Kultura

Zaczynamy sezon festiwalowy

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2018 22:00
Sezon teatralnych festiwali wiosennych współtworzą m.in. szczeciński Kontrapunkt, opolska Klasyka Żywa, Warszawskie Spotkania Teatralne, gdyński R@port.
Audio
  • Wystartował sezon festiwalowy (Magazyn bardzo kulturalny/Trójka)
Kaja Stępkowska, Dobromir Dymecki, Małgorzata Wdowik i Barbara Marcinik
Kaja Stępkowska, Dobromir Dymecki, Małgorzata Wdowik i Barbara MarcinikFoto: Trójka

Plakat spektaklu "Strach" Plakat spektaklu "Strach"

I w tym wydaniu MBK przygotowaliśmy się do XIII Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port. Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem festiwalu zaprosiliśmy jego dyrektora artystycznego – pana Jacka Sieradzkiego. Festiwal to święto, ale nade wszystko szansa zobaczenia przedstawień z różnych miast w jednym miejscu i w stosunkowo krótkim czasie, ale, co też ważne, to próba przyjrzenia się temu, co w teatrze minionego roku dominowało, jaka estetyka, jakie problemy, co budziło zachwyt, a co kontrowersje.

Teatr współczesny i sztuki współczesne podejmują istotne dla społeczeństwa/jednostki tematy, stanowią swoiste zwierciadło czasu, co nie oznacza, że wyłącznie w konwencji realistycznej. O tym zapewne będziemy mogli porozmawiać w Gdyni między 13 i 20 maja. R@port jest powiązany od lat z Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Odbywają się czytania nominowanych do GND sztuk oraz prezentacja zaproszonych przedstawień, w tym roku ze Szczecina, Opola, Kielc, Warszawy, Łodzi, Wałbrzycha, Gdyni, Poznania. My zwracamy zawsze uwagę na mapę teatralną Polski, która "porusza się" (określenie zaczerpnięte z książki prof. Przemysława Czaplińskiego).


mmmm Festiwal Literatury i Teatru Between.Pomiędzy/fot. mat. prasowe

Wydanie rozpoczęliśmy od spotkania z TR Warszawa, w którym 28 kwietnia Małgorzata Wdowik dała premierę spektaklu pod tytułem "Strach". Młodą reżyserkę zaprosiliśmy wraz z rzeczniczką TR – Kają Stępkowską i mamy też swój ukryty powód goszczenia jej.

Niespodzianka! Dołączył do nas Dobromir Dymecki – aktor grający m.in. w serialach: teatralnym ("Klątwa") oraz telewizyjnym ("Artyści") w reżyserii Moniki Strzępki, teraz – w TR,  w najnowszej premierze tego teatru.


Dobromir Dymecki i Małgorzata Wdowik Dobromir Dymecki i Małgorzata Wdowik

W części trzeciej wydania powrócił motyw mapy, gdyż będzie on organizował myślowo Festiwal "Between. Pomiędzy". Ten z kolei jest w Sopocie i nie jest wyłącznie teatralny. Odbywa się po raz dziewiąty. Między 14 i 20 maja pod hasłem "Mapy. Maps" gościł m.in. Wydawnictwo Czarne wraz Moniką Sznajderman i Andrzejem Stasiukiem, a ich zainteresowania skupiają się wokół obszarów peryferyjnych. Sami przybędą z Wołowca, a z Supraśla przyjedzie Piotr Tomaszuk ze swoim Towarzystwem Wierszalin. Z grona autorów obecnych od początku na tym festiwalu powróci Beckett. Przypomniany zostanie Zygmunt Haupt, którego współtwórca "Between.Pomiędzy" prof. David Malcolm z Uniwersytetu Gdańskiego tłumaczy na język angielski. Będzie profesor obok prof. Tomasza Wiśniewskiego tradycyjnie gościem MBK. Z panami spotkałam się naturalnie w Sopocie, gdzie obaj mieszkają. Na interdyscyplinarny charakter "Between.Pomiędzy" składają się obok spektakli, dyskusji także słuchowisko, wystawy oraz koncerty.


Jacek Sieradzki Jacek Sieradzki

Jak widać, terminy R@portu i Between pokryją się, szczęśliwie z Gdyni do Sopotu jest niedaleko.

Życzymy pogody, prosimy o ostrożność na drogach i zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania audycji.

***

Tytuł audycji: Magazyn bardzo kulturalny
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 29.04.2018
Godzina emisji: 21.07


www.narodoweczytanie.polskieradio.pl
Cichociemni
Czytaj także

Gdańsk, czyli "artystyczne zagłębie". Nowe wystawy w PGS

Ostatnia aktualizacja: 04.03.2018 22:00
Julita Wójcik i Krzysztof Gliszczyński – tych dwoje artystów prezentuje swoje prace na dwóch wystawach otwartych ostatnio w PGS w Sopocie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Ależ tu chodzi o »Dziady«!"

Ostatnia aktualizacja: 09.03.2018 02:00
"To, co odbywało się w murach »Białego Domu«, ilustruje dokonany w lutym 1968 roku zapisek Zbigniewa Raszewskiego."
rozwiń zwiń