Sekrety Leonarda da Vinci odkryte po pięciu wiekach

Ostatnia aktualizacja: 23.11.2015 16:00
– Dzięki temu, że dzieło jest nieukończone, możemy poznać techniczną stronę twórczości artysty – mówiła dr Grażyna Bastek o obrazie "Święty Hieronim na pustyni".
Fragment obrazu Leonarda da Vinci Święty Hieronim na pustyni
Fragment obrazu Leonarda da Vinci "Święty Hieronim na pustyni"Foto: wikimedia/domena publiczna

Nie wiemy dziś, kto zamówił u Leonarda to malowidło na desce i czemu miało służyć. Tajemnicze dzieło obrosło legendami. Według jednej z nich w XIX w. kardynał Foch, wuj Napoleona, dolną część obrazu kupił u handlarza starociami. Potem odnalazł fragment z twarzą św. Hieronima - ponoć służyła jako blat taboretu u pewnego szewca.

Obraz rzeczywiście został pocięty. Ale to nie ten fakt jest najbardziej fascynujący, gdy bliżej przyjrzymy się zarówno przedstawionej postaci świętego, jak i materiałom wykorzystanym przez Leonarda da Vinci do stworzenia dzieła. Wiele informacji przyniosło stosunkowo niedawne zbadanie obrazu za pomocą nowoczesnych technologii.

"Święty Hieronim na pustyni" "Święty Hieronim na pustyni"

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 22.11.2015

Godzina emisji: 10.15

mc/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Lokomotywa Turnera, zając i bezpieczeństwo podróży

Ostatnia aktualizacja: 13.09.2015 10:30
Słynne dzieło Williama Turnera "Deszcz, para, szybkość", ta malarska wizja nowych czasów, mówi więcej o realiach życia XIX-wiecznej Anglii, niż to by się mogło wydawać...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wenecki doża prawie jak Chrystus

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2015 14:49
- Przez wieki frontalne portrety w malarstwie były zarezerwowane dla Jezusa i świętych. Żyjące osoby pokazywano bądź z profilu, bądź prawie frontalnie - opowiadała w Dwójce dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Picasso i trudna twarz Gertrudy Stein

Ostatnia aktualizacja: 11.10.2015 17:00
- Pierwotnie to miał być profil. Picasso kilkakrotnie zmieniał pomysł na ukazanie twarzy Getrudy Stein. Ostatecznie prawe oko stało się lewym - opowiadała dr Grażyna Bastek o słynnym portrecie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Szkoła ateńska". Rozwiąż renesansowy rebus

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2015 11:00
– To nie tylko apoteoza filozofii, lecz także dzieło służące zabawie i przyjemnościom dworskim – mówiła dr Grażyna Bastek o słynnym fresku Rafaela z 1510 r.
rozwiń zwiń