X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Pons: "Wyspa umarłych" to przede wszystkim nastrój

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2017 15:00
- Jedyna melodia, która nam zostaje w głowie po wysłuchaniu tego utworu to sekwencja "Dies Irae". Nic więcej, tu chodzi tylko o barwę - mówił o poemacie Sergiusza Rachmaninowa hiszpański dyrygent, który wystąpił na inauguracji 21. Festiwalu Beethovenowskiego.
Audio
Fragment obrazu Arnolda Bcklina pt. Wyspa umarłych
Fragment obrazu Arnolda Böcklina pt. "Wyspa umarłych"Foto: Wikimedia Commons/domena publiczna

Beethovenowski 1200.jpg
21. Wielkanocny Festiwal Beethovena w Dwójce!

Poemat symfoniczny "Wyspa umarłych" (1908) Sergiusz Rachmaninow skomponował pod wpływem obrazu Arnolda Böcklina. Rosyjski kompozytor usłyszał w niej dźwięki średniowiecznej sekwencji "Dies irae" o dniu gniewu. - To niezwykle mroczna muzyka. W większości oparta na metrum 5/8. Odzwierciedla to unoszące się i opadające ciemne, spienione morskie wody - opowiadał Josep Pons. 

Dyrygent zdradzał, że największe wrażenie robi na nim sam początek dzieła. - Przepełniony jest mrokiem, ciemnym niskim brzmieniem wiolonczel, kotłów, harfy i kontrabasów, które zdwajane są przez klarnety basowe i fagoty. Później napięcie nieustannie wzrasta aż do chorałowego cytatu sekwencji "Dies Irae". Ten cytat powraca wielokrotnie. Myślę, że to świadome nawiązanie do "Totentanz" Liszta.

Perianes Javier 1200.jpg
Perianes: słuchanie cudzych interpretacji jest groźne

Josep Pons opowiadał też o VII Symfonii A-dur Beethovena, która dopełniła program koncertu inagurującego Festiwal Beethovenowski ("skomponował całą symfonię w oparciu o tylko jeden motyw, nawiązujący do śpiewu modraszki zwyczajnej"), oraz o swoich związkach z Polską ("moją żonę poznałem w Szczecinie").

***

Rozmawiał: Andrzej Zieliński

Gość: Josep Pons (dyrygent)

Data emisji: 2.04.2017

Godzina emisji: 21.00

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

bch/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Julia Fischer: jest mi smutno, gdy słyszę Chopina

Ostatnia aktualizacja: 28.12.2015 13:55
- Gdybym na lekcjach fortepianu miała tak wysoki poziom nauczania, jak na zajęciach ze skrzypiec, to zostałabym pianistką - mówiła w rozmowie z Klaudią Baranowską wybitna niemiecka skrzypaczka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wybrano najlepszy "Koncert skrzypcowy" Beethovena

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2016 20:55
W pierwszy w tym roku "Płytowym Trybunale Dwójki" ocenialiśmy wykonania "Koncertu skrzypcowego" Ludwiga van Beethovena. Oto wyniki.
rozwiń zwiń