Polskie Radio

Auto między zaporami – co robić? Uważaj na przejazdach kolejowych!

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2021 05:00
Różnią się poziomem skomplikowania i bezpieczeństwa. Można wskazać wśród nich kilka kategorii, a przydział konkretnej zależy od wielu czynników, m.in. natężenia ruchu i prędkości pociągów. Przejazdy kolejowo-drogowe to miejsca, które mogą stanowić ogromne zagrożenie. Żaden samochód – nawet ogromna ciężarówka – nie ma szans w zderzeniu z rozpędzonym pociągiem. Dlaczego przed niektórymi przejazdami znajdują się szlabany, a przy innych tylko znaki? Co zrobić, gdy samochód zgasł na torach, a zapory już opadły? Wyjaśniamy wraz z przedstawicielami PKP i Komendy Głównej Policji.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne/Foto: Bezpieczny przejazd/materiały prasowe

W Polsce jest ponad 14 tysięcy miejsc przecięcia się drogi publicznej lub wewnętrznej z trasą pociągu. Poziom zabezpieczeń na przejeździe zależy od liczby torów, natężenia ruchu, widoczności oraz prędkości, z jaką poruszają się pociągi na danym odcinku. Wśród przejść i przejazdów wyróżnia się kategorie od A do F. Co takiego oznaczają?

Kategoria A - najwyższy poziom bezpieczeństwa

Takie rozwiązanie spotyka się na najważniejszych drogach i bardzo uczęszczanych liniach kolejowych. Na przejazdach w kategorii A ruchem kierują pracownicy kolei, a zapory zamykają całą jezdnię i chodnik. Obok szlabanów może znajdować się również sygnalizacja świetlna. O tym, jak konkretnie działają zabezpieczenia na przejazdach kategorii A mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych:

Posłuchaj
00:42 Mirosław Siemieniec - przejazdy najwyższej kategorii.mp3 Przejazdy najwyższej kategorii (Wysokie Obroty/PRK)

Kategoria B

Na przejazdach kategorii B można napotkać zarówno półrogatki uniemożliwiające sam wjazd na torowisko, jak i zapory zamykające jednocześnie wjazd i zjazd. Tego typu rozwiązanie stosuje się na liniach nieco mniej obciążonych.


Czy może dojść do sytuacji, w której kierowca zdążył wjechać na torowisko, ale szlabany odcięły mu drogę wyjazdu?

Oczywiście. W zdecydowanej większości przypadków dzieje się to z winy kierującego, który ignoruje wcześniejsze sygnały ostrzegawcze. Jeśli świeci się czerwone światło, pod żadnym pozorem nie wolno wjeżdżać na tory.

Posłuchaj
00:43 Mirosław Siemieniec - jak nie zostać „uwięzionym” na przejeździe.mp3 Jak nie dać się złapać? (Wysokie Obroty/PRK)

Jeśli się zdarza, że kierowca utknie na przejeździe, to tylko dlatego, że zignorował opadające rogatki lub wjechał przy otwartych rogatkach i nie zauważył, że za przejazdem stały jeszcze w korku inne samochody. Tak nie można robić! - przestrzega Mirosław Siemieniec z PKP. Jeśli już do takiej sytuacji doszło, nie ma czasu na analizowanie. Powinniśmy bardzo szybko podjąć decyzję, która pozwoli nam uniknąć tragedii. Najlepiej…zniszczyć szlaban – przekonuje kom. Robert Opas z Komendy Głównej Policji:

Posłuchaj
00:56 kom. Robert Opas - jak ratować się na przejeździe.mp3 Jak ratować się na przejeździe (Wysokie Obroty/PRK)

- Szlabany są zrobione w ten sposób, że oczywiście zrobią szkodę na pojeździe, natomiast bez problemu będziemy mogli przejechać, uratujemy swoje życie, a później będziemy się dopiero zastanawiać, kto tutaj popełnił błąd. Zapewniam, że w większości takich sytuacji niestety winny będzie kierowca - dodaje kom. Opas.

