X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Polskie Radio Dzieciom

Jak wspierać pierwszoklasistów? Podpowiada psycholog

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2021 13:54
Pójście do pierwszej klasy szkoły podstawowej jest ogromną zmianą nie tylko dla dziecka, ale też i całej rodziny. W odróżnieniu od przedszkola, gdzie jedną z największych trudności stanowiło rozstanie z maluchem i zostawienie go pod opieką innego dorosłego, w tym wypadku główny temat stanowi adaptacja dziecka do nowego środowiska i obowiązków. O tym, jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości i pomóc swojemu dziecko opowiedziała w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom, Marta Chrościcka, psycholog i terapeutka dzieci i rodzin.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Evgeny Atamanenko

To, co może być trudne dla pierwszoklasistów to pogodzenie szkolnych obowiązków z dotychczasowym życiem. Ze względu na prace domowe, których nie było w przedszkolu, u dzieci zwiększa się poczucie obowiązku oraz zmienia się przestrzeń domowa. Przyzwyczajenie się do zmian oraz nauka organizacji czasu może być dla dzieci na początku trudne. Pomóc im w tym mogą rodzice, np. poprzez tworzenie wizualizacji czy przypominajek, dzięki którym nie zapomnimy o tym, co trzeba zrobić lub przygotować na następny dzień. 

szkoła stres nerwy uczeń 1200.jpg
Jak szkolne relacje wpływają na uczniów?

Czasami, kiedy dziecko idzie do pierwszej klasy, rodzice postrzegają je jako młodego dorosłego, zwłaszcza, gdy jest ono starszym rodzeństwem. Skutkiem tego jest zaskoczenie w sytuacji, kiedy osoba młodsza sobie z czymś nie radzi. Co więcej, mówienie do dziecka o tym, jak bardzo jest duże i dorosłe może wywołać w nim poczucie winy, jeśli np. zapomni coś zrobić do szkoły. Zdarza się, że jego roztargnienie wynika także ze zmian fizycznych zachodzących w tym okresie, m.in. zaczynają wypadać zęby mleczne oraz wydłużają się kończyny. – Czasami jest tak, że tych zmian jest tak dużo i one są takie intensywne, że czasami energia organizmu idzie w kierunku tych zmian. Idzie na to, żeby te zmiany przeprowadzić i dlatego też czasami widzimy pierwszaki, które sobie z niektórymi rzeczami gorzej radzą niż kiedy były w przedszkolu – zaznaczyła Marta Chrościcka. 

Posłuchaj
59:58 2021_09_14 20_59_11_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Strefa Rodzica 14 września godz. 21:00

Nierzadko dziecko po szkole mają mniej energii, jednakże po powrocie do domu pozostaje czas wolny, który można wykorzystać w różny sposób. Niektórzy decydują się uczęszczać na zajęcia dodatkowe, podczas gdy inni wolą być wtedy w domu, wśród rodziny. Tak naprawdę, zanim podejmie się decyzję korzystne jest zapytanie dziecka, co ono by chciało w tym czasie robić mając na uwadze, że decyzja ta w ciągu roku może ulec zmianie. Jeśli chodzi o prace domowe, rodzice mogą wspierać dzieci w ich rozwiązywaniu, przy jednoczesnym dawaniu przestrzeni do samodzielności. 

Audycja: Strefa rodzica
Prowadziła: Joanna Ficińska
Gość: Marta Chrościcka, psycholog i terapeutka dzieci i rodzin
Data emisji: 14.09.2021
Godzina emisji: 21.00.

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 23.00.

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych


Zobacz także

Czytaj także

Co to znaczy być dobrym nauczycielem? [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2021 13:58
Praca w zawodzie nauczyciela nie jest prosta. Niemniej jednak, ludzie, którzy decydują się na taką profesję najczęściej wybierają ją, ponieważ chcą podzielić się swoją pasją z innymi. Zdarza się również, że na podstawie własnych doświadczeń wiedzą, że spełnią się w tej roli i nada ona znaczenie ich wysiłkom. Zanim jednak rozpocznie się pracę jako nauczyciel, trzeba przejść odpowiednią drogę, o której w "Strefie Rodzica" opowiedziały Magdalena Swat-Pawlicka oraz Grażyna Sekulska-Gładysz ze Szkoły Edukacji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nieśmiałość u dzieci. Jak pomóc ją przezwyciężyć?

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2021 13:05
Bycie nieśmiałym może tworzyć pewne przeszkody na poziomie społecznym, emocjonalnym czy behawioralnym. Ogranicza nas to m.in. w nawiązywaniu relacji partnerskich i przyjacielskich. Stan ten pojawia się zarówno u osób młodszych, jak i u dorosłych, jeśli w dzieciństwie nie próbowali go zwalczyć. Jako że dziecko przez pierwsze lata życia pozbawione jest kompetencji społecznych, które z czasem nabywa pod okiem rodziców i innych osób z otoczenia, np. nauczycieli,  to właśnie wtedy, w okresie przedszkolnym dobrze jest rozpocząć pracę nad nieśmiałością. O tym jak to zrobić opowiedziała w Strefie Rodzica Dorota Maciejec, psycholog dziecięcy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak wspierać mocne strony dziecka?

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2021 10:50
Każde dziecko ma mocne strony, o których czasami może nawet nie wiedzieć. W ich odkrywaniu, rozwijaniu i wzmacnianiu towarzyszą rodzice, których wsparcie może także pomóc najmłodszym w radzeniu sobie z trudnościami. Oprócz tego, do podbudowywania mocnych stron u dzieci wykorzystać można również bajki, o czym w "Strefie Rodzica" w Polskim Radiu Dzieciom mówiła Ilona Kostecka, autorka książki  "Matylda Odważna i Pralkowy Potwór".
rozwiń zwiń