Astronomowie odkryli nowy rodzaj planet. Bez gwiazdy

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2011 20:00
Tych planet może być więcej niż gwiazd. W przełomowych badaniach, opublikowanych w tygodniku "Nature" brali udział między innymi naukowcy z Polski.

Do tej pory uważano, że wszystkie planety, także te poza słoneczne, okrążają swe macierzyste gwiazdy. Teraz astronomowie zaobserwowali grupę dziesięciu planet, które swobodnie przemierzają przestrzeń kosmiczną.

- Być może jest ich nawet dwa razy więcej, a więc nawet kilkaset miliardów w naszej galaktyce - mówi jeden z autorów pracy, profesor Andrzej Udalski z Uniwersytetu Warszawskiego.

Odkryte planety są duże i gazowe, podobne do Jowisza, być może mają w środku stałe jądra. Astronomowie są zdania, że na niektórych z tych planet mogą istnieć warunki do podtrzymywania życia.

W międzynarodowych badaniach uczestniczyło ośmiu polskich astronomów z Uniwersytetu Warszawskiego oraz z brytyjskiego Uniwersytetu Cambridge.

IAR, aj

Polacy posprzątają kosmos? Studenci z PW budują satelitę, która w tym pomoże

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2011 10:13
Ma wielkość kostki Rubika i waży niecały kilogram, ale może rozpocząć wielkie kosmiczne porządki. Budowany na Politechnice Warszawskiej satelita zbada, jak zniszczyć śmieci z orbity.

Gimnazjalistki z Torunia odkryły planetoidę. Wypatrzyły ją na zdjęciach

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2011 15:33
Odkrycie trafi niebawem do bazy NASA. Ciało niebieskie wypatrzone przez uczennice otrzymało symbol 2011 FJ49.

Sensacyjne informacje o odkryciu naukowym nieprawdziwe

Ostatnia aktualizacja: 18.05.2011 06:05
Europejscy naukowcy zdementowali plotki o odkryciu poszukiwanej od ponad 40 lat tak zwanej cząstki Higgsa.