Polskie Radio Dzieciom

Czy edukacja hybrydowa może pomóc w zdobywaniu wiedzy?

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2021 16:27
Wszyscy mamy nadzieję, że po wakacjach uczniowie wrócą do szkół i będą kontynuować naukę w systemie kształcenia stacjonarnego. Czy to oznacza, że na zawsze pożegnamy się z edukacją zdalną? Są osoby, które uważają, że system ten ma wiele dobrych elementów, które można byłoby wykorzystać i wdrożyć do nauczania szkolnego.  O tym, jakie korzyści mogą z tego wyniknąć dla uczniów i nauczycieli porozmawialiśmy w Strefie Rodzica z dyrektorką poradni psychologiczno-pedagogicznej, Aleksandrą Rodzewicz oraz przedsiębiorcą działającym w branży IT, Michałem Wiktorem Żmijewskim, którzy razem stworzyli inicjatywę pod nazwą Hybrydowa Szkoła.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com

Według niektórych edukacja hybrydowa polega na tym, że jedne klasy uczą się w domu, a pozostałe w szkole, po czym następuje zamiana.  Dla innych natomiast oznacza to podział zajęć na te, które odbywają się zdalnie oraz takie, które są prowadzone stacjonarnie. Jednak najbardziej uniwersalną definicją tego pojęcia, mogłoby być stwierdzenie, że jest to dodanie elementów nauki zdalnej do edukacji w przestrzeni fizycznej. 

– My narzędzia do pracy zdalnej niestety kojarzymy z pojawieniem się w Polsce i w polskiej edukacji choroby i z momentem pandemii – zaznaczyła Aleksandra Rodzewicz. Z racji tego, że konieczność nauczania online pojawiła się nagle, nauczyciele i uczniowie stopniowo ulepszali swoje umiejętności w tym zakresie. Niemniej jednak dla młodych ludzi była to szansa np. nauczenia się zarządzania swoim czasem, podczas gdy pedagodzy mogli odejść od schematu standardowych lekcji i prowadzić je w oparciu o narzędzie w internecie. Dlaczego zatem by zrezygnować z możliwości, które pojawiły się w edukacji zdalnej? 

Inicjatywa Hybrydowej Szkoły opiera się na kilku filarach. Jednym z nich holistyczne podejście do nauczania. Równie istotne jest, aby uczniowie kończyli szkołę z umiejętnością zdobywania informacji, a nie jedynie posiadając konkretną wiedzę. Co więcej, nauczanie hybrydowe jest odpowiedzią na dynamiczne zmiany, które zachodzą obecnie w świecie, a o których nie zawsze mówi się w szkołach, ponieważ w danym momencie nie są one przewidziane w temacie lekcji. Oprócz tego ważna jest również komunikacja z rodzicami i ich zaangażowanie, a także definiowanie wartości na których zależy nauczycielom, dzieciom i ich opiekunom.

 – Tutaj tak naprawdę postrzegając na czym miałaby polegać ta przyszła hybrydowa edukacja, to nie jest oddzielenie tej edukacji stacjonarnej z edukacją zdalną, czyli że siedzimy w domu i uczymy się tak, jak do tej pory. Bardziej chodzi o wykorzystanie tego potencjału, który był stworzony – powiedział Michał Wiktor Żmijewski. Tak więc, pomimo że zmiana postrzegania schematu nauczania to proces, który wymaga czasu, jest to szansa, na ulepszenie systemu edukacji

O tym wszystkim porozmawialiśmy z naszymi gośćmi, tworzącymi inicjatywę pod nazwą "Hybrydowa Szkoła": Aleksandra Rodzewicz - dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Węgorzewie, trenerka kompetencji kluczowych dla kadry zarządzającej szkół i placówek oraz pracowników instytucji wspomagania i Michał Wiktor Żmijewski - przedsiębiorca działający w branży IT. Pomysłodawca konferencji "Koderek" przybliżającej nowe technologie i wyzwania edukacyjne, propagator przedsiębiorczości i wolontariatu wśród młodzieży. Oboje w czasie kwarantanny pomagali wdrażać zdalne nauczanie w wielu placówkach edukacyjnych, a teraz w ramach założonej przez siebie fundacji przygotowują rozwiązania, które być może już na stałe odmienią oblicze szkoły. Zapraszamy na dwugodzinną dyskusję na temat szkoły przyszłości. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadzi: Marcin Perfuński
Gość: Aleksandra Rodzewicz - dyrektorka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Węgorzewie i Michał Wiktor Żmijewski - pomysłodawca konferencji przybliżającej nowe technologie i wyzwania edukacyjne.
Data emisji: 7.06.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych

Zobacz także
Czytaj także

Co nowego dał uczniom ten kończący się szkolny?

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2021 10:19
Już niedługo rozpoczną się wakacje, kończąc tym samym rok szkolny, który w znaczny stopniu był spędzony na nauce zdalnej i społecznej izolacji. Podczas tego trudnego okresu jedni uczniowie i nauczyciele znaleźli w sobie motywację do działania i nie poddawania się, podczas gdy inni mieli z tym trudności. Jak zatem ocenić ostatnie kilkanaście miesięcy? Czy był to czas stracony, a może wręcz przeciwnie? W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom zapytaliśmy o to nauczycielkę i wychowawczynię, Magdalenę Niemczuk-Kobosko.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jakie są odczucia po egzaminach ósmoklasisty?

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2021 10:49
Nadszedł moment, kiedy egzaminy zwieńczające edukację podstawową dobiegły końca. W związku z tym, po wielu stresujących miesiącach przygotowań ósmoklasiści i ich rodzice mogą w końcu odetchnąć. Już po raz drugi z powodu pandemii egzaminy te musiały zostać przeprowadzone w innych warunkach niż zazwyczaj, co spotęgowało podenerwowanie wśród dzieci i nauczycieli, a także wymusiło dostosowanie arkuszy z zadaniami do nowej rzeczywistości. Jak wyglądał okres przygotowań oraz jaki charakter mają egzaminy na koniec ósmej klasy? W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, rozmawialiśmy o tym z dyrektorem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, dr. Marcinem Smolikiem, dyrektorem szkoły podstawowej, Magdaleną Kaźmierczak oraz pomysłodawczynią i szefową "Pracowni z Oknem na Świat", Martą Hendzel.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dziecko w świecie cyfryzacji. Jak być dobrym doradcą dla młodego człowieka?

Ostatnia aktualizacja: 06.06.2021 23:00
Edukacja online sprawiła, że dzieci spędzają więcej czasu przed komputerem, a to powoduje niepokój u dorosłych zastanawiających się nad skutkami takiego zachowania. Z racji tego, że nowe technologie będą się stale rozwijać, pomocne może okazać się posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności, które umożliwią dzieciom i rodzicom odpowiedzialne korzystanie z internetu. Jak zatem odnaleźć się w świecie cyfryzacji? W "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, porozmawialiśmy o tym z nauczycielką Zytą Czechowską oraz pisarzem Mikołajem Marcelą, którzy razem stworzyli książkę "Jak nie zgubić dziecka w sieci".
rozwiń zwiń