X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Historia

Św. Augustyn z Hippony - filozof Kościoła

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2019 06:07
Na chrześcijaństwo przeszedł w dorosłym życiu. Jako w pełni dojrzały człowiek połączył wykształcenie obywatela Rzymu z żarliwością neofity. Z tej mieszanki powstał jeden z najważniejszych umysłów młodego Kościoła.
Audio
  • Rozważania Jerzego Romana Kaczyńskiego nad postacią św. Augustyna w audycji Lidii Nowickiej z cyklu "Finezje literackie" (11.03.1997)
Święty Augustyn, autor: Philippe do Champaigne. Źr. Wikimedia Commonsdp
Święty Augustyn, autor: Philippe do Champaigne. Źr. Wikimedia Commons/dpFoto: Wikipedia/Public Domain
1660 lat temu, 13 listopada 354 przyszedł na świat Augustyn z Hippony, święty katolicki, jeden z doktorów Kościoła, filozof.
Augustyn przyszedł na świat w małym, afrykańskim miasteczku Tagasta (obecnie … w …) w średniozamożnej berberyjskiej rodzinie. Ojciec Patrycjusz był radcą miejskim i poganinem, matka Monika – chrześcijanką.
- Czwarty wiek po Chrystusie, stan rzymskiego imperium nie jest już najlepszy, ale w Afryce wydaje się, że splendor rzymskiego państwa w niczym nie stracił na swoim blasku – wyjaśniał filolog Klasyczny Jerzy Roman Kaczyński w audycji Lidii Nowickiej z cyklu „Finezje literackie”.
Młody Augustyn odebrał klasyczne, rzymskie wykształcenie. Później w swoich dziełach potępiał tę drogę edukacji. - Był uczniem często karconym – wyjaśnia filolog.
Choć znał chrześcijaństwo od dziecka, nie był ochrzczony. Podczas studiów i początków pracy wykładowcy retoryki  jego styl życia daleki był od chrześcijańskiego ideału: związał się z kobietą i miał z nią syna, Adeodata.
Nawrócenie
Augustyna interesowało zagadnienie dobra i zła. Początkowo odpowiedzi na pytanie o obecność zła na świecie szukał u manichejczyków, ale ich koncepcja dualistycznego świata, którego nieodzownym i dopełniającym elementem jest zło. Ku chrześcijaństwu zwróciły go wpływ matki, lektura Pisma Świętego i dzieł biskupa Ambrożego.
- Wszystko zaczęło się dość banalnie: spotkanie z niejakim Pontycjanem (zresztą rodakiem z Afryki), jego opowieść o nawróceniu dwóch agentes in rebus, po naszemu „tajniaków”, którzy znaleźli książkę o pustelniku Antonim Wielkim - wyjaśniał Jerzy Roman Kaczyński.
Augustyn zdecydował się na chrzest i oddalił kobietę, z którą związek uznał za nielegalny. Razem z synem przyjął sakrament z rąk biskupa Ambrożego w Wielkanoc 387 roku (24-25 kwietnia). Po śmierci matki wrócił do Tagasty, gdzie przyjął święcenia kapłańskie. W 396 został biskupem, rok później zaczął urzędować w Hippony.
- Za jego życia miał się rozpaść dotychczasowy świat. Afrykę, w którego królewskim mieście Hipponie został biskupem, opanowali barbarzyńscy Wandalowie. Wcześniej, w roku 455 zdobyli i złupili Rzym. Kiedy Augustyn umierał na swojej biskupiej 28 sierpnia 430 roku oblegali od kilku miesięcy miasto. Nie dożył jego zdobycia – mówił gość audycji Lidii Nowickiej.
Augustyn został uznany za jednego z Ojców i Doktorów Kościoła. O jego wielkości świadczy choćby to, że to on postulował jako pierwszy połączenie wiary i wiedzy, tak jak nieomal 2000 lat później  Jan Paweł II.

1665 lat temu, 13 listopada 354 przyszedł na świat Augustyn z Hippony, święty katolicki, jeden z doktorów Kościoła, filozof.

