Fenomen japońskiej kultury. "Niesamowite pomysły i ogrom pracy"

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2021 11:43
Książka Matta Alta "Czysty wymysł. Jak japońska popkultura podbiła świat" to historia zjawisk, trendów i produktów, które ukształtowały XXI wiek na całym świecie i bez których współczesny człowiek nie wyobraża sobie kultury masowej.
Zamek Himeji, Japonia
Zamek Himeji, JaponiaFoto: TNShutter/shutterstock

kuchnia japonia osaka street food shutterstock 1200.jpg
Japonia. Zanim pojedziesz - poznaj zasady

Autor książki Matt Alt to znawca kultury japońskiej, który w swojej publikacji przeprowadza całe "śledztwo", by pokazać, jak powstały kultowe japońskie wytwory, m.in. filmy. - To książka, która bardzo szczegółowo opisuje kulisy japońskiego sukcesu. Japonia próbowała się podnieść od razu po II wojnie światowej. Po okupacji amerykańskiej ten kraj rozkwitł, a ludzie byli nie do powstrzymania. W latach 90., po krachu ekonomicznym, znów znaleźli sposób, by stanąć na nogi. Japończycy mają ogromne pokłady kreatywności, nie poddają się mimo wielu przeciwności losu - mówiła w Czwórce Klaudia Tyszkiewicz. 

Posłuchaj
10:52 2021_03_04-08-14-30.mp3 Jak japońska kultura i sztuka podbiła serca odbiorców na całym świecie? (Pierwsze słyszę/Czwórka) 

rollercoaster 1200.jpg
Nie krzycz na rollercosterze! Nowe rady dla Japończyków

Na kartach "Czystego wymysłu" wiele miejsca poświęcono kultowi pracy. Jak się okazuje twórcy animowanych historii m.in. z legendarnego studia Ghibli potrafią pracować po kilkanaście godzin dziennie, by dać odbiorcom film, z którego będą oni zadowoleni. - Japońskie anime, nazywane "chińskimi bajkami" znane jest na całym świecie - podkreślała Klaudia Tyszkiewicz. - Nie tylko dzięki "Czarodziejce z księżyca", czy "Dragon Ball Z" sprzed lat, ale przede wszystkim "Spirited Away", czyli pierwszemu filmowi tego typu, który zdobył Oskara - tłumaczyła dziennikarka. Jak opowiadała do kanonu "klasyki" przeszły już także postacie z "Hello Kitty", a świat pokochał całą kulturę kawaii, co oznacza dosłownie "uroczy", "czarujący", "słodki". - Pierwotnie "Hello Kitty" miała być "White Kitty" ze względu na swój kolor. Powstała w 1974 roku jako wizerunek na  portmonetce - opowiadała Klaudia Tyszkiewicz. - Marka ta jednak wciąż się rozwija, jest uniwersalna, kupuje się ją nie tylko dla dzieci, ale także dla osób dorosłych. 

Czytaj także:

Klaudia Tyszkiewicz po raz pierwszy wyleciała do Japonii po raz pierwszy cztery lata temu, od tego czasu stara się tam być najczęściej, jak to możliwe. - Japonia zachwyca. Nie znam chyba nikogo, kto po wizycie w tym kraju byłby rozczarowany - tłumaczyła w "Pierwsze słyszę".

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Gość: Klaudia Tyszkiewicz (dziennikarka, wokalistka, prowadząca w Czwórce audycję "Teraz Kpop")

Data emisji: 04.03.2021

Godzina emisji: 8.16

kd

Czytaj także

Wyjazdy na wakacje 2020. Polecimy do Hiszpanii?

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2020 10:42
Hiszpania zamierza otworzyć granice dla turystów 1 lipca.  Kraj powoli przygotowuje się na nadchodzące wakacje, które jednak - ze względu na zagrożenie związane z koronawirusem - mają być nietypowe. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wakacje w pandemii. Zamiast "palcem po mapie", w googlach VR

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2020 13:20
Japończycy mają swój sposób na bezpieczne podróże w czasie pandemii i w tym roku wakacje spędzają w wirtualnej rzeczywistości. - Głównie to oni lubią oglądać i robić zdjęcia turystycznym atrakcjom. Rzeczywistość VR w dużym stopniu spełnia ich oczekiwania - mówi Barbara Kocot-Ilka, autorka bloga Japonia-info.pl.
rozwiń zwiń