Artystyczne biuro podróży. O inspiracjach duetu kinoManual

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2023 19:00
Aga Jarząb i Maciej Bączyk jako kinoMANUAL tworzą filmy i obiekty odwołujące się do bogatej tradycji ruchomych obrazów, sztuki kinetycznej, animacji i kina eksperymentalnego. Preferują analogowe techniki pracy: rysunek, wycinanki i found footage, a inspiracji szukają wszędzie, gdzie tylko się da. 
kinoMANUAL: maciej Bączyk i Aga Jarząb.
kinoMANUAL: maciej Bączyk i Aga Jarząb.Foto: kinoMANUAL/arch. artystów

Biuro podróży "Arts Tour"

Ostatnio są to wspomnienia z oglądania telewizji w dzieciństwie oraz podróż do Japonii. - Podróżujemy w ramach biura turystycznego "Arts Tour", czyli po to, żeby coś gdzieś zrobić: wystawę albo koncert. I w Japonii też znaleźliśmy się w tym kontekście - wspomina Aga Jarząb. - Postanowiliśmy odwiedzić w Tokio jedyny istniejący sklep z asortymentem związanym z animacją artystyczną. Ku naszemu zaskoczeniu prowadzi go jeden z największych na świecie animatorów Koji Yamamura. Mieliśmy szczęście spotkać go osobiście i zajrzeć do jego pracowni. Yamamura pierwszą animację stworzył jako trzynastolatek. Potem studiował malarstwo na Tokio Zokei University. W 2003 roku jego film „Pan Głowa” był nominowany do Oscara. 

"Kawaii" znaczy "uroczy" 

- Spotkanie z artystą było dla nas bardzo ważne, ale już na miejscu zorientowaliśmy się, że to nie "towary" w jego sklepie będą naszą inspiracją tylko grafika użytkowa tworzona na okoliczność zachęcenia ludzi do tego, żeby na przykład odpowiednio siadali na toalecie albo żeby we właściwy sposób trzymali się uchwytów w metrze - opowiada Maciej Bączyk. - Japończycy wszystko to komentują obrazkami z postaciami, w których od razu się zakochujesz. Mają też na to swoje określenie "kawaii", czyli "uroczy". Takie grafiki funkcjonują w przestrzeni miejskiej - w formie naklejek albo plakatów.

おうち A House | Yamamura Animation

Sprawdź też:

Transmisja medytacyjnej mgławicy

Na wyobraźnię duetu kinoMANUAL działa także telewizja z lat 70., a właściwie to, co działo się na ekranie, kiedy skończył się program. - Jak już obejrzało się "kino nocne" i wysłuchało hymnu, pojawiał się szum i obraz kontrolny - mówią goście Czwórki. - Tym inspirowaliśmy się tworząc teledysk "Zen for TV". Klip opiera się na pomyśle, że jest jeszcze ten świat, w którym program kiedyś się kończy, a szum, który się pojawia uspokaja, hipnotyzuje, staje się transmisją medytacyjnej mgławicy.

Pin Park - ZEN for TV | Coastline Northern Cuts


- Zagadnienie końca wydaje się być czymś naturalnym dla człowieka, choć niektórzy próbują to zagłuszyć, zadeptać i zakrzyczeć. Ale rzeczy mają jednak swój kres i zamiast się tego bać, lepiej się z tym pogodzić - dodaje Maciej Bączyk.  

Posłuchaj
06:16 CZWÓRKA Czat Czwórki - film 29.05.2023.mp3 kinoManual o japońskim "kawaii" i obrazie kontronym w polskiej telewizji (Czat Czwórki/Czwórka) 

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Materiał przygotowała: Weronika Puszkar

Data emisji: 29.05.2023

Godzina emisji: 15.45

kul

Czytaj także

Gdzie są teraz "wyspy szczęśliwe"?

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2020 19:20
"A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź" - prosił w jednym z wierszy poeta Konstanty Ildefons Gałczyński i tym samym wyraził pragnienie, które współdzielą teraz miliony ludzi na świecie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Dorastanie to wielka samotność". Hubert Miłkowski o filmie "Braty"

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2023 14:20
Hubert Miłkowski ma na swoim koncie role w "Hiacyncie" oraz w serialach "Kruk" i "W głębi lasu". Teraz wciela się w postać głównego bohatera w filmie "Braty". 
rozwiń zwiń