X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Lata wojny i okupacji w polskiej muzyce

Ostatnia aktualizacja: 20.04.2018 14:20
W audycji poświęconej wojennym i okupacyjnym losom muzyków i kompozytorów rozmawialiśmy o tym, jak skazano kulturę muzyczną na nieistnienie i jaka była reakcja polskiego środowiska muzycznego na represje okupanta.
Audio
  • Lata wojny i okupacji w polskiej muzyce (100 lat muzyki polskiej/Dwójka)
okładka książki  Okupacyjne losy muzyków. Warszawa 1939-1945
okładka książki "Okupacyjne losy muzyków. Warszawa 1939-1945"Foto: materiały prasowe

Po przegranej kampanii wrześniowej 1939 roku w Polsce nastąpiła kulturowa katastrofa. Stefan Kisielewski wspominał: "w parę dni zawaliło się wszystko, całe niedawne życie stało się nierealną złudą, pięknym mirażem, o którym nawet nie ma czasu myśleć". Wybitna pisarka Zofia Nałkowska, w swoim dzienniku zanotowała: "Prasa, radio, kino, teatry, odczyty, koncerty, książki – nic nie ma. Życie odbywa się w milczeniu. Zabytki, obrazy, tkaniny, przyrządy naukowe – wszystko, co ocalało od pożarów, zostało wywiezione. […] Zamknięte są wszystkie uczelnie, związki i stowarzyszenia. Istnieją tylko nieprzeliczone kawiarnie i jadłodajnie".

O tym, jaka była reakcja polskiego środowiska muzycznego na represje okupanta, w jakich okolicznościach zaczęli funkcjonować muzycy i kompozytorzy opowiadali Elżbieta Markowska i Katarzyna Naliwajek-Mazurek, autorki monumentalnego wydawnictwa "Okupacyjne losy muzyków. Warszawa 1939-1945".

W audycji znalazły się utwory, komponowane w okresie okupacji lub tuż po wojnie:
Pietà. Na zgliszczach Warszawy Ludmira Różyckiego
Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego
Uwertura tragiczna Andrzeja Panufnika
Walc w dawnym stylu Władysława Szpilmana
Nokturn Piotra Perkowskiego

***

Tytuł audycji: 100 lat muzyki polskiej

Prowadzą: Joanna Grotkowska i Marcin Majchrowski

Goście: Elżbieta Markowska i Katarzyna Naliwajek-Mazurek (autorki tomu "Okupacyjne losy muzyków. Warszawa 1939-1945")

Data emisji: 23.04.2018

Godzina emisji: 0.00

mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Jak Robert Levin zacerował "Requiem" Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2018 11:43
- Moim celem było usunąć plamy z koszuli i zaszyć rozdarcia w spodniach tak, by naprawić całe to ubranie - tłumaczył w Dwójce amerykański pianista, o którym mówi się, że wniknął do umysłu Mozarta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Avner Biron: mówimy z Nehringiem tym samym muzycznym językiem

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2018 13:29
- Gra Szymona jest pełna wolności i wyobraźni, które słychać w każdej nucie. W lot odczytuje intencje i reaguje na wszelkie zmiany w interpretacji – mówił w Dwójce o polskim pianiście dyrygent Israel Camerata Orchestra Jerusalem.
rozwiń zwiń