Dobry stres i zły stres? Jaki stres pobudza, a jaki wyczerpuje?

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2020 16:05
Dystres to nieprzyjemny stres szkodliwy, który wyczerpuje i powoduje dezintegrację psychiczną. Jest również inna odmiana stresu - eustres, nazywany stresem korzystnym. Jest on czynnikiem motywującym, który prowadzi do rozwoju psychicznego - sprawdzamy jak je odróżnić.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/goodluz
jakub bączek webinar 1200.jpg
Relacje, relaks, rozwój i religia - jak osiągnąć w życiu szczęście?

Chyba nikt z nas nie lubi się stresować, jednak to uczucie towarzyszy nam codziennie, bo stresujemy się w różnych sytuacjach. Czasami jednak stres jest dobry, to tak zwany eustres, który może na nas wpływać pozytywnie.

 Posłuchaj

03:43 _PR4_AAC_stres_1_ 2020_10_26.mp3 "Dobry" stres i "zły" stres - sprawdzamy jaka jest różnica (Stacja Nauka/Czwórka)

Dobry stres

- Przy dosyć ograniczonej ilości wydzielanego kortyzolu i adrenaliny, czyli tych hormonów, które działają najsilniej w sytuacji stresowej, doświadczamy tego tak zwanego stresu pozytywnego, czyli eustresu, który działa na nas motywująco, daje kopniaka do działania - mówi psycholog Monika Kotlarek. - Jesteśmy zdenerwowani, ale to jest dla nas na tyle do wytrzymania i do zniesienia, że chce nam się jeszcze więcej robić.

Jest to odwrotność tego co się nazywa dystresem - To jest już taka ilość stresu, która przekracza nasze możliwości radzenia sobie z nim i wtedy zaczyna się prosta droga do wypalenia - wyjaśnia ekspertka. Gdzie leży więc granica pomiędzy nimi?

Czytaj także:

Kiedy działać?

- Każdy z nas ma jakąś swoją wytrzymałość, swoją odporność zarówno fizyczną, jak i psychiczną, i oczywiście jest to indywidualne. Jeżeli jednak my robimy absolutnie wszystko, żeby sobie ze stresem poradzić - na przykład stosujemy techniki relaksacji, odpoczynku i odpuszczenia i nic nie działa, nie jesteśmy w stanie zmniejszyć napięcia, to nasz organizm jakby zaczyna się wyłączać - tłumaczy gość audycji. -Zaczynamy wpadać w marazm, jesteśmy coraz bardziej sfrustrowani, nie mamy siły fizycznej, źle śpimy. Stres bardzo intensywnie wpływa na wszystkie aspekty naszego życia, dlatego tak ważne jest, żeby zadbać o jego zminimalizowanie.

szczęście wolność kobieta 1200.jpg
Psychologia pozytywna. Naukowa recepta na szczęście?

Obserwuj siebie

W walce ze stresem pomoże nam obserwowanie samego siebie. - Sprawdźmy, czy mamy problemy bardziej z emocjami, z psychiką, czy fizycznie zaczynamy drżeć i się pocić - tutaj musimy zadbać o to, żeby ten poziom stresu obniżyć - radzi specjalistka. - W zasadzie możemy działać wszelkimi sposobami, oprócz tych które rzeczywiście szkodzą, czyli alkohol lub palenie - bo to jest szybka ulga, ale ulga bardzo krótkotrwała - przestrzega.

 ***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Materiał przygotowała: Agata Nowotnik 

Gość: Monika Kotlarek (psycholog)

Data emisji: 26.10.2020

Godzina emisji: 12.42

aw

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Biały szum - co to takiego? "Pozwoli ci uspokoić mózg"

Ostatnia aktualizacja: 22.09.2020 15:25
To rodzaj dźwięku, mającego kojący wpływ na ludzki mózg. Z jego usypiających właściwości najchętniej korzystają rodzice małych dzieci oraz osoby mające duże problemy z zasypianiem. Jak działa biały szum? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak alkohol osłabia naszą pamięć?

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2020 15:17
Na wielu uczelniach rozpoczął się rok akademicki, a wraz z nim wraca studencka rzeczywistość. Sprawdzamy dlaczego warto dbać o zdolność koncentracji i swoją pamięć oraz w jaki sposób napoje wysokoprocentowe ją osłabiają.
rozwiń zwiń