Krzysztof Pastor: pożary w Australii pchnęły mnie, by zrobić "Prometeusza"

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2025 08:52
- Ogień z mitu prometejskiego zawiera w sobie pewien paradoks. Jest jednocześnie symbolem postępu oraz zagłady i zniszczenia. Pomysł pracy nad tym baletem narodził się u mnie, gdy byłem w Australii, gdzie akurat wtedy szalały ogromne pożary, które były nie do zatrzymania - mówił w Dwójce o spektaklu "Prometeusz" Krzysztof Pastor, szef Polskiego Baletu Narodowego.
Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim  Operze Narodowej Krzysztof Pastor.
Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej Krzysztof Pastor.Foto: PAP/ Tomasz Gzell

>>>Wejdź na podcasty.polskieradio.pl i posłuchaj audycji

Prapremiera baletu "Prometeusz" odbyła się 18 czerwca w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Autor choreografii, Krzysztof Pastor, nie kryje swojej fascynacji symboliką postaci mitycznego bohatera, ale też z niepokojem spogląda na wciąż nowe konsekwencje jego mitycznego czynu.

Idea mitu prometejskiego wg Pastora przy muzyce Glassa i Mozarta

W spektaklu rozbrzmiewa muzyka Philipa Glassa (dwie części XI Symfonii i utwór "Mad Rush") oraz z Requiem d-moll Wolfganga Amadeusa Mozarta. Scenografką jest Tatyana van Walsum, a kierownictwo muzyczne sprawuje dyrygent Patrick Fournillier.

Tytułową rolę "Prometeusza" tańczy utytułowany Patryk Walczak, pierwszy tancerz Polskiego Baletu Narodowego. W roli Pandory występuje Chinara Alizade, pierwsza tancerka Polskiego Baletu Narodowego. W obsadzie są także m.in. Paweł Koncewoj, pierwszy solista, Vladimir Yaroshenko i Kristóf Szabó.

Najbliższe terminy spektakli to 20-22 czerwca br.

***

Przygotowała: Małgorzata Nieciecka-Mac

Data emisji: 19.06.2025

Godz. emisji: 9.20

Materiał wyemitowano w audycji "Poranek Dwójki".

pg/k

Czytaj także

Krzysztof Pastor: taniec klasyczny to żmudna praca, czasami mówimy, że to "rzeźbienie"

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2022 13:15
- W tańcu klasycznym konieczna jest precyzja, a jeżeli mówimy o sylwetce czy warunkach fizycznych, kanony są bardzo wymagające - mówił w "Zapiskach ze współczesności" Krzysztof Pastor, tancerz, choreograf, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Szef Polskiego Baletu Narodowego: szkoła holenderska to lekcja obowiązkowa

Ostatnia aktualizacja: 16.05.2023 18:00
- Uważam, że szkoła holenderska nie tyle jest warta pokazania, co konieczna do zobaczenia. Wybór padł akurat na te trzy balety z muzyką Ludwiga van Beethovena, co jeszcze podnosi rangę tego przedstawienia - mówił w "Wybieram Dwójkę" Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, przed zaplanowaną na czwartek (18.05) premierą baletową w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej pt. "Beethoven i szkoła holenderska".
rozwiń zwiń