- Na Poznańskich Targach Książki odbyła się debata "Dlaczego kultura dla dzieci jest ważniejsza, niż myślisz".
- Na naszej antenie temat ten podjęli Anna Czernow (literaturoznawczyni) i Maciej Byliniak (wydawca).
Dlaczego kultura dla dzieci zajmuje podrzędne miejsce w debacie publicznej? Wydawnictwo Dwie Siostry wspólnie z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu zorganizowało interdyscyplinarną debatę na ten temat, która odbyła się na Poznańskich Targach Książki.
Była to kolejna odsłona rozpoczętej jesienią dyskusji o statusie i znaczeniu kultury dziecięcej w Polsce. Wtedy to podczas Festiwalu Conrada także dyskutowaliśmy o marginalizacji literatury dziecięcej.
- Problem statusu kultury dziecięcej nie jest nowy. On jest stale obecny w świadomości osób, które się tą kulturą dla dzieci zajmują - stwierdził w Dwójce przedstawiciel Wydawnictwa Dwie Siostry Maciej Byliniak. - Nadal trudno przebić się z wiedzą o tym, co dzieje się w obszarze kultury dziecięcej, do otwartej dyskusji publicznej, w taki sposób, żeby ta kultura dziecięca była postrzegana jako część kultury ogólnej, a nie jakaś zamknięta nisza, która dotyczy tylko szczególnie zainteresowanych osób - dodał.
Czytaj także:
Niższy prestiż społeczny
Ekspert stwierdził, że marginalizacja kultury dla dzieci przejawia się na wielu różnych poziomach. - To też jest związane właśnie z dystrybucją prestiżu i z tym, jak dużo mniejszym prestiżem społecznym obdarzone jest działanie w obszarze kultury dla dzieci niż dla dorosłych. Jednym z tych obszarów jest obszar obecności kultury dziecięcej w mediach. Obserwując sytuację na przestrzeni minionych 13 lat, mam wrażenie, że jest coraz gorzej - przyznał.
Dyskusje o statusie dziecka w społeczeństwie
Być może jednak zachodzi w tej rzeczywistości jakaś zmiana, czego przejawem są zintensyfikowane dyskusje i debaty na ten temat. Kultura dla dzieci spełnia bowiem ogromnie ważną funkcję w kształtowaniu wrażliwości człowieka.
- Nadeszły takie czasy, że znowu zaczynamy zastanawiać się nad statusem kultury dla dzieci, co też łączy się z kolejną falą zastanawiania się nad statusem dziecka w społeczeństwie, który to status jest bardzo niejednoznaczny. Może nam się wydawać, że teraz właśnie mamy erę dzieci i te dzieci są w centrum i bardzo nam na nich zależy, mają głos itd. Ale jeśli spojrzeć, jak to wygląda w kontekście prawa, jak to jest w edukacji, to jednak cały czas ten status dziecka jest marginalizowany - stwierdziła Anna Czernow. - Pozbawione głosu w społeczeństwie dzieci nie stanowią takiej aktywnej grupy odbiorczej i to też, mam wrażenie, jest czynnikiem tego, że kultura dla dzieci ma ten niższy status - dodała.
15:38 Dwojka_Poranek_Dwojki_dzieci_2024_03_13-09-34-47.mp3 Trwa dyskusja o kulturze dla dzieci. Czy zmienia się status dziecka w społeczeństwie? (Poranek Dwójki)
Kanon lektur to przeżytek?
W nurt dyskusji o roli i statusie kultury dla dzieci wpisuje się aktualna debata o kanonie lektur w Polsce. Jak się okazuje, inne kraje europejskie odchodzą od tworzenia kanonów na rzecz większej swobody nauczycieli i uczniów w doborze książek.
- Ostatnio bardzo ciekawe wypowiedzi na ten temat ma Aleksandra Korczak, która jest jednocześnie nauczycielką języka polskiego w liceum, ale również niedawno obroniła doktorat na Uniwersytecie Warszawskim z właśnie dziedziny lektur szkolnych - zauważyła Anna Czernow. - Ona bardzo słusznie zaznacza, że generalnie coś takiego jak obowiązkowa lista lektur, która buduje jakiś wspólny kanon, w krajach zachodnich nie jest już stosowana w szkołach. Przykładowo w Skandynawii jest bardzo duży nacisk położony na to, żeby to nauczyciele wybierali książki. Znają oni swoich uczniów, mają też obowiązek zaznajomić się z ofertą wydawniczą i mają duże wsparcie w tym zakresie. Czytanie literatury w szkole jest organizowane oddolnie - wyjaśniła.
Nasza rozmówczyni podkreśliła również, że w dyskusji nad kreowaniem kanonu lektur najważniejsze jest postawienie sobie pytania o cel.
- Czy chodzi nam o to, żeby narzucać dzieciom, że mają znać takie, a nie inne tytuły, czy o to, żeby wykształcić w ludziach, w społeczeństwie polskim, przyjemność czytania? - argumentowała.
ZOBACZ ZAPIS WIDEO DEBATY:
***
Tytuł audycji: Poranek Dwójki
Prowadziła: Aldona Łaniewska-Wołłk
Goście: Anna Czernow (literaturoznawczyni) i Maciej Byliniak (wydawca)
Data emisji: 13.03.2024
Godzina emisji: 9.30
mgc/wmkor