"Gotycka" opera Brittena z Festiwalu Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2015 13:05
Wiktoriańska powieść gotycka Henry'ego Jamesa i muzyka Benjamina Brittena. Operowa opowieść o duchach w sama raz na sobotni wieczór.
Ruiny zamku w Kenilworth. Doskonała sceneria dla powieści gotyckiej
Ruiny zamku w Kenilworth. Doskonała sceneria dla powieści gotyckiejFoto: Tilliebean, lic. CC (wikipedia)

"Obrót śruby" Benjamina Brittena to pełna napięcia opera kameralna z 1954 roku, oparta na noweli Henry'ego Jamesa po tym samym tytułem. "The Turn of the Screw" znany jest jednak polskiemu czytelnikowi pod tytułem "W kleszczach lęku". Tytuł oryginalny jest wyrażeniem idiomatycznym, obrazującym właśnie narastające poczucie zagrożenia, którego źródła osoba osaczona nie jest w stanie pojąć ani mu się przeciwstawić. Zatem, mimo podobieństwa, polskie wyrażenie "dokręcić śrubę" dotyczy zupełnie innej sfery życia.

Wiktoriański horror opowiada historię guwernantki, która przybywa do starej posiadłości na odludziu, w której ma zająć się wychowaniem i wykształceniem dwójki dzieci - chłopca i dziewczynki. Dom skrywa ponurą tajemnicę. Guwernantce udaje się dowiedzieć od prowadzącej dom pani Grose, że poprzednia guwernantka zmarła, a sekretarz ich pracodawcy zginął wkrótce potem. Tę dwójkę łączyły związki seksualne.

Nową guwernantkę prześladują duchy obojga tragicznie zmarłych. W jednej z wizji duchy usiłują posiąść dzieci. Inaczej niż u Jamesa, u którego duchy mogą być interpretowane jako wytwór umysłu chorej psychicznie guwernantki (oprócz niej nikt zjaw nie widzi), w wersji Brittena widzimy, jak duch sekretarza nakazuje chłopcu wykradzenie listu guwernantki do jej pracodawcy - jest więc niezależnie od niej działającą siłą.

Abstrahując od potraktowania wątku duchów, wiktoriański czytelnik - a także widz opery Brittena, który tę interpretację w swym dziele uwypuklił - odczytuje "W kleszczach lęku" jako opowieść o molestowaniu seksualnym dzieci.

Program:

Benjamin Britten Obrót śruby

Wyk. Eric Barry (Peter Quint) - tenor, Emily Workman (Guwernantka) - sopran, Kathleen Reveille (Miss Jassel) – sopran, Diana Montague (Mrs Grose) - mezzosopran, Rosie Lomas (Flora) – sopran, Dominic Lynch (Miles) – dyszkant;

Maria Machowska - skrzypce I, Krzysztof Bąkowski - skrzypce II, Katarzyna Budnik-Gałązka - altówka, Rafał Kwiatkowski - wiolonczela, Tomasz Januchta - kontrabas, Krzysztof Malicki - flet, Aleksandra Rojek - obój, Adrian Janda - klarnet, Leszek Wachnik – fagot, Tomasz Bińkowski - waltornia, Leszek Lorent - perkusja, Anna Marchwińska - fortepian, czelesta, Anna Sikorzak-Olek - harfa, Łukasz Borowicz - dyrygent

Na "Wieczór operowy" zapraszamy w sobotę (23.05) w godzinach 19.00-22.30. Program poprowadzi Aleksander Laskowski.

mm

Czytaj także

Don Juan z brukowców w Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2015 14:00
- Gdy ją osądzano, odpowiedziała, że świadomie szła za pożądaniem. To ją czyni kobiecym Don Juanem - mówił reżyser Mariusz Treliński o księżnej Margaret, bohaterce opery "Powder Her Face".
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kto stoi za sukcesem opery Szymanowskiego?

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2015 10:00
Czy dzieła Moniuszki i Pendereckiego mają szansę trafić, śladami "Króla Rogera", do Covent Garden, a potem do Metropolitan Opera? Zdaniem śpiewaczki Olgi Pasiecznik wystarczy odpowiedni lobbing.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Thomas Adès. Zaczął od... "plagiatu" Chopina

Ostatnia aktualizacja: 12.05.2015 15:00
- Chopin był moją pierwszą miłością. Jako dziecko fascynowałem się szczególnie jego mazurkami - opowiadał brytyjski kompozytor, którego opera "Powder Her Face" miała niedawno swoją polską premierę.
rozwiń zwiń