Polskie Radio Dzieciom

Edukacja outdoorowa. Jak wygląda w Polsce nauka poza murami szkoły?

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2023 13:20
Edukacja outdoorowa to dziedzina pedagogiki, która zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Jest to edukacja w terenie, o której mówi się, że jest to pedagogika przygody czy pedagogika przeżyć. – Chodzi o to, by wszystko to, co może być nauczane na dworze, było nauczane na dworze – mówiła na antenie Polskiego Radia Dzieciom Katarzyna Jämsä. Edukacja outdoorowa daje wiele możliwości w zależności od tematu przewodniego zajęć. Po więcej zapraszamy poniżej.
Edukacja domowa, dzieci odrabiające lekcje
Edukacja domowa, dzieci odrabiające lekcjeFoto: JanBeZiemi/ Shutterstock

– Inaczej będzie wyglądała geografia prowadzona na dworze, inaczej będzie wyglądała biologa, inaczej lekcja wychowania fizycznego, a inaczej takie luźniejsze lekcje, jak lekcja z wychowawcą, gdzie można bardziej postawić na pracę zespołową, komunikację w grupie i kształtowanie kompetencji przekrojowych - powiedział gość Polskiego Radia Dzieciom.

Najprostszą formą edukacji outdoorowej jest po prostu możliwość wyjścia na teren szkoły lub przedszkola bądź tereny zielone, gdzie można przeprowadzić zajęcia. – Zachęcamy do tego, by rozbudowywać je w ten sposób, żeby mogły być wykorzystywane przez nauczycieli i to się dzieje. Wiele samorządów szkolnych, rodziców, uczniów porusza te tematy. Dyrekcja również jest zainteresowana – podkreśliła prezes Fundacji Finnway Polska – Podstawą edukacji w terenie jest edukowanie i stwarzanie możliwości podtrzymywania relacji człowiek-człowiek, człowiek-otoczenie, czyli człowiek-przyroda, a dzięki temu ludzie też bardziej dbają o to własne otoczenie, jeśli w nim przebywają. 

Posłuchaj
59:35 2023_04_13 21_00_02_RadioDzieciom_Strefa_Rodzica.mp3 Edukacja outdoorowa. Jak w Polsce wygląda nauka poza murami szkoły?_Strefa Rodzica 13 kwietnia godz. 21:00

Edukacja outdoorowa to nic innego jak nauka przez doświadczenie. W literaturze światowej jest wiele przykładów na to, że kąpiele leśne czy po prostu przebywanie w środowisku naturalnym pomaga poczuć się sobą i funkcjonować w świecie rzeczywistym. – Wytwarzają się naturalne sytuacje, w których musimy reagować jako osoby, ale też jako grupa. – dodała Katarzyna Jämsä. 

Otoczenie w edukacji outdoorowej to nie tylko przyroda, ale też budynki czy oznaczenia wskazujące kierunek. Takie zajęcia w terenie mogą odbywać się zarówno w okolicy szkoły, jak i być wyjazdem, np. do lasu czy na wieś. Bardzo ważne jest tutaj odpowiednie przygotowanie, a przede wszystkim właściwy do zmiennej pogody strój. Gość audycji Strefa Rodzica podkreśla, że zdrowie psychiczne i fizyczne zawsze idzie w parze z naturą, nie ma innej formy normalnego funkcjonowania w społeczeństwie, jak wychodzenie poza mury.

O tym, jak edukacja w plenerze wygląda w Polsce, jakie jeszcze płyną z niej korzyści i jakie problemy mogą się pojawić w związku z zajęciami w terenie w Strefie Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom. Zapraszamy do wysłuchania załączonej audycji!

Audycja: Strefa Rodzica
Prowadzi: Katarzyna Hagmajer-Kwiatek
Gość: Katarzyna Jämsä – prezes Fundacji, Finnway Polska, autorka poradnika „OUTDOOR EDUCATION PO POLSKU”
Data emisji: 13.04.2023
Godzina emisji: 21:00

Strefa rodzica w Polskim Radiu Dzieciom od poniedziałku do piątku od 21.00 do 22.00

Czytaj dalej:
"Budząca się szkoła" zawitała do przedszkola
Jak stworzyć lepszą edukację wykorzystując naukę o rozwoju?

