Pierwsi Europejczycy byli kanibalami?

Ostatnia aktualizacja: 12.07.2011 10:30
Pierwsi przedstawiciele naszego gatunku, Homo sapiens, którzy przybyli do Europy, mogli uprawiać rytualny kanibalizm.
Pierwsi Europejczycy byli kanibalami?
Pierwsi przedstawiciele naszego gatunku, Homo sapiens, którzy przybyli do Europy, mogli uprawiać rytualny kanibalizm - informują naukowcy na łamach pisma "PLoS One".
Szczątki, które sugerują takie praktyki, pochodzą sprzed 32 tys. lat i stanowią najstarsze bezpośrednie świadectwo Homo sapiens w Europie w dobrze udokumentowanym kontekście archeologicznym. Są to również najstarsze kości przedstawicieli naszego gatunku z zaznaczonymi pośmiertnymi nacięciami.
Jak wyjaśnia Stephane Pean z Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu, nie był to prawdopodobnie kanibalizm mający na celu po prostu zjadanie ludzkiego mięsa, ale rodzaj kanibalizmu rytualnego. Zdaniem badacza, praktyka ta była związana z rytuałem grzebalnym.
Kości odkryto w jaskini Buran-Kaja III na Ukrainie. Co prawda, najstarsze znane szczątki Homo sapiens w Europie pochodzą z Pestera cu Oase w Rumunii i liczą sobie 34 tys. lat, ale tam kontekst archeologiczny nie był tak czytelny. To w Buran-Kaja znajduje się najstarsze tak kompletne stanowisko archeologiczne.
Wśród przedmiotów odkrytych w jaskini było pięć paciorków z kości mamuta, żłobiona płytka z ciosu mamuta i 35 przedziurawionych muszli. Ponieważ na miejscu nie znaleziono żadnych śladów wykonywania ozdób, prawdopodobnie pochodziły one z innego miejsca.

Jak wyjaśnia Stephane Pean z Muzeum Historii Naturalnej w Paryżu w piśmie "PLoS One", nie był to prawdopodobnie kanibalizm mający na celu po prostu zjadanie ludzkiego mięsa, ale rodzaj kanibalizmu rytualnego. Zdaniem badacza, praktyka ta była związana z rytuałem grzebalnym.

Sensacja: azjatyckie początki Homo sapiens

Ostatnia aktualizacja: 01.11.2010 06:00
W południowych Chinach odkryto fragment czaszki człowieka współczesnego sprzed 100 tys. lat. To najstarsze takie znalezisko w Azji.

Na Syberii żył inny gatunek człowieka

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2010 16:00
Naukowcy odkryli na Syberii odrębny gatunek człowieka, który współistniał z naszym i z neandertalczykami. Miał się całkiem nieźle jeszcze kilkadziesiąt tysięcy lat temu i ma potomków w Melanezji.

2010: upada teoria ewolucji człowieka

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2010 14:30
Izraelscy archeolodzy ogłosili odkrycie najstarszych szczątków Homo sapiens. Są o 200 000 lat starsze niż powinny i znajdują w „złym” miejscu. To cios w dominującą teorię ewolucji.

"Science": z Afryki wyszliśmy wcześniej

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2011 06:00
Narzędzia kamienne odkryte na Półwyspie Arabskim ponownie zmieniają datowanie pierwszego wyjścia Homo sapiens z Afryki. I naszą znajomość drogi, jaką człowiek opuścił swój afrykański matecznik.

Ludzie pochodzą z Afryki południowej

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2011 11:55
Mówią o tym najnowsze badania genetyczne. Zdaniem specjalistów, wspólni przodkowie wszystkich żyjących dzisiaj ludzi żyli właśnie tam.

500 000 lat praworęczności

Ostatnia aktualizacja: 21.04.2011 00:01
Najnowsze badania sugerują, że praworęczność wśród ludzi stała się dominująca już około 500 000 lat temu.