Siedem niedziel handlowych. Jak wpłynie to na konsumentów i pracowników?

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2020 19:04
W 2020 roku zakazem handlu mają zostać objęte niemal wszystkie niedziele. Wyjątkiem jest siedem z nich, które wypadną pod koniec stycznia w kwietniu, czerwcu, sierpniu i grudniu. Jak zmieniły się nasze weekendowe nawyki i czy udało nam się znaleźć czas na zakupy w środku tygodnia?
Audio
  • Zmiany w zakazie handlu. Co na to pracownicy, producenci i konsumenci? (Czat Czwórki)
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Shutterstock

Z raportu Santander Consumer Bank wynika, że niemal 70 procent Polaków uważa, że zmniejszenie liczby niedziel handlowych im nie przeszkadza. W jaki sposób wpływa to na pracowników? Jak wyjaśniał Piotr Szumlewicz ze Związkowej Alternatywy większość pracowników zatrudnionych w handlu, zamiast wolnych niedziel wolałaby otrzymywać wyższe stawki za pracę w dniu wolnym. - Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracowników, uważamy, że należy ponieść wynagrodzenie za pracę w niedzielę i to nie tylko w handlu, ale całej gospodarce. Setki tysięcy ludzi nadal pracują w niedziele w innych sektorach niż sprzedaż wielkopowierzchniowa. Zależy nam na poprawie również ich dobrostanu - tłumaczył. 

Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji dodawała, że ci pracownicy, których nie objął ustawowy zakaz handlu muszą pracować ciężej obsługując większą ilość klientów. - Zmiana nie przysłużyła się z pewnością sklepom wielkopowierzchniowym, których domeną były właśnie zakupy weekendowe. Czas na większe zakupy niż te spożywcze znajdowaliśmy właśnie w weekendy. W dodatku niedzielny handel nadal funkcjonuje, ale z wyłączeniem kilkunastu podmiotów. Naszym zdaniem wybór, kiedy chcemy zrobić zakupy powinien należeć do konsumenta - komentowała.

W 2020 roku zrobimy zakupy w niedzielę:
  • 26 stycznia 2020,
  • 5 kwietnia 2020,
  • 26 kwietnia 2020,
  • 28 czerwca 2020,
  • 30 sierpnia 2020,
  • 13 grudnia 2020,
  • 20 grudnia 2020.

Zmiany w przepisach z pewnością wpłyną na nasze nawyki konsumenckie. Czy handel będzie w coraz większym stopniu przenosił się do internetu? A może będziemy kupować mniej? Kto traci najwięcej na niedzielnym zakazie handlu? Więcej na ten temat w rozmowie z gośćmi Czwórki. 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan 

Goście: Renata Juszkiewicz (prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji), Piotr Szumlewicz (Związkowa Alternatywa)

Data emisji: 8.01.2019

Godzina emisji: 15.09

ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zakaz handlu w niedzielę. Co zmieniłyby nowe przepisy?

Ostatnia aktualizacja: 07.09.2017 18:02
Zakaz handlu miałby sprzyjać życiu rodzinnemu Polaków. Tymczasem - jak wynika z opublikowanego w sierpniu raportu firmy Nielsen - 47 proc. naszych rodaków robi zakupy codziennie. - Największym nieszczęściem związanym z wprowadzeniem tego zakazu jest wymuszanie zmiany nawyków, zachowań na ludziach, którzy mogą jej nie chcieć - mówił Jeremi Mordasewicz z Konfederacji Lewiatan.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Odpowiedzialne zakupy, czyli jak rozpoznać Fair Trade?

Ostatnia aktualizacja: 27.11.2017 18:16
Praca za głodową stawkę w warunkach zagrażających zdrowiu i życiu. Taka jest często społeczna cena naszych ubrań. Chiny, Bangladesz i Kambodża - to w tych krajach dzieci często wykorzystywane są jako tania siła robocza. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sztuczki handlowe i promocje. Jak działa pamięć ekonomiczna?

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2018 19:03
- Wzrost konsumpcji jest logicznym następstwem wszystkiego, co dzieje się w gospodarce. Jeśli się rozwija, to więcej zarabiamy. Siłą rzeczy rośnie też konsumpcja, która jest motorem napędowym gospodarki - mówił Tomasz Jaroszek, ekspert z plaftormy Kapitalni.org.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy ekologia zmienia przemysł modowy?

Ostatnia aktualizacja: 11.12.2019 12:58
- Rynek tekstylny, zaraz po przemyśle petrochemicznym jest drugim co do wielkości trucielem. Emisje z tego sektora są większe niż w przemyśle lotniczym. W skali roku to 1,700 miliardów wyprodukowanych sztuk odzieży i 2 miliardy ton odpadów - alarmowała Katarzyna Karpa-Świderek z WWF Polska.
rozwiń zwiń