Fenomen mukbangów. Oni jedzą, ty patrzysz

Ostatnia aktualizacja: 27.12.2019 11:26
Korea Południowa może pochwalić się k-popem, kosmetykami czy najszybszym internetem na świecie. Do tej listy dołączają też mukbangerzy. 
Audio
zdj. il.
zdj. il.Foto: shutterstock/Ursula Ferrara

W Korei Facebook i Instagram już dawno są niemodne, bo największą popularnością cieszy się obecnie YouTube, a dokładnie mukbang, czyli filmiki, w których ich autorzy jedzą przed kamera. To kolejny sposób na zarabianie pieniędzy bez wychodzenia z domu.  

- Mukbang początkowo był popularny tylko w Azji. W Japonii i Korei powstawały pierwsze nagrania, w których autorzy pokazywali w internecie, jak jedzą niezdrowe potrawy oraz ogromne ilości jedzenia - opowiada prowadząca audycję Ada Janiszewska. - Nazwa "mukbang" pochodzi z języka koreańskiego - to połączenie słów "meongneun" - jeść i "bangsong" czyli transmisja - dodaje. 

W Korei jedzenie jest troszkę jak rozmowa. Mukbang może być formą rozmowy, kontaktu. Portale streamingowe są tu bardzo pomocne, bo można rozmawiać z prowadzącymi mukbang Błażej Grygiel

Mukbungi są niemal naturalną konsekwencją licznych koreańskich kanałów na YouTube, w których młodzi ludzie dzielili się filmikami z życia codziennego. Wielu z nich zaczęło jeść podczas nagrywania, a to spotkało się z dużym zainteresowaniem. Dziś mukbang przyciąga kilka tysięcy internatów dziennie. 

- Zanurkowałem w świat mukbangów na YouTube, ale też poczytałem. Żeby zrozumieć ten świat trzeba się troszeczkę wczytać, złapać szerszy kontekst - mówi Błażej Grygiel, dziennikarz i kulturoznawca. - Nie najadłem się, pozostałem głodny. Na początku byłem lekko zdziwiony, bo jestem obciążony pewnym kontekstem kulturowym. Dla nas obżarstwo przed kamerą jest dziwne, bo w naszej kulturze jedzenie jest rzeczą na tyle ważną i trochę świętą, obżarstwo tratujemy jako coś w złym tonie - dodaje.

Mukbangi to też forma zarobku. Jak wyglądają te płatności? Czego widzowie oczekują od mukbangów? Czym różnią się amerykańskie mukbangi od koreańskich? Czy te filmiku mają umilać nam samotne posiłki, a może chodzi o coś zupełnie innego? O tym m.in. w nagraniu audycji. 

***

Audycja: Mukbang po polsku

Prowadzący: Adrianna Janiszewska

Goście: Błażej Grygiel (dziennikarz i kulturoznawca), Katarzyna Kucewicz (psycholog)

Data emisji: 26.12.2019

Godzina emisji: 14.10

pj/kd

Czytaj także

Blowek wygrał polski internet. "Wciąż lubię to, co robię"

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2019 13:30
Blowek, czyli Karol Gązwa właśnie umocnił się na 1. pozycji polskiego YouTube'a, stając się pierwszym w historii twórcą z 4 mln subskrypcji w naszym kraju. - Cały czas dorastam, rozwijam się - mówił w Czwórce.   
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Pycipolo". Nowa formuła kanału, szerszy zakres tematyczny

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2019 15:33
Autor "Pycipolo" wcześniej przez kilka lat prowadził popularny na polskim YouTubie kanał "Inna historia" skupiający się wokół tematów związanych z przenikaniem historii do kultury popularnej. Projekt oficjalnie zakończył się kilka miesięcy temu. Jak wyjaśniał, postanowił skupić się na innej formule.
rozwiń zwiń