X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Historia fresku, który uchronił miasto przed zniszczeniem

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2018 11:20
W audycji "Jest taki obraz" Grażyna Bastek opowiadała o dziele "Zmartwychwstały Chrystus” Piera della Francesca.
Audio
  • Historia fresku, który uchronił miasto przed zniszczeniem (Jest taki obraz/Dwójka)
Fragment fresku Zmartwychwstanie Piera della Francesca
Fragment fresku "Zmartwychwstanie" Piera della FrancescaFoto: Wikipedia/domena publiczna

Inocencio_X._Diego_Velázquez 1200.jpg
"Portret Innocentego X" i jego interpretacje

W latach sześćdziesiątych XV wieku Piero della Francesca od władz miasta, w którym się urodził – Borgo Sansepolcro, otrzymał zlecenie na namalowanie fresku w głównej sali ratusza, w Palazzo della Residenza. W sali odbywały się najważniejsze posiedzenia władz miasta i sądy. Lokalni władcy musieli zmierzyć się za każdym razem ze srogim i surowym spojrzeniem Zmartwychwstałego Chrystusa. Temat nie został wybrany przypadkowo – miasto Sansepolcro (w tłumaczeniu Święty Grób), wzięło swą nazwę od dwóch przechowywanych w nim relikwii Grobu Pańskiego.

Kompozycja obrazu jest doskonała i matematycznie wyważona. Pępek atletycznego ciała Zbawiciela stanowi centralny punkt obrazu. Wychodzi z grobu w obecności śpiących żołnierzy. Symboliczna wymowa tego momentu podkreślona jest przez pejzaż – kwitnące drzewa po prawej stronie Chrystusa przeciwstawione są gołymi gałęziami drzew po lewej.

Aldousa Huxley opisał obraz w eseju z 1925 roku. Pod wpływem tej lektury brytyjski oficer Tony Clark wstrzymał ostrzał miasta, aby nie zniszczyć "najwspanialszego malowidła świata", które znał jedynie z opisu.

***

Tytuł audycji: Jest taki obraz

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: dr Grażyna Bastek

Data emisji: 29.04.2018

Godzina emisji: 11.00

bch/mko


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Domenico Ghirlandaio i twarze XV-wiecznej Toskanii

Ostatnia aktualizacja: 28.05.2017 17:31
Dr Bożeny Fabiani opowiadała o włoskim malarzu okresu quattrocenta Domenicu Ghirlandaio (1449-1494). Należący doń warsztat był najbardziej znanym i najlepiej prosperującym warsztatem malarskim we Florencji.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Tondo Doni". Dzieło zamówione przez kupca

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2017 13:00
- To jeden z nielicznych obrazów sztalugowych, jakie wyszły spod rąk Michała Anioła. Jego rangę podnosi fakt, że to obraz perfekcyjny i znakomicie zachowany – podkreśliła dr Grażyna Bastek.
rozwiń zwiń