"Konwersja". Influencerzy po ciemnej stronie mocy

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2022 17:30
"Konwersja" to współczesny thriller, w którym zakulisowe działania niepozornych specjalistycznych agencji mają realny wpływ na całe narody. - Rzeczywistość wirtualna wpływa na nasz świat realny - mówi autor książki Piotr Rogoża. 
Realia opisane przez Piotra Rogożę w książce Konwersja są prawdziwe, choć nie wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę
Realia opisane przez Piotra Rogożę w książce "Konwersja" są prawdziwe, choć nie wszyscy zdajemy sobie z tego sprawęFoto: Rawpixel.com/Shutterstock

A jeśli ktoś naprawdę manipuluje nami dla osiągnięcia swoich celów, tworząc bańki informacyjne...? Podczas gdy pracownik agencji artystycznej Adrian Klimke pracuje nad debiutem polsko-syryjskiej wokalistki, dziennikarka Helena Różewicz wpada na trop niebezpiecznego spisku z udziałem rodzimych influencerów. 

Profilowanie użytkowników

Książka Piotra Rogoży "Konwersja" traktuje o bezpośrednim wpływie treści, z którymi stykamy się w internecie, na nasze wybory. Teraz informacje są bliżej, tak naprawdę na wyciągnięcie telefonu. Jak przekonuje autor książki, treści są dla nas wybierane i podsuwane. Każdy, kto jest obecny w internecie, jest śledzony przez szereg algorytmów. Sprawdzają one nasze preferencje, zachowania i podsuwają reklamy sprofilowane pod nas, żeby zwiększyć szansę na konwersję, czyli dokonanie zakupu.

- Mówiąc o manipulacji, mówimy także o podejmowanych decyzjach. Przedostatnie wybory prezydenckie w USA były zmanipulowane przez agencje, które zajmowały się przetwarzaniem danych - zauważa gość Dwójki. - Poprzez precyzyjnie wybrane treści trafiali do grupy odbiorców jeszcze nie do końca przekonanych o wyborze kandydata. To przełożyło się na decyzje wyborców. Jest to część rzeczywistości.

Wirtualni influencerzy

Konwersją w internetowym slangu określa się miarę skuteczności podjętych działań. To może być dokonanie sprzedaży ze strony produktowej czy kliknięcie w link "zobacz więcej". W zależności od tego, co chcemy osiągnąć, tym będzie konwersja. Może dotyczyć to także szerszego kontekstu, czyli wpływu influencerów na nasze wybory i kształtowanie gustów i opinii.

Zobacz także: 

- W mojej książce nie zawsze są to rzeczywiste osoby. Od głównego bohatera książki wymaga się wysokiej konwersji od wykreowanych przez niego ludzi i tożsamości, które tworzy - zdradza Piotr Rogoża. - Historia jest trochę związana z teoriami spiskowymi, które postanowiłem zderzyć z narzędziami marketingu. Kwestią indywidualnych decyzji jest to, co z wiadomościami, które do nas trafiają, zrobimy.


Posłuchaj
16:32 Dwojka/Wybieram Dwójkę - "Konwersja" książka 05.09.2022.mp3 Piotr Rogoża o książce "Konwersja" i manipulacji w sieci (Wybieram Dwójkę/Dwójka)

  

***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Piotr Rogoża (autor książki "Konwersja")

Data emisji: 5.09.2022

Godzina emisji: 16.30

aw


Czytaj także

Influencerzy na cenzurowanym. Retusz zdjęć ma być oznaczony

Ostatnia aktualizacja: 14.07.2021 13:00
Norwegia wypowiada wojnę influencerom, którzy na zdjęciach przekłamują rzeczywistość. Zdjęcia na portalach społecznościowych, które zostały poddane retuszowi, muszą zostać oznaczone. Wszystko to z powodu skali promocji nierealnych standardów piękna.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Dlaczego Polacy nie ufają influencerom?

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2022 10:15
Według badania "Ranking społecznie poważanych zawodów 2022" influencerzy i twórcy internetowi znaleźli się na końcu zestawienia. - Oznacza to, że nie cieszą się zbyt dużym uznaniem wśród Polaków - mówi Edward Korbel z SW Research.
rozwiń zwiń