Radosław Kurek to pianista, którego muzyka łączy precyzję z emocją. Ukończył gdańską Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki, a swój warsztat doskonalił pod okiem wybitnych mistrzów, od Katarzyny Popowej-Zydroń po Pavla Vernikova czy Ewę Pobłocką. Każdy jego koncert to podróż przez barwy i niuanse fortepianu, w której tradycja spotyka się z osobistą wrażliwością artysty.
>>> Posłuchaj rozmowy z Radosławem Kurkiem
Radosław Kurek jest zdobywcą wyróżnienia The Bridget Doolan Prize za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Dublinie w 2012 roku oraz zwycięzcą XV Międzynarodowego Konkursu im. J. Brahmsa w austriackim Pörtschach w 2008 roku (wraz z wiolonczelistą Georgyim Lomakovem). Od tego czasu intensywnie pracuje nad poszerzaniem swojego repertuaru. Stale doskonali umiejętności na polu interpretacji muzyki kameralnej i dzieli się swoją wrażliwością, wykonując muzykę od klasycyzmu po współczesność.
Radosław Kurek - artysta, który unikał konkursów
Mimo wielu sukcesów, Radosław Kurek raczej stroni od konkursów i otwarcie przyznaje, że bardzo rzadko gra Chopina, bo w interpretacji jego muzyki są inni, lepsi od niego. - Nigdy nie ciągnęło mnie do tego, aby starać się przygotowywać do Konkursu Chopinowskiego. Właściwie kiedy zacząłem studia u pani prof. Katarzyny Popowej-Zydroń, to chyba dopiero na trzecim roku odważyłem się powiedzieć na głos, że może jakiś konkurs, może już jestem gotowy spróbować swoich sił. Ale pierwsze lata studiów skupiłem się wyłącznie na ćwiczeniu - wspominał muzyk.
- Ja konkursów nie lubię od lat, natomiast uważam, że każdy powinien spróbować sił na konkursie po to, żeby poczuć tę aurę, poznać proces przygotowania, poszerzyć repertuar. Bo to jest zupełnie co innego, zagrać na takim konkursie, a zagrać na koncercie. Czasami w duchu się śmieję, jak ktoś zagra na konkursie i mówi, że czuł się jak na koncercie. Trochę w to nie wierzę - podkreślał.
Dziś Radosław Kurek zasiada po drugiej stronie – jako pedagog, który stara się dostrzegać w każdym wykonaniu jego mocne strony. Jednocześnie nie ukrywa, że ocena wymaga też zmierzenia się z trudnymi stronami zawodu. - Ocenianie jest w ogóle szalenie trudnym zadaniem w naszej branży. Czas sesji dla osób pracujących w akademii jest okropny, bo jesteśmy wszyscy zestresowani, pełni rozterek, dylematów. Jest to niewdzięczna rola - opowiadał.
Recitale i nagrania Radosława Kurka
Radosław Kurek występował na wielu prestiżowych scenach w Europie, Azji i Ameryce – od Austrii, Niemiec i Francji, po Japonię, Egipt i Stany Zjednoczone, a także w licznych miastach Polski. Jako solista i kameralista budował swoją pozycję artystyczną, łącząc techniczną biegłość z subtelną wrażliwością interpretacyjną.
Jego działalność opiera się na starannie przemyślanych recitalach solistycznych, w których każdy program jest efektem muzycznych poszukiwań i spotkań. Owocem tych doświadczeń są nagrania dla wytwórni takich jak niemiecka GENUINE Classics, Bayerischer Rundfunk, ANAGRAM, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Soliton czy BeArTon.
Radosław Kurek i sztuka kameralistyki
Choć Radosław Kurek gra także recitale, jego główną pasją, obok pracy pedagogicznej, jest kameralistyka. Towarzyszył przy fortepianie wielu wybitnym artystom – Magdalenie Bojanowicz, Bartoszowi Koziakowi, Mariuszowi Godlewskiemu i wielu innym.
- Zawsze blisko mi było do tej dziedziny. Jak sięgam pamięcią, to w stopniu podstawowym już grałem na cztery ręce ze swoją nauczycielką. Później, w liceum, grałem w trio z Robertem Kowalskim. I na studiach od pierwszego roku środowisko mnie widziało w tej dziedzinie. Zresztą sama prof. Katarzyna Popowa-Zydroń powiedziała, że chce, abym został na uczelni, bo widzi mnie w katedrze kameralistyki. Lubię kameralistykę, tę wspólną energię, reakcję tu i teraz. Te emocje są niezapomniane i zostają na długo - opowiadał Radosław Kurek.
***
Tytuł audycji: Cafe "Muza"
Prowadzenie: Agata Kwiecińska
Gość: Radosław Kurek (pianista, kameralista i pedagog)
Data emisji: 24.08.2025
Godz. emisji: 10.00
am