Dlaczego Polacy nie ufają influencerom?

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2022 10:15
Według badania "Ranking społecznie poważanych zawodów 2022" influencerzy i twórcy internetowi znaleźli się na końcu zestawienia. - Oznacza to, że nie cieszą się zbyt dużym uznaniem wśród Polaków - mówi Edward Korbel z SW Research.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research, nie darzymy influencerów zaufaniem.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research, nie darzymy influencerów zaufaniem.Foto: shuterstock/Diego Cevo

Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez SW Research "Ranking społecznie poważanych zawodów 2022", Polacy nie ufają influencerom.

- W ankiecie pytaliśmy o ponad 40 zawodów. Wśród nich, jeżeli chodzi o zaufanie, jedno z ostatnich miejsc przypadło influencerom, bo zyskali tylko 16 procent. Pierwsze miejsce zajęli strażacy, którym ufa aż 81 procent respondentów. To porównanie pokazuje, że dystans jest ogromny - tłumaczy Edward Korbel. - Influencerzy to osoby, które podobnie jak celebryci są rozpoznawani. Oczywiście za niektórymi stoją umiejętności, ponieważ wśród nich są np. trenerzy fitness czy lekarze, którzy wypowiadają się na tematy zdrowotne. Jednak jest spora grupa osób, które są "znane, bo są znane" i nie mają specjalnych dokonań na koncie. Można przypuszczać, że to budzi naszą nieufność.

Influencerom nie ufamy między innymi z powodu zbyt nachalnej promocji artykułów. - Jeżeli jakieś przedmioty są spójne z profilem takiej osoby, np. garnki, bo to kanał o gotowaniu, influencer je sprawdził i może potwierdzić ich jakość, to ok - mówi licealistka Karolina. - Jednak gdy widzę, że nagle pojawia się reklama przypadkowego produktu, który w żaden sposób z nim się nie łączy, to mam poczucie, że coś nie gra. Wtedy myślę, że ta osoba dostała ofertę, za którą wzięła dużo pieniędzy i dlatego wrzuca to na media społecznościowe. Wcale nie dlatego, że uważa, że ten produkt jest dobry.

Do tego obrazu dochodzą postaci określane mianem patostreamerów, którzy budują swoją popularność na pokazywaniu i promowaniu rzeczy nieetycznych. Często balansują na granicy prawa, a czasem nawet to prawo łamią. To też kładzie się cieniem na opinię o influencerach.

Sprawdź także:

Jakie są grzechy polskich influencerów? - Szukanie sławy wszędzie i pojawianie się gdziekolwiek się da. Wielu z nich można zobaczyć w reklamach, w serialach, wszędzie gdziekolwiek dostaną propozycję, żeby zaistnieć - zauważa rozmówczyni Mateusza Kulika. - Dla mnie i zapewne dla wielu ludzi na zaufanie trzeba trochę bardziej zapracować, bo bycie kimś sławnym w tych czasach jest bardzo łatwe.


Posłuchaj
04:20 Czwórka/Pierwsze Słyszę - infuencerzy 09.06.2022.mp3 Dlaczego Polacy nie ufają influencerom? (Pierwsze Słyszę/Czwórka)

 

***

Tytuł audycji: Pierwsze słyszę

Prowadzi: Kamil Jasieński

Materiał przygotował: Mateusz Kulik

Data emisji: 09.06.2022

Godzina emisji: 7.16

aw

Czytaj także

NNW i inne polisy. Kiedy warto się ubezpieczyć?

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2021 15:55
Dodatkowe wydatki związane z nieprzewidzianymi wypadkami losowymi to sytuacje trudne i nieprzyjemne. Gdy zima daje się we znaki, a chodniki i ulice są śliskie i oblodzone - warto zastanowić się nad dodatkowym ubezpieczeniem. Tylko które wybrać?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Najczęstsze oszustwa w sieci. Na co powinniśmy uważać?

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2021 16:01
9 lutego obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu. Niestety internet bezpieczny nie jest. Szczególnie teraz, gdy tak dużo czasu spędzamy w sieci, jesteśmy narażeni na wiele rodzajów oszustw. Sprawdzamy, jak się przed nimi chronić.
rozwiń zwiń