Muzyka dawna w nowym świetle. Opowieść o festiwalu All’Improvviso

Ostatnia aktualizacja: 19.09.2025 11:10
Organizatorzy festiwalu All’Improvviso w Gliwicach postawili sobie trudne zadanie: promować improwizowaną muzykę dawną, muzyków oraz region. Sięgnęli w tym celu po sztukę wymagającą, lecz niezwykle fascynującą. O tej artystycznej niszy i samym festiwalu rozmawialiśmy w "Poranku Dwójki" z dyrektorem artystycznym wydarzenia Arturem Malke.
Plakat 18. edycji gliwickiego Festiwala AllImprovviso
Plakat 18. edycji gliwickiego Festiwala All’ImprovvisoFoto: materiały promocyjne

Posłuchaj na podcasty.polskieradio.pl >>>

Na przestrzeni kilkunastu lat Festiwal All’Improvviso przekształcił się z corocznego wydarzenia w niemal całoroczny sezon koncertowy. Program rozpoczyna się zwykle wiosną – kilkoma koncertami w ramach edycji wiosennej – po których następuje wakacyjna przerwa. Jesienią festiwal powraca z kolejną serią wydarzeń. Dzięki temu miłośnicy muzyki dawnej i opery, zarówno z Gliwic, jak i z całego Śląska, mają okazję obcować z tą wymagającą, ale fascynującą sztuką znacznie częściej, niż tylko raz w roku, jak miało to miejsce w przeszłości.

Czytaj także:

Teatr Victoria w Gliwicach: zniszczony, a jednak wciąż żywy

Sercem festiwalu są ruiny Teatru Victoria w Gliwicach, miejsce naznaczone historią. Budynek powstał pod koniec XIX wieku. W 1945 roku został podpalony Armię Czerwoną i od tamtej pory, w stanie zabezpieczonych ruin, przetrwał do dziś. - To właśnie ten kontrast między zniszczeniem a sztuką sprawia, że miejsce robi ogromne wrażenie zarówno na słuchaczach, jak i na artystach. Za każdym razem, gdy ktoś po raz pierwszy wchodzi do środka, widać na twarzach emocje: zdumienie, zachwyt, czasem lekkie onieśmielenie. Zaczynamy się nawet zastanawiać, czy nie warto dokumentować tych pierwszych reakcji - są naprawdę poruszające. Teatr Victoria nie tylko urzeka atmosferą, ale też znakomitą akustyką. Cieszymy się, że festiwal All’Improvviso może współtworzyć jego nową, współczesną historię - mówił gość Jakuba Kukli.

Opera wraca na All’Improvviso: wyjątkowa premiera w ruinach Teatru Victoria

Pierwszą operą zaprezentowaną na festiwalu była "Didone abbandonata" Domenica Sarriego, wystawiona w 2015 roku. W tym roku jednym z głównych wydarzeń będzie prezentacja opery "Griselda" Alessandra Scarlattiego.

- W mieście jest duże grono melomanów i miłośników teatru muzycznego jako formy spektaklu. Cieszymy się, że możemy uzupełniać tę lukę najwyższej klasy wykonaniami oper barokowych. Tegoroczna premiera jest więc wyjątkowym wydarzeniem. Po pierwsze, angażuje pełny potencjał Gliwic, w tym Teatru Miejskiego, gdzie produkowana jest scenografia i szyte kostiumy. Wykonanie sceniczne odbędzie się po raz pierwszy w ruinach Teatru Victoria. Przestrzeń zostanie zaaranżowana fantastyczną scenografią autorstwa Anny Adamek, która jest także projektantką kostiumów. Reżyserią całości zajmuje się Tomasz Cyz, a w zespole znalazła się także Katarzyna Łuszczyk odpowiedzialna za światła oraz Anna Hop, która zajmie się choreografią. Dzięki temu, w ostatni weekend września – 27 i 28 – słuchacze będą mogli doświadczyć czegoś naprawdę niezwykłego - zapewniał na antenie Dwójki Artur Malke.

All’Improvviso: międzynarodowy dialog dźwięków

Z biegiem lat współpraca międzynarodowa stała się jednym z kluczowych elementów, wręcz częścią tożsamości Festiwalu All’Improvviso. - Staraliśmy się połączyć kilka istotnych wątków i potrzeb: z jednej strony oczekiwania słuchaczy z Gliwic i regionu, z drugiej strony potencjał miasta jako ważnego ośrodka kultury. Szybko zrozumieliśmy, że działalność festiwalu może przyczynić się nie tylko do promocji muzyki dawnej i mniej znanych gatunków wśród mieszkańców Śląska, ale także do budowania rozpoznawalności samych Gliwic, również poza granicami kraju. Z tego względu przekształciliśmy All’Improvviso w całoroczny sezon koncertowy. Po pierwsze dlatego, że w Gliwicach brakowało regularnego cyklu wydarzeń muzycznych. Po drugie: by dać sobie elastyczność niezbędną do współpracy z partnerami międzynarodowymi i zagranicznymi festiwalami. W ten sposób wiele naszych wydarzeń zyskało swoje odsłony również na scenach poza Polską. Co roku pojawiają się nowe partnerstwa, które realnie wpływają na program artystyczny i dają nam możliwość pokazywania naszej działalności także zagranicznym odbiorcom. To dla nas szansa, by opowiadać o Festiwalu, ale także o Gliwicach, o ruinach Teatru Victoria i o całym regionie - mówił na antenie dyrektor wydarzenia.

***

Tytuł audycji: Poranek Dwójki

Prowadzenie: Jakub Kukla

Gość: Artur Malke (dyrektor festiwalu All’Improvviso w Gliwicach)

Data emisji: 19.09.2025

Godz. emisji: 8.30

Czytaj także

Festiwal Muzyki Barokowej: cztery oblicza Vivaldiego na Zamku Królewskim

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2021 18:05
- Chcemy przedstawić słuchaczom Vivaldiego od innej strony. Zależy mi, żeby to, czego słuchacze są świadkami w sali wieczorową porą, było czymś innym, nietypowym, rzadkim - mówiła w Programie 2 Polskiego Radia Aleksandra Buszta-Bąk, kuratorka Festiwalu.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Festiwal Sacrum Profanum. Łączenie skrajności i niestandardowe koncerty

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2024 17:52
Festiwal Sacrum Profanum zadebiutował na mapie Polski w 2003 roku. W swoich założeniach miał zestawiać ze sobą muzykę świecką i sakralną XVIII i XIX wieku. Od tego czasu wiele się zmieniło i przez kilka lat na wydarzeniu królowała abstrakcja. To ma się zmienić w tym roku, jednak nie zabraknie oryginalnych form prezentacji dźwięków.
rozwiń zwiń