Amazonia: co 3 dni odkrywamy nowy gatunek

Ostatnia aktualizacja: 26.10.2010 13:20
Myśleliście, że czasy wielkich biologicznych odkryć minęły? W Amazonii wciąż jest wiele do odnalezienia.

Puszcza Amazońska to największy dziewiczy las deszczowy na świecie. Ostatni raport WWF ujawnia, jak słabo znamy jego bogactwa. W latach 1999-2009 naukowcy odkryli tam ponad 1200 nowych gatunków roślin i zwierząt. Średnio odkryć dokonywano co trzy dni!

Wśród nieznanych wcześniej gatunków są nie tylko maleńkie i trudne do dostrzeżenia. Badacze odkryli na przykład nowy gatunek 4-metrowej anakondy czy papugę o charakterystycznej łysej głowie.

Celem publikacji raportu zatytułowanego "Amazon Alive!" (“Amazonia żyje!”) było zapoznanie z odkryciami naukowców jak najszerszej publiczności. – Chcieliśmy zafascynować ludzi cudami Amazonii – mówi Meg Meg Symington z WWF. W dorzeczu wielkiej południowoamerykańskiej rzeki żyje bowiem jedna dziesiąta wszystkich lądowych gatunków, które zamieszkują Ziemię. Większość z nich nie występuje nigdzie indziej.

Problemy z ochroną Puszczy Amazońskiej są bardzo różne. Podstawowym utrudnieniem jest wielkość obszaru (6,7 mln km kwadratwowych!) oraz to, że znajduje się on na terytorium kilku różnych państw: Brazylii, Boliwii, Peru, Ekwadoru, Kolumbii, Wenezueli, Gujany, Surinamu, wreszcie – Gujany Francuskiej. Na terenie Puszczy istnieje aż 600 różnych rodzajów środowisk wodno-lądowych.

Przez ostatnie pół wieku wycięto niemal 17 proc. powierzchni Puszczy Amazońskiej,  przede wszystkim w celach rolniczych i hodowlanych. Mnożą sie jednak programy ochrony „zielonych płuc Ziemi” – w Brazylii współczynnik wycinania drzew był w zeszłym roku najniższy od czasu, kiedy monitoruje się deforestację.

(ew/OurAmazingPlanet.com)

Sensacja w Amazonii

Ostatnia aktualizacja: 19.03.2009 14:28
Co kryje peruwiańska Puszcza Amazońska?

Mrówki bez samców

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2009 12:41
Kolonie mrówek żyjących w Amazonii składają się wyłącznie z samic.

Nieznane cywilizacje Amazonii

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2009 13:08
Archeolodzy odkrywają fascynujące pradzieje Amazonii.

Zaginione plemię

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2008 12:17
W Brazylii wciąż żyją Indianie, którzy nie mieli kontaktu z cywilizacją.

Amazonia - zdziczały ogród?

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2010 11:10
Naukowcy mają coraz więcej dowodów na potęgę cywilizacji prehistorycznej Amazonii. Znaleziska dyskredytują teorię o "dziewiczej Puszczy".

Druga Nazca czy zwykłe rolnictwo?

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2010 13:10
Czy czeka nas archeologiczna sensacja? Włoska badaczka odkryła w Peru nowe geoglify – olbrzymie rysunki, widziane tylko z powietrza.