Czy polska szkoła potrzebuje kolejnych zmian?

Ostatnia aktualizacja: 03.05.2019 18:52
Struktura polskiego szkolnictwa, formuły egzaminacyjne i systemy oceniania od lat poddawane są reformom i eksperymentom. Czy obecny system potrzebuje dalszych zmian i w jakim kierunku powinno się go reformować?
Audio
  • Jakich zmian potrzebuje polska szkoła? (Czat Czwórki)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com

Szkoła uczy indywidualnych postaw. Nie znają kolektywnego podejścia do rozwiązywania problemów dr Bartosz Rydliński

- Edukacja nie potrzebuje kolejnych reform, bo w ostatnim czasie przeżyła ich aż natdo - mówił dr Bartosz Rydliński, politolog z UKSW. - Jako wykładowca, widzę potrzebę zmiany tego czego i w jaki sposób się uczy - przekonywał. 

- Reforma edukacji rzeczywiście nie jest najlepszym pomysłem - zgadzał się z przedmówcą Miłosz Zazulak, dyrektor EDUN Korepetycje, ekspert ds. edukacji. - Ale likwidacja gimnazjów miała założenia, które były słuszne. To tak, jak z rowerem, kiedy zaczyna skrzypieć, to smarujemy łańcuch, nie wyrzucamy go od razu na śmietnik - porównywał gość Czwórki. 

Uczy się nas, że nie wypada popełniać błędów, a kiedy do tego dojdzie, każe się ten błąd poprawić. Mało kto tłumaczy, z czego on wynika Miłosz Zazulak

- Problemów młodzieży w wieku gimnazjalnym nie należało doszukiwać się w zmianie szkoły. Te same dzieci, które byłyby w gimnazjum, dziś trafiają do 7. i 8. klas szkoły podstawowej - komentowała Karolina Kowalewska, studentka. - Zmiana środowiska to nieodłączny element naszego życia, a przejście do gimnazjum sprawiało, że dzieci od najmłodszych lat mogły uczyć się przystosowania do zmian - mówiła.

Wystarczy spojrzeć na to, kim w szkole jest tzw. wzorowy uczeń i zastanowić się, czy ta osoba posiada kompetencje, które przydadzą się w pracy zawodowej Jan Kundziołka

- Skupianie się na zmianach struktur funkcjonowania szkoły nie ma do końca sensu - dodawał Jan Kundziołka, koordynator społeczności "Social Wolves". - Powinniśmy raczej skupić się na tym, czego i w jaki sposób się uczymy. To, w jaki sposób powinna być stopniowana szkoła, powinno być wnioskiem wtórnym wobec tego, czego powinna uczyć. 

Nauczyciele nie uczą tego w jaki sosób pracować. Zespół może coś stworzyć kiedy wie, jak określić, zaplanować i zrealizować zadania Karolina Kowalewska 

Jakich nowych rozwiązań potrzebuje polska szkoła? Zapraszamy do wysłuchania całej dyskusji ze studia Czwórki.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Karolina Kowalewska (studentka, laureatka olimpiady "Zwolnieni z teorii"), Jan Kundziołka (koordynator społeczności "Social Wolves"), dr Bartosz Rydliński (politolog z UKSW), Miłosz Zazulak (dyrektor EDUN Korepetycje, ekspert ds. edukacji)

Data emisji: 3.05.2019 

Godzina emisji: 15.09

ac

Zobacz więcej na temat: Czwórka edukacja Piotr Firan

Czytaj także

Zajęcia pozalekcyjne - "tu potrzebna jest pigułka zdrowego rozsądku"

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2018 19:00
Akademia Młodego Managera dla dzieci od 6 do 12 lat, programowanie, kurs mnemotechniki, robotyka. To tylko niektóre propozycje zajęć dodatkowych dla dzieci i nastolatków. Jak wybrać mądrze?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Matura z matematyki. Czy powinna być obowiązkowa?

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2019 12:23
W ostatnich latach, co szósty maturzysta nie zdał egzaminu dojrzałości z matematyki, a aż 42 proc. uczniów kontrolowanych przez NIK szkół ponadgimnazjalnych miała na świadectwach z tego przedmiotu tylko ocenę dopuszczająca - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy studia magisterskie są nam potrzebne?

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2019 18:11
W Europie funkcjonuje trójstopniowy system edukacji wyższej. Polskimi odpowiednikami są studia licencjackie, magisterskie i podyplomowe. Nie wszyscy studenci decydują się jednak na kontynuację studiów i zdarza się, że kończą je po trzech latach, na licencjacie.
rozwiń zwiń