"Pasja wg św. Jana" Arvo Pärta na Wielki Piątek

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2015 22:00
Chór Polskiego Radia przygotował inscenizację utworu na 80. urodziny estońskiego kompozytora. Retransmisja w Dwójce uświetni Wielki Piątek.
Arvo Prt to twórca niezwykle prostego, a zarazem na wskroś oryginalnego i sugestywnego stylu muzycznego
Arvo Pärt to twórca niezwykle prostego, a zarazem na wskroś oryginalnego i sugestywnego stylu muzycznegoFoto: PAP/EPA/FRANCK ROBICHON

Sześć głosów wokalnych bez wibrata, z emisją przypominającą naturalność dziecięcego śpiewu; kameralny chór, do tego pięć starannie dobranych instrumentów – skrzypce, obój, wiolonczela, fagot i organy grają i śpiewają najprostsze akordy, a pojawiające się w tej niebiańskiej eufonii barwiące dysonanse są niczym balsam pieszczący łagodne kształty trójdźwięków. Dysonanse działają tu bowiem odwrotnie niż w wybujałej estetyce romantyzmu – nie są ziarnami piasku w przewidywalnej harmonii, lecz sposobem na kojenie duszy. I tak właśnie muzyka w łacińskiej "Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem" (1982) Arvo Pärta staje się najbardziej naturalnym wsparciem dla pasyjnego tekstu.

[...]

"Pasja" Pärta jest jak średniowieczna płaskorzeźba do kontemplacji. Muzyczna, pasyjna tradycja zachowana jest za to przez estońskiego kompozytora w takich cechach utworu jak – powierzenie partii Jesusa głosowi barytonowemu, Piłata – tenorowi, a złowrogiego tłumu – chórowi. Dzieło jest jednak odejściem od ilustracyjności drastycznych, pasyjnych wydarzeń, skłania natomiast do symbolicznego przeżywania tego tenebrae, do medytacji pasyjnego tekstu. I właśnie na tym polega to "nowe średniowiecze" Arvo Pärta – umysł nie ma być bombardowany nadmiarem bodźców, bo tylko w wolnym umyśle może pojawić się przestrzeń dla refleksji.

Ewa Szczecińska (Polskie Radio)

***

Program:

Arvo Pärt Pasja wg Św. Jana (Passio Domini Nostri Jesu Christi Secundum Joannem)

Wyk. Szczepan Kosior – tenor (Piłat), Mariusz Godlewski – baryton (Jezus); Joanna Radziszewska, Anna Bober, Paweł Fundament, Marek Opaska – Ewangeliści; Chór Polskiego Radia; Paweł Wajrak (skrzypce), Sebastian Aleksandrowicz (obój), Artur Kasperek (fagot), Barbara Łypik-Sobaniec (wiolonczela), Marek Pawełek (organy)

Tomasz Cyz – inscenizacja, Marta Kozera – scenografia, Ada i Michał Bystrzyccy – multimedia, Izabela Polakowska-Rybska – dyrygent

(21 marca 2015 roku, kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiejw Krakowie)

Na retransmisję w piatek (2.04) w godz. 16.00-19.00 zaprasza Ewa Szczecińska.

mc/jp/mm

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Andrzej Boreyko: Czwarta Symfonia Góreckiego nie stanowi przedłużenia Trzeciej

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2014 18:00
- W tej partyturze widzę raczej wpływy Drugiej Symfonii, "Beatus Vir", "Małego requiem". W pewnym sensie Górecki dokonał tu syntezy technik z różnych okresów twórczości - mówił jeszcze przed premierą "Czwartej" znakomity dyrygent
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Requiem ludowe" na płycie. Zobacz wideo z koncertu w Poznaniu!

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2015 09:00
– Ten projekt jest eksperymentem, który dzieje się między muzykami – mówił krytyk muzyczny Tomasz Janas o "Requiem ludowym". Nagranie wideo koncertu dostępne poniżej.
rozwiń zwiń