Zwrot, czy reklamacja? Co zrobić z niechcianym prezentem?

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2012 11:48
Zdaniem ekspertów świąteczne podarunki warto kupować w internecie. Jeśli bowiem prezenty okażą się nietrafione, będzie mniejszy problem z oddaniem ich sprzedawcy. Ci, którzy zaopatrywali się w tradycyjnych sklepach mogą mieć z tym problem.
Audio
  • Zwrot, czy reklamacja? - sprawdź do czego masz prawo

Żeby zwrócić do sklepu cokolwiek, należy mieć przy sobie paragon. Jeśli więc nasz Mikołaj zapomniał wyjąć ten niewielki kwitek ze świątecznego pudełka, mamy szansę oddać prezent do sklepu i otrzymać zwrot pieniędzy. Prezentów jednak zazwyczaj nie daje się z paragonem. I tu zaczynają się "schody".

Powieść może się jednak klientom, którzy prezenty kupowali w sklepach internetowych, bo zdaniem ekspertów, mają oni większe uprawnienia, niż tradycjonaliści. –  Przede wszystkim mogą oni oddać produkty, które im się nie podobają, w ciągu 10 dni od zakupu – mówi Agnieszka Majchrzak z UOKiK. – Takiego prawa nie mają klienci, którzy zaopatrzyli się w zwykłych sklepach.

Warto też pamiętać, że to, czy towar finalnie zostanie zwrócony, czy nie, zależy właściwie wyłącznie od sprzedawcy. – Dlatego napis przy kasie, informujący, że reklamacje nie będą przyjmowane jest sprzeczny z prawem – mówi Majchrzak. – Ale już napis "zwrotów nie przyjmujemy" jest zgodny z prawem.

Choć teoretycznie w sklepach wirtualnych mamy jako konsumenci, więcej przywilejów, może się zdarzyć, że sprzedawca i tak nie będzie chciał przyjąć towaru z powrotem.

– To działanie byłoby sprzeczne z prawem i klient mógłby szukać pomocy m.in. u miejskiego Rzecznika Praw Konsumentów – tłumaczy ekspertka. – Takich rzeczników jest w całej Polsce 400, a spory z nieuczciwymi przedsiębiorcami pomagają rozwiązać bezpłatnie.

A co jeśli nasz sprzęt okaże się wadliwy? Dowiedz się więcej, słuchając nagrania materiału reporterskiego Katarzyny Węsierskiej z audycji "W cztery oczy".

(kd)

Czytaj także

Święta na bogato, sprawdź ile to kosztuje!

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2011 11:14
Ruch w polskich centrach handlowych przed świętami zwiększa się o 30 proc., a przeciętna polska rodzina planuje wydać na święta Bożego Narodzenia więcej niż niemiecka.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak przeżyć najazd kupujących w Internecie?

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2012 15:35
Z roku na rok rośnie liczba osób, które kupują prezenty za pośrednictwem Internetu. Zjawisko to stanowi powód do radości wśród właścicieli sklepów internetowych oraz stwarza nowe wyzwania przed twórcami oprogramowania dla platform e-commerce.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Nie drażnią mnie komercyjne Mikołaje"

Ostatnia aktualizacja: 25.12.2012 18:10
Kompot z suszonych owoców i bigos - to dwie rzeczy, bez których Jerzy Owsiak nie wyobraża sobie świąt. A modne ostatnio "symbole", jak wszędobylskie święte Mikołaje i plastikowe szopki, nie robią na nim większego wrażenia.
rozwiń zwiń