Kategoria C

Kategoria C to przejazdy, na których ruch jest kierowany za pomocą sygnalizacji świetlnej, ale nie występują tam zapory. Napotkać je można w miejscach, gdzie panuje stosunkowo niewielki ruch, ale wciąż potrzebne są zabezpieczenia przed wypadkami. – Pociąg najeżdżając na specjalny czujnik uruchamia sygnalizację na przejeździe, np. czerwone światła, gong lub buczek – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP.

Posłuchaj
00:24 Mirosław Siemieniec - gdy urządzenia są niesprawne.mp3 Co jeśli urządzenia są niesprawne? (Wysokie Obroty/PRK)

-

Bezpieczny przejazd/materiały prasowe Bezpieczny przejazd/materiały prasowe

Pozostałe kategorie

Najbardziej niebezpiecznymi przejazdami są tzw. przejazdy niestrzeżone, które pozbawione są urządzeń służących do kierowania ruchem na drodze. To kategoria D, spotykana najczęściej w miejscach o niewielkim ruchu i dobrej widoczności.

Kategoria E to z kolei przejścia dla pieszych umożliwiające przedostanie się z jednej strony torów na drugą. Posiadają barierki i tzw. labirynty, które mają wymusić na pieszym sprawdzenie, czy z którejkolwiek ze stron nie nadjeżdża pociąg.

Ostatnia kategoria – F – oznacza przejazdy niepubliczne, znajdujące się na drogach wewnętrznych. Zazwyczaj są one zamknięte, a kierujący otwiera je samodzielnie. Mogą też posiadać kłódkę i dostępne są wtedy np. dla pracowników lokomotywowni.

Żółte naklejki

Przejazdy kolejowo-drogowe wyposażone są w żółte naklejki, które stanowią pakiet bezcennych informacji w sytuacjach zagrożenia. Gdzie konkretnie ich szukać?

Posłuchaj
00:37 Mirosław Siemieniec - żółte naklejki.mp3 Żółte naklejki na przejazdach (Wysokie Obroty/PRK)

- Jeśli zdarzy się, że będąc na przejeździe nasze życie stanie się zagrożone (np. zgasł nam na samochód lub doszło do kolizji), natychmiast podchodzimy do miejsca, gdzie jest naklejka – mówi Mirosław Siemieniec z PKP. - Wybieramy numer 112, operatorowi podajemy numer przejazdu i wówczas szybkim, specjalnie stworzonym łączem, kolejarze otrzymują informację. Mogą dzięki temu wstrzymać ruch na przejeździe bądź ograniczyć prędkość pociągów na tym przejeździe.


Każdego roku na polskich torach dochodzi do wielu śmiertelnych wypadków, których można uniknąć zachowując rozwagę i kierując się przezornością – to dziesiątki zabitych, setki rannych i milionowe koszty. Uważaj na przejeździe - nie umieraj przez głupotę. 


Patryk Bedliński


CZYTAJ TAKŻE:

Czytaj także

Dlaczego jeździmy tak szybko?

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2021 05:00
Każdy ma swój powód: "bo się spieszę", "bo inni się wleką", "bo lubię". Co jest prawdziwym źródłem zbyt dużej prędkości na drogach? Jakie systemowe metody wyhamowują pospiesznych kierowców? Czy warto być pewnym swoich drogowych umiejętności? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zamarznięty hamulec ręczny - jak to się stało?

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2021 15:30
Zimowe awarie samochodów kojarzymy głównie z rozładowanym akumulatorem, zamarzniętymi zamkami i niespodziewaną wizytą w rowie. Niewielu z nas wie, że do sezonowych problemów z autem może dołączyć także zamarznięty hamulec ręczny. Co jest tego powodem? Jak zachować się w takiej sytuacji? Czy rzeczywiście lepiej zapobiegać, niż leczyć?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zderzenie osobówki i szynobusu

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2021 15:30
W miejscowości Siedliska Kolonia (województwo lubelskie) 25-letni kierowca wjechał pod nadjeżdżający szynobus. To kolejny wypadek spowodowany brakiem rozwagi na przejazdach kolejowych.
rozwiń zwiń