Nauka

Taki będzie odrzutowy samochód

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2009 12:56
Projekt nowego samochodu naddźwiękowego ukończony.

Brytyjski zespół buduje pierwszy samochód, który ma być w stanie osiągnąć prędkość 1610 kilometrów na godzinę (1000 mph). Znany jest już jego ostateczny projekt. Sześciotonowy pojazd, Bloodhound SSC, będzie napędzany przez silnik odrzutowy Eurofighter, umieszczony ponad hybrydowym napędem rakietowym. Maszyna będzie konstruowana w Bristolu w Wielkiej Brytanii.

Bloodhound, którego nazwa pochodzi od rasy psów gończych, nie jest projektem zupełnie nowym. Twórcy odrzutowego bolidu pracowali już nad samochodem Thrust SSC. Wtedy to, w 2007 roku, kierujący maszyną Andy Green ustanowił światowy lądowy rekord prędkości wynikiem 1227,985 kilometrów na godzinę. Komandor Green, doświadczony pilot Royal Air Force, siądzie za sterami także tym razem.

Prace nad nowym samochodem naddźwiękowym Bloodhound SSC (SuperSonic Car) rozpoczęły się w 2008 roku od opracowywania projektu, który zapewni maksymalną wydajność i stabilność. Pierwotnym pomysłem było zamontowanie ważącej 200 kg rakiety powyżej silnika odrzutowego, ale dzięki modelowaniu zespół odkrył, że rakieta musiałaby być dwa razy większa, by zapewnić ciąg potrzebny do pokonania oporu aerodynamicznego. Umieszczenie nad silnikiem 400 kilogramowej rakiety powodowało jednak niestabilność, dlatego zespół projektowy zmienił konstrukcję tak, by hybrydowy napęd rakietowy znalazł się niżej.


Green wyraził nadzieję, że samochód będzie gotowy do startu w 2011 roku. Próby bicia rekordu odbędą się na pustyni Hakskeen Pan w południowej Afryce. – Ta pustynia jest idealna, ponieważ powierzchnia wyschniętego jeziora wytrzymuje ciężar maszyny, ale jest przy tym wystarczająca miękka, by wzmacniane tytanem koła zapadły się na około 1 cm. Sytuacja taka zapewni niezbędne tłumienie, a to pomoże mi sterować autem przy niższych prędkościach – wyjaśnia pilot. Jazdy próbne i bicie rekordu będzie się odbywało na dystansie 16 kilometrów.

Silnik odrzutowy EJ200 zaadoptowany z samolotu bojowego Eurofighter Typhoon zapewni wstępne przyspieszenie, a rakiety umożliwią zwiększenie ciągu by osiągnąć prędkość maksymalną. Inżynierowie oczekują, że przyspieszenie samochodu wyniesie 80 kilometrów na sekundę, co da prędkość  1600 km na godzinę po około 40 sekundach. Moc rakiet (największych, jakie kiedykolwiek zbudowano w Wielkiej Brytanii) i silnika odrzutowego obliczana jest na 135000 koni mechanicznych, co odpowiada mocy 180 samochodów Formuły I. Kierowca doświadczy przeciążeń o sile 2,5 G, gdy samochód będzie przyspieszał i 3 G, gdy będzie zwalniał.

Naddźwiękowa maszyna budowana będzie w dokach w Bristolu. Projekt ma wsparcia ze strony brytyjskiego Ministerstwa Obrony, to ono udostępniło dwa odrzutowe silniki EJ200. Modelowanie i symulowanie pracy maszyny możliwe było dzięki Intelowi, który na potrzeby projektu zbudował klastry o dużej mocy obliczeniowej. Pozostała kwota 16,7 milionów dolarów ma być pozyskana ze źródeł prywatnych.

Zespół Bloodhound SSC ma nadzieję, że budowa odrzutowego samochodu będzie inspiracją dla dzieci i zachętą do myślenia o karierze w dziedzinie inżynierii i techniki.

Przemysław Goławski, źr. physorg


Czytaj także

Szyby samochodowe poprawią wzrok

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2008 08:05
Powstaną szyby samochodowe, które zobrazują to co dzieje się na drodze.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Auta na wodór już w sprzedaży

Ostatnia aktualizacja: 20.07.2008 09:57
Nareszcie samochód napędzany wodorem trafił do sprzedaży.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najszybszy czajnik świata

Ostatnia aktualizacja: 21.08.2009 17:40
Tak twórcy nazywają pojazd, który ma pobić rekord prędkości auta napędzanego parą.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jeszcze skuter, czy już motor?

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2009 14:55
Materiał Polskiego Radia Euro.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Powrót Trabanta

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2009 14:53
Prototyp nowego, elektrycznego Trabanta nT zaprezentowano na targach IAA 2009 we Frankfurcie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Interaktywne centra nauki

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2009 12:56
Materiał Polskiego Radia Euro.
rozwiń zwiń