top-plDo tytułu Nauczyciela Roku nominowano w tym roku 13 nauczycieli różnych przedmiotów i typów szkół z całej Polski.
– Chcę podziękować ludziom, którzy mnie zdefiniowali: moim nauczycielom ze szkoły podstawowej (…). Byłam trudnym dzieckiem wymagającym uwagi, a nauczyciele właśnie w „Trójce” pruszczańskiej i w „Jedynce” pruszczańskiej dali mi mnóstwo uwagi, energii i swojej troski, dzięki czemu pod koniec gimnazjum i liceum to już w ogóle nie miałam problemów edukacyjnych i poszłam na studia bez żadnych braków – powiedziała Agnieszka Kopacz po przyjęciu nagrody. – Mam dwie prace doktorskie obronione. Mimo tego, że jestem dyslektyczką, mimo tego, że sama mam autyzm i ADHD, ale postrzegam to jako spektrum możliwości – dodała.
Laureatka podkreśla, że chce stworzyć dla swoich uczniów szkołę taką, do jakiej sama chodziła, chce, by było to miejsce bezpieczne, twórcze i radosne.
– Pracuję w szkole, w której olimpijczycy zdarzają się bardzo rzadko. Zazwyczaj sukcesem jest to, że właśnie uczeń poprawi z jedynki na dwójkę albo z trójki na czwórkę. Według mnie to są sukcesy i są to sukcesy na ich miarę. Warto się starać, żeby takie były. I myślę, że te historie są najistotniejszym elementem mojej pracy – wskazała.
Zaznaczyła, że bardzo pomaga jej w pracy to, że z jednej strony jest ona jej pasją, a z drugiej wyzwaniem.
– Przeznaczam większość dnia na pracę w różnych odmianach. I nawet jadąc samochodem i słuchając piosenki (…), myślę sobie: o, to mogę wykorzystać na lekcji, o, to może wplotę do tego wiersza, o, to pasuje do tego tematu. W związku z czym po prostu całe życie jest w jakiś sposób splecione z pracą zawodową – powiedziała Kopacz.
Podkreśliła rolę relacji i rozmowy uczniów z nauczycielem.
– Na pierwszej lekcji mówię uczniom, że nie muszą pokochać polskiego, ale mogą pokochać mnie, bo ja ich na pewno pokocham. I że ta moja przestrzeń klasowa jest po to, żeby mówić to, co się myśli. Nie oczekuję uwielbienia dla lektur, ale żeby wyrazić swoje zdanie, to trzeba chociaż troszeczkę je znać. W związku z czym uważam, że jeżeli uczeń przeczytał lekturę, nie podoba mu się i wyrazi to w kulturalny sposób, to jest jak najbardziej okej – zaznaczyła.
– Dzieciaki wyczuwają to, że nauczyciel jest sztywny, sztuczny. Dlatego coraz częściej mówię, że jestem boomerem i że na przykład nie rozumiem słów, które mówią do mnie. Natomiast jestem prawdziwa, chociażby w tej marynarce, którą mam na sobie: tak kocham Marvela – wskazała na swój strój ozdobiony wizerunkami i symbolami superbohaterów. – Uczniowie o tym wiedzą – dodała.
Agnieszka Kopacz uczy w I LO w Sopocie siódmy rok. Jest nauczycielką języka polskiego i informatyki, wychowawczynią w klasie z rozszerzonym językiem polskim i matematyką. Jest otwarta na potrzeby osób neuroróżnorodnych, wspiera uczniów emocjonalnie, kiedy przychodzą do niej z depresją, problemami z tożsamością czy ze zwyczajnym życiem.
Obroniła dwie prace doktorskie – z literaturoznawstwa (w 2017 r.) i z pedagogiki (w 2025 r.). Prowadziła badania na temat grywalizacji, escape roomów i projektów interdyscyplinarnych, a także badania historyczno-pedagogiczne. Publikowała artykuły naukowe m.in. w „Przeglądzie Historyczno-Oświatowym”, a wyniki swoich badań prezentowała na konferencjach. Jest autorką wielu artykułów naukowych. Była też prelegentką i szkoleniowcem na kilkudziesięciu konferencjach i szkoleniach. Zrealizowała osiem grantów edukacyjnych i ponad 90 projektów – filmów, zajęć, spotkań, konferencji, konkursów. Przez 12 lat prowadziła koło informatyki i robotyki w ramach grantu Centrum Mistrzostwa Informatycznego, jest autorką innowacji pedagogicznej Projektowy Język Polski, prowadzi warsztaty dla nauczycieli szkół podstawowych, realizuje projekt Urzędu Miasta w Sopocie „Twój pomysł, Twój biznes” związany z doradztwem zawodowym.
Jury konkursu oprócz tytułu Nauczyciel Roku przyznało także dwa wyróżnienia. Otrzymali je: Aneta Kołton-Janiga, nauczycielka fizyki, chemii i biologii w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi w Sosnowcu, i Mateusz Gruba, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, pedagog specjalny i terapeuta w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Szemudzie.
Dotychczasowi zdobywcy tytułu Nauczyciel Roku przyznali honorowy tytuł Przyjaciela Szkoły astronaucie Sławoszowi Uznańskiemu-Wiśniewskiemu (ma on odebrać wyróżnienie w późniejszym terminie). Tytułem Inicjatywa Edukacyjna Roku uhonorowano program edukacyjny UODO „Twoje dane – Twoja sprawa”.
Podczas uroczystej gali przyznano także tytuł Nauczyciel Jutr@. Otrzymała go Anna Bakker, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Leśniewie.
– Gala Nauczyciela Roku jest jednym z takich najważniejszych momentów dla nas, jeśli chodzi o święta związane z nauczycielami, ponieważ zdajemy sobie sprawę, że nauczyciele to są te osoby, które czują, że mają bezpośredni wpływ na przyszłość i na nasze dzieci i młodzież – powiedziała podczas uroczystości wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer.
Wskazała na ogłoszone we wtorek wyniki międzynarodowego badania TALIS.
– Z tych badań widać jedną rzecz, że polscy nauczyciele naprawdę czują misję – dodała.
Konkurs Nauczyciel Roku organizuje od 2002 r. tygodnik „Głos Nauczycielski”. Tegoroczną edycję współorganizuje MEN. Kandydatów do tytułu zgłaszają: grona pedagogiczne, uczniowie, rodzice, samorządy i organizacje społeczne. Konkurs Nauczyciel Jutr@ „Głos Nauczycielski” przeprowadza od pięciu lat wspólnie z Fundacją Orange.
IAR/PAP/pż