"Korsarz" w choreografii Manuela Legrisa pierwszy raz w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 15.09.2020 15:16
W cyklu "Przed premierą" zapowiedzieliśmy balet "Korsarz", który od 17 września br. będzie można oglądać w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie.
Plakat baletu Korsarz w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej
Plakat baletu "Korsarz" w Teatrze Wielkim-Operze NarodowejFoto: materiały prom.

Posłuchaj
41:38 [ PR2]PR2 (mp3) 15 wrzesień 2020 21_32_29v1.mp3 Zapowiedź baletu "Korsarz" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie (Przed premierą/Dwójka)

Pełne perypetii i niezwykłych przygód dzieje miłości Conrada i Medory opisane przez George’a Byrona w orientalnej powieści poetyckiej Korsarz (1814) pobudzały wyobraźnię kolejnych pokoleń czytelników, stały się też kanwą licznych baletowych adaptacji, z których najchętniej graną i przerabianą była francuska wersja w choreografii Josepha Maziliera i z muzyką Adolphe’a-Charlesa Adama, autora słynnego baletu romantycznego Giselle. Korsarz Maziliera i Adama, balet-pantomima w trzech aktach, miał premierę w 1856 roku w Théâtre Impérial de l’Opéra w Paryżu, a już rok później grano go w Teatrze Wielkim w Warszawie w adaptacji Romana Turczynowicza, gdzie cieszył się olbrzymią popularnością, podobnie zresztą jak w całej Europie. W Rosji, w Teatrze Maryjskim w Petersburgu, Korsarza pokazał Marius Petipa, również biorąc za podstawę choreografię Maziliera.

Do tego właśnie słynnego baletu powrócił cztery lata temu francuski choreograf Manuel Legris, dyrektor Wiener Staatsballett, przedstawiając w Wiedniu autorskie, neoklasyczne opracowanie. Legris, który przez długie lata był solistą Opery Paryskiej i faworytem samego Rudolfa Nuriejewa, przyznaje, że Korsarz, mimo iż powstał dla Paryża, od dawna nie był tam grany. Jednak choreograf, zachwycony muzyką Adama, postanowił odnowić to dzieło w Wiedniu. Uprościł jednak libretto J.-H. Vernoy de Saint-Georges’a, które było tak wielowątkowe, że można by z niego wykroić 10 innych tytułów baletowych.

Korsarza obejrzymy na scenie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej właśnie w wiedeńskiej wersji Manuela Legris. Premiera w czwartek 17 września.

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku (cykl "Przed premierą") 

Przygotowała: Monika Zając

Data emisji: 15.09.2020

Godzina emisji: 21.30

mat. prasowe


Zobacz więcej na temat: balet Monika Zając
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nina Novak: Nie wiedziałam kim jestem. Amerykanie mi powiedzieli

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2020 17:40
- Jestem tancerką klasyczną, więc mam to we krwi, że nigdy nie patrzę pod nogi, ale przed siebie. Ot, taka postawa. Również wobec życia - twierdzi Nina Novak, która była gościem "O wszystkim z kulturą".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zofia Rudnicka: Gerard Wilk tańczył każdym mięśniem, każdym zmysłem

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2020 12:20
- Gerard wyjechał z Polski w poszukiwaniu nowych wyznań. Zespół Bejarta był w naszym kraju dwa razy: w 1966 i 1970 roku. To właśnie po tej drugiej wizycie Gerard zaangażował się do tego zespołu. Oczywiście najpierw miał przesłuchanie, bo trzeba odpowiadać fizycznie i artystycznie choreografowi, który nas do zespołu przyjmuje - mówiła przyjaciółka i monografistka jednego z najciekawszych polskich tancerzy XX wieku.
rozwiń zwiń