Augustyn urodził się w małym, afrykańskim miasteczku Tagasta (obecnie Suk Ahras w Algierii), w średniozamożnej berberyjskiej rodzinie. Ojciec Patrycjusz był radcą miejskim i poganinem, matka Monika - chrześcijanką (później uznana za świętą).

- Czwarty wiek po Chrystusie, stan rzymskiego imperium nie jest już najlepszy, ale w Afryce wydaje się, że splendor rzymskiego państwa w niczym nie stracił na swoim blasku - wyjaśniał filolog klasyczny Jerzy Roman Kaczyński w audycji Lidii Nowickiej z cyklu "Finezje literackie" .

Młody Augustyn odebrał klasyczne, rzymskie wykształcenie. Później w swoich dziełach potępiał tę drogę edukacji.

- Był uczniem często karconym - wyjaśnia filolog.

Choć znał chrześcijaństwo od dziecka, nie był ochrzczony. Podczas studiów i początków pracy wykładowcy retoryki  jego styl życia daleki był od chrześcijańskiego ideału: związał się z kobietą i miał z nią syna, Adeodata.

Nawrócenie

Augustyna interesowało zagadnienie dobra i zła. Początkowo odpowiedzi na pytanie o obecność zła na świecie szukał u manichejczyków, z ich koncepcją dualistycznego świata, którego nieodzownym i dopełniającym elementem jest zło. Ku chrześcijaństwu zwróciły go wpływ matki, lektura Pisma Świętego i dzieł biskupa Ambrożego. 

- Wszystko zaczęło się dość banalnie: spotkanie z niejakim Pontycjanem (zresztą rodakiem z Afryki), jego opowieść o nawróceniu dwóch agentes in rebus, po naszemu "tajniaków", którzy znaleźli książkę o pustelniku Antonim Wielkim - wyjaśniał Jerzy Roman Kaczyński.

Biskup Hippony

Augustyn zdecydował się na chrzest i oddalił kobietę, z którą związek uznał za nielegalny. Razem z synem przyjął sakrament z rąk biskupa Ambrożego w Wielkanoc 387 roku (24-25 kwietnia). Po śmierci matki wrócił do Tagasty, gdzie przyjął święcenia kapłańskie. W 396 został biskupem, rok później zaczął urzędować w Hipponie. Swoją siedzibę biskupią przekształcił w swego rodzaju dom zakonny. Nałożył na swoją wspólnotę zasady, co czyni go twórcą pierwszej reguły zakonnej na Zachodzie.

- Za jego życia miał się rozpaść dotychczasowy świat. Afrykę, z jej królewskim miastem Hipponą, której został biskupem, opanowali barbarzyńscy Wandalowie, którzy później w roku 455 zdobyli i złupili Rzym. Kiedy Augustyn umierał na swojej biskupiej stolicy 28 sierpnia 430 roku, oblegali od kilku miesięcy miasto. Nie dożył jego zdobycia - mówił gość audycji Lidii Nowickiej.

Augustyn został uznany za jednego z Ojców i Doktorów Kościoła. O jego wielkości świadczy choćby to, że to on postulował jako pierwszy połączenie wiary i wiedzy, tak, jak nieomal 2000 lat później Jan Paweł II.

Posłuchaj audycji z cyklu "Finezje literackie" poświęconej Augustynowi z Hippony.

bm

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Marcin Luter - wielki reformator Kościoła

Ostatnia aktualizacja: 31.10.2019 06:05
- Aż do momentu, kiedy jego wystąpienia uwikłały go w konflikt z Rzymem, Luter sądził, iż jest rzecznikiem i przywódcą ewangelickiej grupy w łonie jednego Kościoła – mówi ks. prof. Alfons Skowronek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wielka schizma wschodnia, czyli rozłam w Kościele

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2019 06:09
Przyczyny rozłamu w Kościele powszechnym na rzymskokatolicki i prawosławny tkwią w odmiennych warunkach życia politycznego, ekonomicznego i religijnego zachodniej i wschodniej części dawnego Cesarstwa Rzymskiego. W głębokiej odmienności ducha rzymskiego i greckiego.
rozwiń zwiń