcę wielu nietypowych problemów zdrowotnych. Czy rzeczywiście słusznie wykluczamy go z diety? Może ta moda wcale nie jest dobra dla naszego zdrowia?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Podatek od cukru - skuteczny sposób na zmianę nawyków?

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2018 18:53
W zeszłym roku spożycie cukru w Polsce było największe od 28 lat. Statystyczny Polak spożył aż 44,5 kg. Chociaż wiemy, że nie jest zdrowy, nie potrafimy z niego zrezygnować.
rozwiń zwiń