Redakcja Polska

Polskie akcenty podczas Festiwalu Wien Modern 2025

20.11.2025 10:40
Między 30 października, a 30 listopada 2025 roku Wiedeń ponownie stał się centrum światowej muzyki współczesnej. Odbywający się już po raz 38. festiwal Wien Modern – tym razem pod hasłem „The Great Learning”, odwołującym się do twórczości Corneliusa Cardewa – pokazał różnorodne oblicza sztuki. Publiczność mogła obcować z nową muzyką, performansami, instalacjami wideo i spektaklami eksperymentalnymi, które wspólnie tworzyły sugestywną panoramę współczesnych poszukiwań twórczych.
Opera Abendsonne Tomasza Skweresa
Opera "Abendsonne" Tomasza SkweresaInstytut Polski w Wiedniu/Andreas Friess

W tegorocznej edycji szczególnie wyraźnie wybrzmiała obecność polskich kompozytorów. Swoje najnowsze dzieła zaprezentowali Aleksandra Gryka, Pierre Jodlowski i Tomasz Skweres, a organizacyjnie i promocyjnie wspierał ich Instytut Polski w Wiedniu, współpracujący przy wybranych wydarzeniach festiwalu.

Jednym z najbardziej charakterystycznych punktów programu okazał się koncert „Children’s Games”, który 3 listopada odbył się w MAK – Museum für angewandte Kunst. Wydarzenie zestawiało krótkie filmy Francisca Alÿsa, ukazujące dzieci bawiące się w różnych częściach świata, z premierowymi kompozycjami współczesnych twórców. Aleksandra Gryka przedstawiła utwór „Imbu” (2025), interpretujący dziecięcą zabawę jako subtelną formę oporu i spontanicznej kreatywności.

Nowe kompozycje wykonano w Austrii po raz pierwszy, a na scenie pojawił się norweski Cikada Ensemble kierowany przez Christiana Eggena. Projekt powstał we współpracy festiwalu Wien Modern i Festiwalu Warszawska Jesień.

Oniryczny świat INSULÆ

Polska obecność była widoczna również w siedzibie chóru Wiener Sängerknaben, gdzie 5 listopada w MuTh zaprezentowano INSULÆ – performatywne dzieło Pierra Jodlowskiego. Austriacka premiera łączyła dźwięk, obraz i tekst Franka Witzela, tworząc przestrzeń balansującą na granicy jawy i snu. Jodlowski stawiał pytania o to, jak współcześnie funkcjonujemy wobec nieustannego napływu obrazów i w jakim stopniu granica między realnym doświadczeniem a symulacją wciąż istnieje.

Prapremiera opery „Abendsonne” Tomasza Skweresa

Największe zainteresowanie publiczności wzbudziła jednak prapremiera opery kameralnej „Abendsonne” Tomasza Skweresa do libretta Kristine Tornquist. Spektakl, wystawiony 10 listopada w Jugendstiltheater am Steinhof i powtarzany także w kolejnych dniach, przyciągnął liczne grono widzów i krytyków. Kompozycja, utrzymana na styku satyry oraz filozoficznej refleksji, podejmuje temat starości, przemijania i pragnienia ponownego narodzenia – przedstawionych w formule łączącej groteskę z egzystencjalną zadumą.

Realizacja była efektem współpracy zespołu PHACE, festiwalu Wien Modern, Sirene Operntheater oraz Instytutu Polskiego. Dzięki temu „Abendsonne” stała się jednym z najgłośniej komentowanych wydarzeń polskich twórców w Wiedniu w tym roku.

Instytut Polski w Wiedniu/pż

Polscy muzycy na London Jazz Festival 2025

14.11.2025 19:04
Już wkrótce w Londynie rozpocznie się London Jazz Festival, największy festiwal jazzowy na Wyspach Brytyjskich, uznawany za jedno z najważniejszych wydarzeń tego typu na świecie. W tegorocznej edycji udział wezmą również polscy artyści, a za ich obecność odpowiada Instytut Adama Mickiewicza.

Druga edycja Debaty Oksfordzkiej dla polonijnej młodzieży w Wielkiej Brytanii

17.11.2025 13:30
Polska Macierz Szkolna oraz portal British Poles przy współpracy z Instytutem Rozwoju Języka Polskiego organizują w dniu 22 listopada drugą edycję debaty oksfordzkiej. Tym razem jej tematem jest: „Czy w dobie cyfryzacji gry komputerowe wywierają bardziej pozytywny czy negatywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne młodzieży?”

Muzyka polskich kompozytorów w wykonaniu London Sinfonietta na Huddersfield Contemporary Music Festival

18.11.2025 10:00
Już 23 listopada London Sinfonietta wystąpi na prestiżowym Huddersfield Contemporary Music Festival z programem współczesnej muzyki klasycznej, w którym zabrzmią utwory polskich kompozytorów Marty Śniady i Pawła Malinowskiego. Koncert organizowany jest przez Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z London Sinfonietta i festiwalem w Huddersfield i wpisuje się w szerszy kontekst dynamicznych relacji artystycznych między Polską a Wielką Brytanią.