Media społecznościowe - korzyści i straty

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2021 19:00
Rola mediów społecznościowych w ostatnich latach z pewnością się zmieniła - potwierdzają to badania. Już się nie łączymy, a dzielimy i w coraz większym zakresie dajemy dostęp do naszej prywatności.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Twin Design
zakochani walentynki serce parar shutter 1200 4 PM production.jpg
Jak zmienia się nasze podejście do miłości?

Zapytani o zdanie w badaniach Amerykanie uważają, że platformy takie jak Facebook czy Twitter robią więcej, aby podzielić społeczeństwo, niż je zjednoczyć. Ankieta przeprowadzona przez NBC News wskazała, że 66 procent dorosłych użytkowników internetu korzysta z mediów społecznościowych przynajmniej raz dziennie. Jednak 64 procent z nich uważa, że platformy mediów społecznościowych robią dużo złego w kontekście dzielenia społeczeństwa. Tego typu opinię z powodzeniem można przenieść także na europejskie poletko. Zaledwie 27 procent pytanych osób twierdzi, iż social media robią to, do czego zostały stworzone - zacieśniają więzi między ludźmi.


Posłuchaj
22:25 Czwórka/Czat Czwórki - Media społecznościowe dzielą, zamiast łączyć? 18.05.2021.mp3 W audycji zastanawiamy się, czy media społecznościowe dzielą, zamiast łączyć użytkowników (Czat Czwórki/Czwórka)

 

Inną kwestią jest też coraz większy dostęp do naszej prywatności. - Jesteśmy bardziej uzależnieni od smartfonów, bo one uczestniczą w dużej liczbie naszych codziennych działań, to nie tylko media społecznościowe - tłumaczy Jowita Michalska z Digital University. - Nie do końca zdajemy sobie sprawę, jak wielka jest inwigilacja mediów społecznościowych w nasze sprawy. Dość szybko dajemy zgody na akceptację plików cookie.

Specjalistka uważa, że przywykliśmy do tego, że internet jest za darmo. - Ale to nie jest za darmo, bo ceną jesteśmy my i dostęp do naszej prywatności, na który dobrowolnie wyrażamy zgodę. Media społecznościowe to duży biznes, a tym biznesem jesteśmy my. Jesteśmy produktem, którym się handluje - wyjaśnia. - Być może dlatego powinniśmy bardziej świadomie korzystać ze swojej tożsamości i sprzedawać ją wtedy, kiedy sami będziemy mieli na to ochotę.


internet komputer free shutt 1200 .jpg
Bezpieczeństwo w sieci - jak o nie zadbać?

Posłuchaj także:

Pytaniem jest, czy media społecznościowe więcej nam robią dobrego, czy złego, bo obok dostępu do naszej prywatności stosowane jest profilowanie użytkowników. - Algorytm, który zawęża nasze wybory, zawęża również nasze doświadczenia - przekonuje ekspertka. - Bo tak naprawdę on uczy się nas i uczy naszych preferencji. Nigdy się nie pokazuje nam nic spoza naszych podstawowych wyborów i o wielu rzeczach się nie dowiadujemy. Polecam książkę "Wiek kapitalizmu inwigilacji" Shoshany Zuboff, która świetnie opisuje to zjawisko oraz film "The Social Dilemma" - dokument, który pokazuje mechanizmy wykorzystywania nas i zwiększenia naszego uzależnienia od mediów społecznościowych. Duże koncerny mają cele biznesowe i dla nich celem jest, żebyśmy więcej korzystali z mediów społecznościowych.

Źr. YouTube/ The Social Dilemma/ Official Trailer/Netflix


Jak dodaje prezes Fundacji "Dbam o mój zasięg" Magdalena Bigaj, nasz mózg stworzony jest do zbierania informacji i to uwielbia. - Może być to jednak uzależniające. Gdy wbrew zdrowemu rozsądkowi czytamy powiadomienia, prowadząc samochód, to powodują nami czysto mechaniczne i neuromechaniczne mechanizmy - tłumaczy. - Trzeba z tym walczyć i zadbać o higienę cyfrową. Coraz popularniejsze są ruchy mindfulness, które skupiają się na uważności i byciu "tu i teraz". Można też zacząć od prostego ćwiczenia i wyłączyć powiadomienia. Świat będzie się toczył dalej. Nic się nie stanie, jak odpowiemy później - wyłączenie powiadomień jest uwalniające.
Jak namawia ekspertka, warto wprowadzać cykliczne cyfrowe detoksy i nie korzystać z żadnych ekranów w określony dzień tygodnia. Dobrze również jest zrezygnować z używania smartfona na dwie godziny przed snem.

 

*** 

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Jowita Michalska (Digital University), Magdalena Bigaj (prezes Fundacji "Dbam o mój zasięg")

Data emisji: 18.05.2021

Godzina emisji: 15.08

aw

Czytaj także

Licznik "łapek w dół" znika? Tylko na chwilę

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2021 07:40
W odpowiedzi na głosy twórców jedna z platform ukrywa licznik łapek w dół u niektórych użytkowników. Eksperyment ma potrwać kilka tygodni.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Media społecznościowe - ukryty słup reklamowy?

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2021 09:30
Co czwarty publikowany post na Instagramie ma charakter reklamowy - twierdzą eksperci. Użytkownicy często mogą sobie nie zdawać z tego sprawy, bo influencerzy, polecając produkty, nie mówią wprost, że jest to opłacona reklama.
rozwiń zwiń