Jedz ich tyle, ile możesz. I nie stresuj się!

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2021 15:20
Podobno dobrą komedię, dawno niewidzianego znajomego i marchewkę łączy to, że każde z nich może poprawić humor, zredukować nasz stres. Z tego zestawu dietetycy szczególnie polecają warzywa. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/j.chizhe
rabarbar 1200.jpg
Rabarbar - wiosenny król ciast i kompotów

Naukowcy sugerują, że dieta odgrywa kluczową rolę w dobrym samopoczuciu psychicznym. 


Posłuchaj
04:02 czwórka stacja nauka 24.06.2021.mp3 O warzywach i ich wpływie na stres opowiada dietetyk Mario Vu (Czwórka/Stacja Nauka)

 

- To nie wydaje się oczywiste, ale odpowiednie spożycie warzyw i owoców w odpowiedniej ilości może pośrednio przyczynić się do zmniejszenia poziomu odczuwanego stresu - mówi dietetyk Mario Vu w rozmowie z Agatą Nowotnik. 

Wśród zalet warzyw i owoców Mario Vu wymienia następujące:

  • są bogatym źródłem witamin i minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym pracy układu nerwowego,
  • magnez, który można znaleźć w dużych ilościach np. w liściach szpinaku, pietruszce czy w botwince, na którą teraz mamy sezon, może podnosić poziom naszej energii, poprawiać sprawność i zmniejszać podatność na stres,
  • potas usprawnia transport tlenu i glukozy do naszego mózgu, a jego praca dzięki temu staje się bardziej wydajna,
  • owoce i warzywa są również bogate w polifenole i karotenoidy, którym zawdzięczają swoje piękne kolory, i są antyoksydantami, działają ochronnie na nasze komórki nerwowe, mogą zmniejszać szkody wyrządzane przez nadmierny stres.

otyłość shutter 1200 New Africa.jpg
Przyczyny otyłości - emocje mają na nią duży wpływ

Wszystkie wymienione czynniki mogą przekładać się na zdolność radzenia sobie ze stresem. - Dodatkowo, dojrzałe banany, awokado i strączki są bogate w tryptofan, czyli aminokwas, z którego powstaje m.in. serotonina nazywana hormonem szczęścia - podkreśla dietetyk. - Wtedy czujemy się dobrze, przyjemnie i stres schodzi na dalszy plan - dodaje. 

Okazuje się, że od kilku lat Polacy coraz chętniej sięgają po warzywa i owoce. To spożycie mogłoby być nieco wyższe, ale nie jest tragicznie. - To idzie w dobrym kierunku - ocenia rozmówca Agaty Nowotnik. 

Zalecane jest, żeby jeść 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) proponuje, by zjadać 400 gramów warzyw i owoców dziennie, z przewagą warzyw. - Warto wiedzieć, że nie ma jednego magicznego warzywa, które dostarczy nam wszystkich niezbędnych minerałów i witamin. Tu kluczem jest różnorodność i sezonowość - dodaje Mario Vu. 

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Maciej Wójcik

Materiał: Agata Nowotnik

Data emisji: 24.06.2021

Godzina emisji: 12.35

pj

Czytaj także

Przodek kalafiora i przysmak kulturystów. Brokuł daje radę

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2020 09:50
Brokułami zajadali się mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego już 2000 lat temu. W Polsce warzywo uprawia się od lat 70. XXI wieku, ale dopiero w ostatnich latach na dobre zagościło ono na naszych stołach. Na całe szczęście.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ekocentryczka w kuchni gotuje sezonowo

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2021 10:30
- Ogranicz rzeczy, których nie potrzebujesz, korzystaj z tego, co jest ci niezbędne, segreguj przetwarzaj i kompostuj - to jest mój przepis na gotowanie - mówi Daria Rogowska, autorka książki "Ekocentryczka w kuchni. Sezonowo, roślinnie, less waste". 
rozwiń zwiń