Raport Białoruś

Inwestycja, na którą czekano latami. Przekop Mierzei Wiślanej rozpoczęty

Ostatnia aktualizacja: 04.10.2019 16:24
W Elblągu podpisano umowę z generalnym wykonawcą przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Uroczyste podpisanie umowy na realizację projektu jest finałem wieloletnich starań o połączenie Elbląga z Morzem Bałtyckim z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.
Audio
  • Przekop Mierzei Wiślanej ma pozwolić na szybki rozwój portu w Elblągu oraz wpłynąć pozytywnie na gospodarkę całego regionu - relacja Przemysława Lisa (IAR)
Marek Gróbarczyk
Marek GróbarczykFoto: twitter.com/@MGMiZS_GOV_PL

EN_mierzeja-1200.jpg
Przekop Mierzei Wiślanej. Projekt PiS o kolosalnym znaczeniu dla Polski

Idea przekopu Mierzei Wiślanej pojawiła się już za czasów panowania króla Stefana Batorego w XVI wieku. Później do pomysłu wielokrotnie wracano, aż w 2007 roku rząd przyjął odpowiednią uchwałę, która rozpoczęła przygotowania do inwestycji. Projekt zawieszono w czasie rządów koalicji Platformy Obywatelskiej-Polskiego Stronnictwa Ludowego i powrócono do niego w 2015 roku - mówił w Elblągu minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk. - Od dziesięcioleci mówiło się i obiecywało realizację tej inwestycji. Dzisiaj to staje się faktem - powiedział minister Marek Gróbarczyk.

Pozytyw dla całego regionu

Przekop Mierzei Wiślanej ma pozwolić na szybki rozwój portu w Elblągu oraz wpłynąć pozytywnie na gospodarkę całego regionu - mówiła wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Anna Moskwa. - To jest rynek pracy i usługi, które koncentrują się wokół portu. Zawsze port był miejscem gdzie nie brakowało ani pracy, ani pieniędzy i tak dziś patrzymy na Elbląg - powiedziała wiceminister Anna Moskwa.

tvp mierzeja wiślana free screen przekop 1200.jpg
Przekop Mierzei Wiślanej. Opozycja krytykuje, jej kandydaci są za

Inwestycja, na którą czekano od lat

Prezydent Elbląga Witold Wróblewski zaznaczył, że jest to inwestycja, na którą mieszkańcy miasta i regionu czekają od lat. - Mam nadzieje, że dziś podpisana umowa zakończy dyskusję budować czy nie budować. Czekamy z utęsknieniem na to by jak najszybciej ta inwestycja została zrealizowana - powiedział Witold Wróblewski.

Na budowę nowej drogi wodnej składa się kanał o długości 1300 metrów, tor wodny o długości ponad 22 kilometrów, dwa porty osłonowe, sztuczna wyspa oraz infrastruktura hydrotechniczna i drogowa. Pierwsze jednostki popłyną nową drogą wodną w 2022 roku. Łączny koszt projektu to prawie 2 miliardy złotych. Prace mają rozpocząć się jeszcze tej jesieni. Za realizację inwestycji odpowiada konsorcjum firm NDI i BESIX.

pb

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Czytaj także

Marek Gróbarczyk o projekcie zwiększenia retencji

Ostatnia aktualizacja: 30.07.2019 09:43
Minister gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział, że występuje problem z retencją wody w Polsce, a jego rozwiązanie może zająć wiele lat. Pierwszym krokiem w zwalczeniu problemu ma być Program Rozwoju Retencji, który ma zapobiegać skutkom powodzi i suszy. Jak podkreślił minister w Polskim Radiu 24 - tegoroczna susza pokazuje skalę problemu z zachwianą gospodarką wodną.
rozwiń zwiń