Festiwal Kontrapunkt. "To konfrontacja najgłośniejszych spektakli z Polski i z zagranicy"

Ostatnia aktualizacja: 15.04.2024 12:00
- Teraz podwyższamy poprzeczkę o kilka leveli. Na festiwalu pojawią się propozycje z zagranicy, które są tak ważne dla nas i które możemy skonfrontować z najlepszymi propozycjami w Polsce - tak o nowej formule szczecińskiego festiwalu teatralnego Kontrapunkt mówił w Dwójce jego współorganizator Tomasz Lewandowski, dyrektor Teatru Lalek Pleciuga.
Spektakl The Making of Pinocchio
Spektakl "The Making of Pinocchio"Foto: Christa Holka/mat. pras.
  • "Znajdź swój punkt widzenia!" - to hasło 57. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTRAPUNKT.
  • Festiwal organizują wspólnie Teatr Lalek Pleciuga oraz Teatr Współczesny w Szczecinie.
  • W programie znalazły się zarówno rodzime produkcje, jak i najgłośniejsze spektakle z europejskich festiwali teatralnych.

Festiwal Kontrapunkt - współpraca dwóch teatrów

Po raz pierwszy w ponad półwiecznej historii festiwalu organizują go wspólnie dwie placówki - Teatr Lalek Pleciuga oraz Teatr Współczesny w Szczecinie.

- Myślę, że to taki naturalny kurs, bo Pleciuga kilka lat temu przez dłuższy czas organizowała festiwal Kontrapunkt. Po kilku latach nastąpił powrót, z którego bardzo się cieszę - przyznał  Tomasz Lewandowski i dodał: - Cieszę się też, że do Teatru Lalek dołączył wspaniały Teatr Współczesny z Jakubem Skrzywankiem na czele. Myślę, że to pozwoli nam na pokazanie wspaniałych spektakli z trochę innych perspektyw: perspektywy teatru lalek, który myśli formą, lalką i nie tylko, oraz teatru stricte dramatycznego.

Wydarzenie odbywa się w nowej formule - biennale, kolejne odsłony festiwalu będą się odbywać co dwa lata. - W ciągu dwóch lat możemy się przygotować dużo bardziej skutecznie i precyzyjniej - podkreślił nasz gość.

Czytaj także:

Jawne obrady jury

Łącznie w konkursie weźmie udział osiem spektakli: cztery z nich to najlepsze polskie spektakle ubiegłego sezonu, pozostałe cztery to hity europejskich festiwali. Oceni je interdyscyplinarne jury, którego obrady będą jawne i staną się swego rodzaju spektaklem - otwartą debatą moderowaną w obecności mediatora.

- Teraz podwyższamy poprzeczkę o kilka leveli wyżej, na festiwalu pojawią się propozycje z zagranicy, które są tak ważne dla nas i które możemy skonfrontować z najlepszymi propozycjami w Polsce - mówił Tomasz Lewandowski.

Spektakl "Whitewashing" Spektakl "Whitewashing"

Najgłośniejsze tytuły z europejskich festiwali

W ramach festiwalu w Międzynarodowym Konkursie Formy znajdą się dwa uznane tytuły: głośna, światowa produkcja prezentowana na najważniejszych europejskich festiwalach - "Whitewashing" (reż. Rébecca Chaillon) dotykająca tematu rasizmu i wykluczenia oraz "The Making of Pinocchio", autobiograficzny spektakl Rosaya Cade i Ivora MacAskilla, który został okrzyknięty "queerową historią miłosną roku".


Posłuchaj
17:19 Dwojka_Poranek_Dwojki_Kontrapunkt_2024_04_15-09-14-10.mp3 Festiwal teatralny Kontrapunkt w Szczecinie. Najgłośniejsze spektakle Europy (Poranek Dwójki)

 

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadził: Paweł Siwek

Gość: Tomasz Lewandowski (dyrektor Teatru Lalek Pleciuga, współorganizator festiwalu)

Data emisji: 15.04.2024

Godzina emisji: 9.15

mgc/wmkor

reklama

Czytaj także

Klasyka w teatrze - podsumowania i plany. Klata, Janda, Raźniak

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2024 13:00
"Sen nocy letniej" (reż. Jan Klata), "Dom otwarty" (reż. Krystyna Janda), "Liryki lozańskie" (reż. Piotr Tomaszuk), "Czarodziejska góra" (reż. Waldemar Raźniak) czy "Dzieje grzechu" (reż. Wojciech Rodak) - to tylko kilka ze spektakli, które już goszczą na deskach polskich teatrów lub pojawią się tam w najbliższych tygodniach. Łączy je to, że oparte są na tekstach z kanonu klasyki i... wszystkie polecane są przez naszego gościa - dr. Patryka Kenckiego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

"Nawrócony" - najnowsza premiera Teatru Klasyki Polskiej. "Bolesław Prus wyprzedził swoją epokę"

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2024 10:00
- Twórczość Bolesława Prusa jest dowodem na to, że składamy się nie tylko z rozumu. Prus wskazuje tropy do środka, do głębi nas, widzi i opisuje to, czego sami nie chcemy widzieć. Lektura jego dzieł może dużo nauczyć nas o współczesnym życiu. Jego wrażliwość świadczy o tym, że potrafił nie tylko widzieć cierpienie i nędzę, ale również im zaradzić dowcipnymi felietonami i przejmującymi grozą opowiadaniami - mówił w Dwójce Piotr Gralak, reżyser spektaklu "Nawrócony".
rozwiń zwiń