Podcast to jedna z najszybciej rozwijających się form medialnych w Polsce i już absolutnie masowe medium w naszym kraju. Jak podają najnowsze statystyki w ubiegłym roku już blisko 10 mln Polaków słuchało publikacji internetowe w formie audiobloga przynajmniej raz w miesiącu.
Nie dziwi więc, że również produkcja podcastów w Polsce cały czas rośnie i coraz więcej osób myśli o tym, by zarabiać na ich prowadzeniu. Ale co zrobić, by ten cel zrealizować? Jak zacząć nagrywać własny podcast unikając błędów? Jakich treści poszukują odbiorcy? I co zrobić, by na swoim podcaście zarobić?
Między innymi na ten temat 30 września - czyli w Międzynarodowym Dniu Podcastów - Kasia Dydo rozmawiała z Wojciechem Strózikiem - twórcą dwóch popularnych podcastów ("Rozwój osobisty dla każdego" i "Bajkowy podcast"), autorem książki "Podcast od podstaw. Zbuduj zasięgi, markę i rozwiń biznes" oraz współorganizatorem największej w Polsce konferencji poświęconej podcastom PyrCaster.
36:41 Bez tabu 30.09.2024 Dzień podcastu godz.20.10.mp3 Wojciech Strózik podpowiada jak nagrywać i jak monetyzować podcastowe treści
Główne pytanie, które zdaniem Wojciecha Strózika każdy początkujący podcaster powinien sobie zadać brzmi: "dlaczego ja w ogóle chcę robić ten podcast?"
- Warto pięć razy sobie zadać pytania: dlaczego ja chcę nagrywać podcast, co ja tym podcastem chcę osiągnąć, co mogę dostarczyć swoim słuchaczom tym podcastem i jakie ich problemy rozwiązać treściami, które będę udostępniał? Warto sobie te pytania pozadawać i uczciwie na nie odpowiedzieć - mówi gość audycji.
Zdaniem Wojciecha Strózika kluczem do robienia dobrych podcastów – czyli takich, które chcemy słuchać pasjami - jest też umiejętność zbudowania bliskiej relacji ze słuchaczem.
- Podcast to jest takie medium, które stwarza aurę bliskości i daje poczucie, że poznajemy bardzo dokładnie twórcę i jego gości. Takiej intymności relacji między twórcą a odbiorcą chyba nie ma w żadnych innych mediach. Jeżeli popatrzymy na statystyki, to zaangażowanie słuchaczy podcastów jest znacznie większe, od na przykład użytkowników YouTuba. W słuchanie podcastów angażujemy się po prostu o wiele bardziej – mówi Wojciech Strózik.
Jaki temat wybrać?
Oczywiście nasz podcast powinien mieć swój motyw przewodni, którego warto się trzymać.
- Nasz podcast nie powinien być prowadzony "od Sasa do Lasa". Jeśli mam podcast o rozwoju osobistym, to nagle nie będę mówił na przykład o geopolityce na której się nie znam, bo to zostanie bardzo szybko wyłapane przez słuchaczy - mówi Wojciech Strózik.
Jak mówi gość audycji, jego maksyma udanego podcastu głosi, że aby mówić na dany temat warto mieć minimum o 10% wiedzy więcej o tym zagadnieniu, niż posiada tzw. "przeciętny człowiek".
- Tyle wystarczy żeby zacząć robić podcast i dzielić się tą wiedzą z tymi, którzy potrzebują tych 10%. Z czasem ktoś, kto na początku miał 10% dojdzie 50% i na tym pułapie będzie już brzmiał dużo bardziej wiarygodnie i będzie dużo bardziej doświadczony. Ale żeby zacząć nie blokujmy się tym, że nie jesteśmy super wybitnymi ekspertami. Oczywiście im większymi ekspertemi jestemyś, tym lepiej. A jeszcze lepiej, jeśli mówiąc o doświadczeniach własnych, popieramy nasze tezy literaturą i nauką (…). Słuchacze chętniej wybierają właśnie takich twórców, którzy podpierają danymi to, o czym mówią - mówi gość Kasi Dydo.
Kolejnym kluczem powodzenia jest sposób, w jaki nasz temat przedstawiamy. Jak mówi Wojciech Strózik tylko historie opowiadane z pasją sprawiają, że odbiorca wsłucha ich z zaangażowaniem.
- Cała magia i urok podcastów jest w tym, że one mogą być o wszystkim. (…) W tej przestrzeni medialnej są bardzo różne nisze, które nie występują w innych mediach, ale tutaj mają swoich wiernych słuchaczy. Tych odsłuchań nie musimy mieć od razu setki tysięcy. To mogą być na początek dziesiątki. Ale jeśli nasz podcast będzie prowadzony z pasją, to ludzie wysłuchają go od początku do końca i nawiążą na tyle silną relację z jego twórcą, że będą chcieli wysłuchać kolejnych odcinków - mówi gość audycji i dodaje, że ludzie, którzy mają jakąś misję, którzy chcą czymś zarażać innych i dzielić się swoimi pasjami zawsze znajdą słuchaczy.
Nie trzeba bać się zmian
Jak wymyślić chwytliwą nazwę na podcast?
- Bardzo dobrze sprawdzają się gry słowne. W książce piszę np. o podcaście Agni, która nazwała swój podcast "Podróże poniżej pasa". Jest to trochę dwuznaczne, ale Agni mieszka poniżej zwrotnika, więc ta nazwa wspaniale tu pasuje (…). Jeżeli wiesz, że będziesz mówić o jakimś konkretnym temacie, czy wokół jakiego tematu będzie krążył twój podcast, to warto to już doprecyzować na etapie wyboru nazwy, która powinna być możliwie krótka, chwytliwa i wpadająca w ucho – podpowiada Wojciech Strózik.
Zobacz także:
Aby zbudować zasięgi ważna jest też oczywiście samodyscyplina i konsekwencja w terminowości publikowania naszych treści.
Jak podpowiada Wojciech Strózik, by uniknąć błędów na starcie naszej podcastowej przygody warto sobie przemyśleć i zaplanować to, jak chcemy by nasz podcast wyglądał. Ale – jak zaznacza gość audycji – nie powinniśmy bać się też zmian i eksperymentów w trakcie jego prowadzania.
- Podcast daje jego twórcy nieograniczoną przestrzeń. Zawsze może zmienić nazwę, zmienić okładkę, zmienić podejście, formę podcastu, strukturę podcastu. Wszystko może zmienić i cały czas może eksperymentować, do czego też gorąco namawiam. Oczywiście strategiczne podejście do własnych podcastów sprawdza się wtedy, gdy wykorzystujemy je jako marketing treści i narzędzie biznesowe. Ale gdy prowadzimy nasz podcast z pasji, to możemy sobie pozwolić na więcej tej spontaniczności i swobody.
W dalszej części audycji gość Kasi Dydo mówi m.in. o tym, jak pozycjonować, promować i budować zasięgi swoich podcastów. Zdradza też, czy w Polsce można zarobić na podcastach.
***
Tytuł audycji: Bez tabu
Prowadzi: Kasia Dydo
Gość: Wojciech Strózik (twórca podcastów "Rozwój osobisty dla każdego" i "Bajkowy podcast", autor książki "Podcast od podstaw. Zbuduj zasięgi, markę i rozwiń biznes" oraz współorganizatorem największej w Polsce konferencji poświęconej podcastom PyrCaster).
Data emisji: 30.09.2024
Godzina emisji: 20.10
AGJ