Czy nauczyliśmy się podejmować odpowiedzialne decyzje konsumenckie?

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2020 23:33
- Można powiedzieć, że pandemia wzmocniła te zachowania konsumenckie, które są proekologiczne i prozdrowotne, zarówno jeżeli chodzi o zakupy, jak i - do pewnego stopnia - styl życia - mówi psycholog dr Paweł Wójcik.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Syda Productions
kobieta miasto spacer 1200.jpg
Przyszłość wielkich miast. Co się zmieni po pandemii?

Czy jednak możemy mówić o świadomej odpowiedzialności konsumenckiej, czy to sytuacja, jaką mamy teraz, wymusza na konsumentach zmianę nawyków?  

- Obecne zmiany nawyków konsumenckich najczęściej wynikają z okoliczności zewnętrznych. Na przykład coraz więcej kupujemy suplementów diety, bo jest grupa konsumentów, która myśli, że dzięki temu bardziej się uodporni przed ewentualnym zachorowaniem - mówi psycholog.

 

Posłuchaj
18:13 _PR4_AAC_czat_all_ 2020_11_10-15-07-53.mp3 Czy nauczyliśmy się podejmować odpowiedzialne decyzje konsumenckie? (Czat Czwórki/Czwórka)

 

Według badań zleconych przez Banki Żywności wynika, że około 27 procent badanych zmieniło swoje zwyczaje, jeżeli chodzi o robienie zakupów. Aż 82 procent respondentów deklarowało, że zakupy w czasach pandemii robi rzadziej, co nie oznacza, że kupujemy mniej, bo aż 47 procent robi większe zakupy niż zazwyczaj.

-  W sytuacji zagrożenia odzywają się te najbardziej pierwotne instynkty i efekt gromadzenia i robienia zapasów jest tego przykładem – mówi gość audycji. - Jest to również efekt podświadomości zbiorowej, która jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Zapasy robili nasi dziadkowie w czasie okupacji, która była dla nich traumatycznym przeżyciem, robimy teraz my.

Sprawdź także:

Jednak z przeprowadzonych badań wynika również coś pozytywnego. - Więcej gotujemy, przygotowujemy nowe potrawy i kreatywnie wykorzystujemy to, co mamy w lodówce - mówi kolejny gość audycji Marek Borowski, prezes Banków Żywności. - To są działania, które z naszego punktu widzenia są bardzo pożądane bo wówczas mniej żywności marnuje się i wykorzystujemy ją zdecydowanie lepiej.

Na razie trudno przewidzieć czy zmiany będą trwałe i czy po pandemii konsumenci będą wracać do starych zachowań, czy też wprowadzone modyfikacje zostaną z nami.

- Będą grupy, które odreagują i wrócą do swojego poziomu konsumpcji, a jak będą mieli środki nabywcze będą jeszcze więcej kupować - tłumaczy dr Paweł Wójcik. - Będą też grupy świadome ekologicznie, które - jeśli chodzi o tak zwany superkonsumpcjonizm czy hedonizm - ograniczenia wprowadzały już przed zarazą. Pandemia wzmocniła u nich ten trend i będą go kontynuowały w swoich zachowaniach, czyli mniej kupowały tak zwanych rzeczy przyjemnościowych. Myślę, że ciekawostką będzie to, że konsumenci jeszcze bardziej się zróżnicują, jeżeli chodzi o wzory zachowań.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał przygotował: Szymon Majchrzak

Goście: Aleksandra Tomczyk (fundacja wspierająca Fair Trade Panga), dr Paweł Wójcik (psycholog, badacz zachowań konsumenckich UW), Marek Borowski (Prezes Banków Żywności)

Data emisji: 10.11.2020

Godzina emisji: 15.08

aw

Czytaj także

COVID-19. Czy zakupy trzeba czyścić po powrocie do domu?

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2020 22:32
Wirus COVID-19 nie jest przenoszony za pośrednictwem jedzenia - takie jest stanowisko Światowej Organizacji Zdrowia. Większość sprzedawana jest w ochronnych opakowania, jednak co z produktami sprzedawanymi w sklepach "luzem"?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dobre, bo polskie! Coraz częściej wybieramy produkty z Polski

Ostatnia aktualizacja: 05.11.2020 16:00
Jak wynika z badania Open Research polskość produktu czy marki zachęca do zakupu już co dziewiątego polskiego konsumenta. W roku pandemii koronawirusa 91 procent Polaków interesuje się pochodzeniem kupowanych produktów i marek. Prawie co drugi kupujący deklaruje się jako zdecydowany patriota.
rozwiń zwiń