Kultura

Chrześcijaństwo nad Nilem

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2010 10:00
O tym, jak chrześcijaństwo rozwijało się w Egipcie i w Nubii i co z tej tradycji przetrwało do naszych czasów, ze swoimi gośćmi: prof. Tomaszem Derdą, Stefanem Jakobielskim i Tomaszem Góreckim, w Sezonie na Dwójkę, rozmawiała Katarzyna Kobylecka.

O tym, jak chrześcijaństwo rozwijało się w Egipcie i w Nubii i co z tej tradycji przetrwało do naszych czasów, ze swoimi gośćmi: prof. Tomaszem Derdą, Stefanem Jakobielskim i Tomaszem Góreckim, w Sezonie na Dwójkę, rozmawiała Katarzyna Kobylecka.

 

 

Według podań kościół koptyjski zawdzięcza swoje powstanie działalności św. Marka Apostoła, który w 68 r. na terenie Aleksandrii poniósł śmierć męczeńską. Nie ma jednak na to dowodów historycznych. Tomasz Derda wyjaśnia, że chrześcijaństwo w Egipcie pojawiło się dokładnie w takim samych okolicznościach, jak w innych prowincjach państwa rzymskiego. -Było to państwo wielkie, z ciągłym przepływem ludności, więc nowa religia dość szybko mogła tam trafić- dodaje Tomasz Derda.

Chrześcijaństwo trafiło w Egipcie na podatny grunt.

- Kultura egipska wniosła także wiele do chrzescijaństwa. Monastycyzm w postaci życia pustelniczego jak i zorganizowanego pochodzi właśnie z Egiptu. Stąd rozprzestrzenił się na tereny Bliskiego Wschodu, a potem do innych części świata. Ostatecznie doprowadziło to do powstania wspólnot zakonnych.

Na przestrzeni lat Egipcianie ulegli procesowi Arabizacji i Islamizacji. Proces Arabizacji zaczął się pod koniec VIII wieku, polegał na odrzrzuceniu języka koptyjskiego, a przyjęciu języka arabskiego. Proces ten zakończył się na przełomie XV i XVI w., kiedy przestano masowo mówić po koptyjsku. Proces Islamizacji do dnia dzisiejszego się nie skończył.

W 642 r. Arabowie wkroczyli do Egiptu. Zamyka to pewną epokę i zaczyna się nowy okres.

W Nubii (północno-wschodnia Afryka) chrześcijańswto, w porównaniu z Egiptem, pojawia się późno. Odkąd w VI w. została podbita przez Aksum, zaczęła stopniowo ulegać chrystianizacji w kolejności: Nobadia, Makuria i Alodia.

 

Polscy archeologowie od kilkunastu lat interesują się i odkrywają chrzescijańskie dziedzidztwo Egiptu i Nubii. Podczas misji archeologicznej kierowanej przez Włodzimierza Godlewskiego, w Naqlun w Oazie Fayum, natrafili na garnek pełen złotych denarów.


Klasztor w Oazie Fayum także stanowi ważne miejsce pracy polskich archeologów.

Cennym miejscem dla polskich archeologów jest też Gurna w północenj części Egiptu.

Wielu archeologów bierze udział w wykopaliskach w Starej Dongoli w Sudanie. Tu Polscy archeolodzy są od 1964 r.

Goście Sezonu na Dwójkę podsumowują, że stulecia chrześcijaństwa w Egipcie i Nubii miały ogromny wpływ na współczesne oblicze muzułmańskich dziś krajów.

(na podst. Sezonu na Dwójkę; 30 marca 2010)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni

Czytaj także

Aleksandria przez szklaną szybkę

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2008 08:02
Wkrótce będzie można podziwiać podwodne skarby Aleksandrii.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Sezon na Dwójkę: Co słychać w literaturze?

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2007 18:00
Gościem magazynu będzie Katarzyna Janowska współautorka tomu rozmów z prof. Barbarą Skargą - "Innego końca świata nie będzie".
rozwiń zwiń

Czytaj także

50 lat akcji nubijskiej

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2009 13:07
Zaprasza Katarzyna Kobylecka.
rozwiń zwiń