X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Neandertalczyk nie biegał szybko

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2011 12:15
Już wiemy, dlaczego wygraliśmy ewolucyjny wyścig z nenadertalczykiem. Zbyt wolno biegał!
Rekonstrukcja głowy dziecka neandertalskiego
Rekonstrukcja głowy dziecka neandertalskiegoFoto: źr. Wikiepedia, Vugluskr

W wyścigu z neandertalczykiem bez problemu stanęlibyśmy na podium. Wszystko przez ścięgno Achillesa - informuje "New Scientist".

Juz wcześniej podejrzewano, że neandertalczycy byli słabszymi biegaczami niż ludzie współcześni. Nie było jednak na to bezpośrednich dowodów. Teraz dostarczyła ich analiza neanadertalskich ścięgien, a dokładniej – ścięgna Achillesa. W czasie biegu pełni ono rolę magazynu energii - rozciąga się jak sprężyna, gdy stopa dotyka ziemi, a potem "odbija", pomagając oderwać stopę od ziemi. David Raichlen z University of Arizona w Tuscon założył, że im więcej energii gromadzi ścięgno, tym bardziej wydajny jest bieg.

Raichlen rozpoczął analizy od zbadania na bieżni ośmiu biegaczy. Chciał sprawdzić, jak wiele energii zużywają oni przy różnych, określonych prędkościach. Jednocześnie oglądał obrazy ich kostek, wykonane metodą MRI - rezonansu magnetycznego. Badacz doszedł do wniosku, że odległość od miejsca na pięcie, znajdującego się tuż pod kością skokową, a tyłem kości skokowej (gdzie zamocowane jest ścięgno Achillesa), jest proporcjonalne do wydajności danej osoby w biegu. Im krótsza ta odległość, tym więcej siły potrzeba do rozciągnięcia ścięgna - i tym więcej energii w nim się gromadzi. Znaczy to że ludzie, u których wspomniany odcinek jest krótszy, biegają wydajniej, zużywając mniej energii w czasie długiego biegu.

Kolejnym etapem była analiza szkieletów neandertalczyków. Naukowiec z Tuscon stwierdził, że ich pięty były dłuższe niż nasze. Przy takiej budowie neandertalczycy zdecydowanie przegraliby w wyścigu z Homo sapiens - wnioskuje. - To przekonujący dowód - twierdzi paleoantropolog Will Harcourt-Smith z City University of New York.

Homo sapiens żyli początkowo na gorących, suchych i odkrytych afrykańskich sawannach. Polowali tam, ścigając na długie dystanse duże zwierzęta. Stąd wzięła się budowa ich pięt. Neandertalczycy nie musieli być dobrymi maratończykami. Żyli w rejonach chłodniejszych, a sukces neandertalskich łowców nie zależał od maratońskiej wydajności. Polowanie na północy wymagało nie tyle ścigania zwierząt, co cierpliwego zaczajania się na nie wśród gęstwiny.

Część paleontologów uważa, że budowa pięty może wyjaśniać, dlaczego neandertalczycy w ogóle wymarli. Neandertalczykom towarzyszą zwykle pozostałości zwierząt leśnych. Kiedy z powodu pojawienia się lodowca lasy na północy Europy ustąpiły, wraz z nimi musieli ustąpić nasi dawni krewniacy. Badania archeologiczne świadczą, że gdy ok. 50 tys. lat temu północ Europy zaczęła się pokrywać lodem, neandertalczycy zostali zepchnięci do coraz rzadszych, leśnych wysepek w morzu tundry. Nasi przodkowie, będąc już w Europie, zdołali się przystosować i skutecznie polować w zmienionym środowisku. Neandertalczycy za zmianami nie nadążyli.

Ludzko-neandertalskie krzyżówki?

Ostatnia aktualizacja: 02.11.2009 11:00
Naukowcy spierają się, czy przedstawiciele naszego gatunku krzyżowali się z neandertalczykami.

Na Syberii żył inny gatunek człowieka

Ostatnia aktualizacja: 23.12.2010 16:00
Naukowcy odkryli na Syberii odrębny gatunek człowieka, który współistniał z naszym i z neandertalczykami. Miał się całkiem nieźle jeszcze kilkadziesiąt tysięcy lat temu i ma potomków w Melanezji.

2010: rewolucja w polskiej prehistorii

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2011 08:00
W 2010 roku odkryliśmy pierwszego polskiego neandertalczyka, a Grzegorz Niedźwiedzki udowodnił, że po terenie dzisiejszej Polski chodziły najstarsze czworonogi i pierwsze dinozaury!

Wychłodzony neandertalczyk

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2011 11:20
Czy twarze bliskich krewnych człowieka – neandertalczyków, były lepiej przystosowane do chłodnego klimatu niż twarze ludzi współczesnych? Naukowcy znają już odpowiedź.

Mamy jednego neandertalskiego przodka

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2011 16:00
9 procent ludzi na świecie miało wspólnego przodka - neandertalczyka, który żył 50-80 tys. lat temu. Odkrył to międzynarodowy zespół badaczy, wśród których jest i Polak, prof. Damian Laubuda z Uniwersytetu w Montrealu.