Lemebel i Barba na początek roku

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2021 18:00
Jako pierwsze w tym roku w "Czytelni" omawiane były dwie powieści: "Drżę o ciebie matadorze" Pedro Lemebela i "Świetlista republika" Andrésa Barby. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/debasige

Posłuchaj
30:34 Dwójka Czytelnia 10 styczeń 2021 12_29_55.mp3 Recenzja książek "Drżę o ciebie matadorze" Pedro Lemebela i "Świetlista republika" Andrésa Barby (Czytelnia/Dwójka)

 

Pedro Lemebel - Drżę o ciebie matadorze

Pedro Segundo Mardones Lemebel (1952–2015) był chilijskim pisarzem, artystą, dziennikarzem radiowym, aktywistą i prowokatorem. Jego pierwszy tom crónicas – La esquina es mi corazón (Na rogu ulicy jest moje serce) – ukazał się w 1995 r. i zapoczątkował wyjątkową popularność Lemebela. Pierwsza i jedyna powieść, Tengo miedo torero (Drżę o ciebie matadorze) ukazała się w 2001 r. i w Chile została uznana za książkę otwierającą nowe tysiąclecie. To właśnie o niej będziemy mówić w następnej "Czytelni".

Santiago – stolica Chile, rok 1986. Młody bojownik Frontu Patriotycznego Manuela Rodrígueza wplata w przygotowania do zamachu zakochanego w nim, znacznie starszego, nie interesującego się polityką mężczyznę, który obecnie utrzymuje się z robótek krawieckich dla ludzi z establishmentu reżimu Pinocheta. Pieśń o sile miłości, politycznym przebudzeniu, naturalnym antagonizmie w rozwarstwionym społeczeństwie znajdującym się pod butem krwawego dyktatora – pieśń utkana rzadkiej urody językiem kiczu. Na podstawie Drżę o ciebie matadorze nakręcono film o tym samym tytule (Tengo miedo torero) w reżyserii Chilijczyka Rodrigo Sepúlveda.

Andrés Barba - Świetlista republika

Andrés Barba (ur. 1975) w Hiszpanii uważany za jednego z najwybitniejszych pisarzy swojego pokolenia. Jest autorem kilkunastu książek i laureatem wielu nagród. Sławę zyskał już swoją wczesną powieścią La hermana de Katia (2001), która doczekała się ekranizacji. Jego ostatnia powieść Świetlista republika (2017) uhonorowana została prestiżową Premio Herralde.

Gdzieś na skraju dżungli, w fikcyjnym miasteczku San Cristóbal nieoczekiwanie pojawia się grupa dzieci w wieku od 9 do 13 lat. Początkowo nic nie robią, po prostu są, wprowadzając niepokój samą swą innością – porozumiewają się w nieznanym języku i prowadzą życie rządzące się niepojętymi dla obywateli San Cristóbal prawami. Dzieci pozbawione opieki dorosłych są brudne, bezdomne i głodne, zdają się jednak być szczęśliwe. Ich odrębność, odczuwana jako prowokacyjna, burzy kruchą równowagę zbiorowości. Zaburzona dynamika wspólnoty w konsekwencji prowadzi do tragedii.

Wciągająca hipnotycznym rytmem zdań proza Barby porusza fundamentalne – zwłaszcza dzisiaj – kwestie. Co się dzieje ze społeczeństwem, które nie pozwala na twórczy bunt młodych. Jak dobrobyt wpływa na retorykę ksenofobii i wykluczenia. Jaki jest mechanizm powstawania teorii spiskowych i fake newsów. Jak zarządzanie strachem rodzi przemoc.

Opis pochodzi od wydawcy.

***

Tytuł audycji: Czytelnia

Prowadziła: Małgorzata Szymankiewicz

Goście: Magdalena Mikołajczuk, Piotr Kofta

Data emisji: 10.01.2021

Godzina emisji: 12.30


Czytaj także

Tadeusz Konwicki. Pisarz i "czuły prześmiewca" [POSŁUCHAJ]

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2024 05:45
Znakomity prozaik, scenarzysta i reżyser, autor m.in. książki "Mała Apokalipsa" i filmu "Ostatni dzień lata" - Tadeusz Konwicki - zmarł 9 lat temu, 7 stycznia 2015 roku. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Prof. Wiesław Rzońca: trzeba porzucić przesądy hermetyzmu Norwida

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2021 17:30
- Cieszę się bardzo, że w okolicznościach Roku Norwidowskiego będziemy mówić o wymiarze nowoczesnym, o wymiarze poety dojrzałego, który mówił już językiem humanistów wieku XX, jak i naszych czasów - mówił w Dwójce prof. Wiesław Rzońca. 
rozwiń zwiń