Polskie Radio Dzieciom to całodobowe radio dla dzieci i rodziców. Każdego tygodnia stacja emituje ponad 130 premierowych audycji w tym m.in. audycje edukacyjne, podróżnicze, kulturalne i rozrywkowe oraz bajki, słuchowiska i podcasty. W audycjach usłyszeć można znane i lubiane piosenki dla dzieci. Dziennikarze Polskiego Radia Dzieciom za pośrednictwem mediów społecznościowych angażują słuchaczy do aktywnego udziału w audycjach oraz zachęcają do wspólnej zabawy w licznych konkursach i zagadkach udostępnianych w formie kolorowych grafik.

Wszystkie audycje Polskiego Radia Dzieciom są źródłem wszechstronnej wiedzy, rozwijają w dzieciach wrażliwość na dźwięki i są bezpieczne – chronią najmłodszych przed niechcianymi bodźcami i informacjami, ponieważ stacja nie emituje żadnych reklam! 

Więcej aktywności stacji można znaleźć na profilu Polskiego Radia Dzieciom w mediach społecznościowych i na platformie podcasty.polskieradio.pl.

Polskie Radio Dzieciom - nadajemy na dziecięcej fali! 


Zobacz także
Czytaj także

Sytuacja edukacyjna - jak stworzyć odpowiednie warunki do nauki i rozwoju

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2022 11:48
Wiele mówi się o tym, że mózg uczy się przez doświadczenie. To stwierdzenie należy jednak doprecyzować, gdyż mózg uczy się cały czas i nieustannie doświadcza. To, czego będzie uczył się w szkole zależy w dużej mierze od tego, w jakiej sytuacji zostanie postawiony. Czy rzeczywiście się czymś zainteresuje i zechce pogłębiać wiedzę w tym kierunku? A może nauczy się odpisywać prace domowe i ściągać na sprawdzianach. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Praca i nauka w szkole metodą projektu. Jak to działa?

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2022 18:44
Jak przenieść najlepsze doświadczenia biznesowe, organizacyjne i lata praktyki w kształceniu przywódców na rzeczywistość szkolną? Jak wykorzystać realizowane dla potrzeb biznesu badania nad skutecznością, zaangażowaniem i motywacją w rzeczywistości uczniów i nauczycieli? O pracy i nauce metodą projektu, a także o książce "Metoda projektu. Podręcznik" opowiedzą w audycji Strefa Rodzica na antenie Polskiego Radia dzieciom jej autorki, Hanna Buchner i Justyna Józefowicz. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak wygląda nauka polskich dzieci poza granicami kraju?

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2022 10:26
Jak wygląda nauka polskich uczniów pozostających poza granicami kraju, zwłaszcza nauka języka polskiego i historii? W audycji Strefa Rodzica na antenie Polskiego Radia Dzieciom opowiedziały o tym Justyna Kralisz, która pełni stanowisko dyrektora Ośrodka Rozwoju Edukacji Polskiej za granicą oraz Gabriela Sierocińska-Dec - kierowniczka Działu Edukacyjnego Muzeum Historii Polski.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Budząca się szkoła" zawitała do przedszkola

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2023 12:04
W "Budzącej się szkole" nie ma programu. – Nie mamy programu, który możemy zaproponować szkołom, bo chcemy propagować autonomię. Jeśli uczniowie mają mieć w szkole autonomię, to nie możemy narzucić programu nauczycielom. To byłby paradoks – wyjaśniła Marzena Żylińska – Drogowskazem jest jednak tworzenie szkół, które będą nie tylko miejscem przyjaznym, ale też miejscem efektywnej nauki. "Budząca się szkoła" pokazuje więc, jak w szkole mogłoby być w ramach obowiązującego systemu prawnego. 
rozwiń zwiń