Zrób sobie neandertalczyka

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2011 13:20
Wydaje się skomplikowane, ale to tylko rzeczywistość rozszerzona. Teraz trójwymiarowego, kroczącego neandertalczyka możesz mieć na swoim ekranie. Będzie chodził po kartce, którą trzymasz w dłoni.

Rzeczywistość rozszerzona (augmented reality, AR) to system łączący świat rzeczywisty z generowanym komputerowo. Zazwyczaj wykorzystuje się obraz z kamery, na który nałożona jest generowana w czasie rzeczywistym grafika 3D. Użytkownik AR może przy pomocy półprzeźroczystych okularów obserwować życie toczące się na ulicach miasta, jak również elementy wytworzone przez komputer nałożone na rzeczywisty świat. System ten wykorzystali teraz specjaliści z londyńskiego Muzeum Historii Naturalnej, aby każdy zainteresowany internauta mógł sobie stworzyć własnego neandertalczyka. Wystarczy mieć komputer z Flashem, drukarkę i kamerę internetową.

Kim był neandertaczyk?

Neandertalczyk, Homo neanderthalensis, to nasz najbliższy ewolucyjnie krewny. Wyewoluował w Europie, kiedy nasz gatunek ewoluował w Afryce. Obydwa rodzaje człowieka wywodziły się jednak od tego samego przodka – Homo erectuda/ergastera.

Kiedy Homo sapiens przybył do Europy, zastał w niej własnie neandertalczyków. Nauka długo nie mogła się zdecydować, jak wyglądała interakcja tych dwóch gatunków. Zeszłoroczne badania genetyczne zespołu prof. Svente Paabo z Lipska udowodniły jednak, że nasze gatunki mieszały się ze sobą aż do zniknięcia neandertalczyków, które nastąpiło około 30 000 lat temu. Neandertalskie DNA znajduje się tylko u ludzi spoza Afryki, a zatem do krzyżówek dochodziło już po opuszczeniu Afryki przez człowieka anatomicznie współczesnego, w trakcie jego podboju całego świata.

Archeolodzy nie wiedzą jeszcze, dlaczego neandertaczycy zniknęli. Powodów zapewne było wiele – od gorszego przystosowania się do zmiennego klimatu, aż po mniej wyrafinowaną kulturę, która skazywała naszych kuzynów na zajmowanie coraz mniej "atrakcyjnych" nisz.

Zęby neandertaczyków informują nas o tym, jak przebiegało ich życie (zęby, podobnie jak słoje drzew, rejestrują historię właściciela). Okazuje się, że neandertalczycy mieli krótsze dzieciństwo i szybciej osiągali biologiczną dojrzałość. O tym, że neandertalczycy nie byli tacy jak my świadczą i inne dane. Dotychczas nie znaleziono żadnego przekonywującego dowodu na tworzenie przez nich sztuki. Żadnych malowideł naskalnych, żadnych figurek wyrzeźbionych w kamieniu. A przecież byli mistrzami obróbki tego surowca: sekwencje stratygraficzne, świadczące o ich jaskiniowej aktywności mają niejednokrotnie po kilka metrów głębokości. Nie znamy również jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy posługiwali się mową. Z jednej strony ich mózgi są o 10% większe niż statystycznego Homo sapiens, z drugiej - budowa dróg oddechowych mogła uniemożliwiać lub w znacznym stopniu utrudniać porozumiewanie. Podobnie rzecz ma się z innymi przejawami kultury. Po początkowym entuzjazmie, związanym z pochówkami neandertalczyków, przyszedł czas na dość sceptyczną interpretację - większość badaczy dziś zwraca raczej uwagę na fakt, że bezsprzeczne groby neandertalskie można policzyć na palcach jednej ręki, a ekstremiści twierdzą nawet, że nie ma ich wcale.

Neandertalczyk w 3D

AR przedstawiający neandertaczyka to kolejny projekt Muzeum Historii Naturalnej. Już wcześniej aplikacja pozwalała na stworzenie Lucy, najsłynniejszej przedstawicielki gatunku Australopithecus afarensis.

Żeby zrobić neandertaczyka, kliknij tutaj: http://www.nhm.ac.uk/nature-online/life/human-origins/neanderthal-ar/index.html, a następnie podążaj za instrukcjami, które znajdują się na dole strony, pod wideo.

Naszej redakcji udało się stworzyć coś takiego:

polskieradio.pl

(ew/ir/Past Horizons, Muzeum Historii Naturalnej)

KLCW: Kim był neandertalczyk?

Ostatnia aktualizacja: 11.02.2010 13:14
11 lutego 2010, godz. 16:05

Na Syberii żył inny gatunek człowieka

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2010 16:00
Naukowcy odkryli na Syberii odrębny gatunek człowieka, który współistniał z naszym i z neandertalczykami. Miał się całkiem nieźle jeszcze kilkadziesiąt tysięcy lat temu i ma potomków w Melanezji.

2010: rewolucja w polskiej prehistorii

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2011 08:00
W 2010 roku odkryliśmy pierwszego polskiego neandertalczyka, a Grzegorz Niedźwiedzki udowodnił, że po terenie dzisiejszej Polski chodziły najstarsze czworonogi i pierwsze dinozaury!

Mamy jednego neandertalskiego przodka

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2011 16:00
9 procent ludzi na świecie miało wspólnego przodka - neandertalczyka, który żył 50-80 tys. lat temu. Odkrył to międzynarodowy zespół badaczy, wśród których jest i Polak, prof. Damian Laubuda z Uniwersytetu w Montrealu.

Neandertalczyk nie biegał szybko

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2011 12:15
Już wiemy, dlaczego wygraliśmy ewolucyjny wyścig z nenadertalczykiem. Zbyt wolno biegał!