X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Wesela Figara" najlepsze pod batutą Ericha Kleibera

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2017 10:21
"Płytowy Trybunał Dwójki" przesłuchał tym razem słynną operę buffa w 4 aktach Wolfganga Amadeusza Mozarta. Niedoścignione okazało się nagranie dzieła z 1955 r. w wykonaniu m.in. Wiener Staatsopernchor i Wiener Philharmoniker.
Audio
  • "Wesela Figara" najlepsze pod batutą Ericha Kleibera (Płytowy Trybunał Dwójki)
Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wiedeński klasyk nie przestaje inspirować współczesnych twórców
Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta. Wiedeński klasyk nie przestaje inspirować współczesnych twórcówFoto: Viator.com/flickr/CC BY-SA 2.0

Libretto "Wesela Figara" napisał Lorenzo da Ponte wg komedii Pierre’a Beaumarchais'ego "Wesele Figara albo Szalony Dzień". Beaumarchais ukończył swe dzieło jeszcze pod koniec lat 70. XVIII w., ale oficjalna, pełna premiera miała miejsce w kwietniu 1784 roku w Teatrze Odeon w Paryżu (po latach, dodajmy, zmagania się z cenzurą). Zresztą wystawienie komedii w Wiedniu, na początku 1785 roku, zablokował cesarz Józef II.

Premiera opery Mozarta odbyła się w Wiedniu 1 maja 1786 roku, czyli w dwa lata po premierze sztuki.

Jury "Płytowego Trybunału Dwójki" zdecydowało, że najlepszym 

Alfred Poell (Hrabia Almaviva), Lisa della Casa (Hrabina Almaviva), Cesare Siepi (Figaro), Hilde Güden (Zuzanna), Suzanne Danco (Cherubin), Hilde Rössel-Majdan (Marcelina), Fernando Corena (Bartolo), Murray Dickie (Basilio), Wiener Staatsopernchor, Wiener Philharmoniker, Erich Kleiber (Decca 1955)

Pozostałe nagrania:

  • Thomas Allen (Hrabia Almaviva), Kiri Te Kanawa (Hrabina Almaviva), Samuel Ramey (Figaro), Lucia Popp (Zuzanna), Frederica von Stade (Cherubin), Jane Berbié (Marcelina), Kurt Moll (Bartolo), Philip Langridge (Don Curzio), London Opera Chorus, London Philharmonic Orchestra, Sir Georg Solti (Londyn 1981; Decca 1982)
  • Simon Keenlyside (Hrabia Almaviva), Véronique Gens (Hrabina Almaviva), Lorenzo Ragazzo (Figaro), Patrizia Ciofi (Zuzanna), Angelika Kirchschlager (Cherubin), Marie McLaughlin (Marcelina), Antonio Abete (Bartolo), Kobie van Rensburg (Don Curzio), Collegium Vocale Gent, Concerti Köln, René Jacobs (Kolonia 2003, Harmonia Mundi 2004)
  • Bo Skovhus (Hrabia Almaviva), Dorothea Röschmann (Hrabina Almaviva), Ildebrando D’Arcangelo (Figaro), Anna Netrebko (Zuzanna), Christine Schäfer (Cherubin), Marie McLaughlin (Marcelina), Franz-Josef Selig (Bartolo), Olivier Ringelhahn (Don Curzio), Konzertvereinigung Wiener Staatsopernchor, Wiener Philharmoniker, Nikolaus Harnoncourt (Salzburg live 2006, DG 2007)
  • Andrei Bondarenko (Hrabia Almaviva), Simone Kermes (Hrabina Almaviva), Christian Van Horn (Figaro), Fanie Antonelou (Greczynka, Zuzanna), Mary-Ellen Nesi (Cherubin), Maria Forsström (Marcelina), Nikolai Loskutkin (Bartolo), James Elliott (Don Curzio), MusicaEterna (Chór i Orkiestra Opery i Baletu w Perm), Teodor Currentzis (Perm 2012, Sony Classical 2014)
  • Thomas Hampson (Hrabia Almaviva), Sonya Yoncheva (Hrabina Almaviva), Luca Pisaroni (Figaro), Christiane Karg (Zuzanna), Angela Brower (Cherubin), Anne-Sofie von Otter (Marcelina), Maurizio Muraro (Bartolo), Jean-Paul Fouchécourt (Don Curzio), Vocalensemble Rastatt, Chamber Orchestra of Europe, Yannick Nézet-Séquin (Baden-Baden 2015, DG 2016)

***

Plan słuchania:

I runda
Uwertura + Aria Figara (I akt) Non più andrai, farfallone amoroso

II runda
Duettino Hrabiego i Zuzanny (III akt) Crudel! Perché finora farmi languir cosi?

III runda
Arietta Cherubina (I akt) Voi che sapete che cosa è amor + Duettino Hrabiny i Zuzanny (III akt) Canoznetta sull’aria – Che soave zeffiretto

Finał
Sekstet Marceliny, Figara, Bartola, Don Curzia, Hrabiego i Zuzanny (III akt) Riconosci in questo amplesso

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

GościeDorota Kozińska, Anna Radziejewska i Piotr Kamiński

Data emisji: 13.05.2017

Godzina emisji: 17.00

jp/mc

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Luksemburczyk najlepszy w I Partitcie Bacha

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2017 12:38
Jury Płytowego Trybunału Dwójki w składzie Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski, Andrzej Sułek wybrało najlepsze nagranie I Partity w tonacji B-dur.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Filharmonicy Wiedeńscy najlepsi w wykonaniu Symfonii Szymanowskiego

Ostatnia aktualizacja: 18.03.2017 12:00
Płytowy Trybunał Dwójki wybrał najlepsze nagranie utworu dedykowanego matce kompozytora - Annie z Taubów Szymanowskiej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najpiękniejszy Rachmaninow Vanessy Benelli Mosel

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2017 11:38
"Płytowy Trybunał Dwójki" wybrał najlepsze wykonanie II Koncertu fortepianowego c-moll op. 18 rosyjskiego neoromantyka. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Trybunał wybrał najlepszy koncert Gershwina

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2017 20:00
Jurorzy Płytowego Trybunału Dwójki przesłuchali - z okazji Międzynarodowego Dnia Jazzu - różne nagrania Koncertu fortepianowego George'a Gershwina.
rozwiń zwiń